Miami City Ballet

5 mars 2015 - Daryl Banke & Mark Hussey. Sheila Bayne. Dr. Ruth M. Bell, C.M.. Margaret Bloodworth. Madame Lélia D. Bousquet. Spencer & Jocelyn Cheng.
1MB taille 14 téléchargements 1016 vues
DANCE DANSE Cathy Levy Executive Producer / Productrice générale

14 15

A World of Dance in Ottawa Unique au monde, la danse à Ottawa

Miami City Ballet

Carmen, Tschaikovsky Pas de Deux, Symphonic Dances March 5–7 mars 2015 SOUTHAM HALL / SALLE SOUTHAM Duration: 1 hour 50 minutes, with one pause and one intermission Durée : 1 heure 50 minutes, avec une pause et un entracte

Hotel Partner/Hôtel partenaire

Media Partner/Média partenaire

Peter A. Herrndorf President and Chief Executive Officer / Président et chef de la direction

© Dwayne Brown

It’s been over a decade since this

J’ai le plaisir d’accueillir de nouveau à Ottawa,

prestigious American company has

après plus d’une décennie d’absence, le

graced our stages, and I’m so pleased to

prestigieux Miami City Ballet. Les critiques

welcome the renewed Miami City Ballet

élogieuses ne cessent de souligner le

back to Ottawa. Lourdes Lopez has been

travail de direction artistique de Lourdes

garnering rave reviews for her leadership

Lopez depuis qu’elle a pris les rênes de

since taking over as Artistic Director of

la compagnie en 2012. Sa volonté de

the company in 2012. Her intention to

conserver les merveilleuses œuvres de

keep the company’s exquisite, hallmark

Balanchine que la compagnie a inscrites à

Balanchine repertoire while commissioning

son répertoire, tout en passant commande

new work from today’s top contemporary

de nouvelles créations aux plus grands

ballet choreographers is beautifully

chorégraphes de ballet contemporain,

underscored in this versatile program.

est magnifiquement illustrée dans le

Carmen in the hands of UK’s Richard Alston

programme varié que présente le Miami

is divine; Alexei Ratmansky’s Symphonic

City Ballet au CNA. Carmen, chorégraphie

Dances has been hailed for its excitement,

de Richard Alston, est une pièce superbe; les

mystery, and emotion; and Balanchine’s

Symphonic Dances d’Alexeï Ratmansky ont

Tschaikovsky Pas De Deux gracefully

été applaudies pour leur caractère captivant,

balances the evening, reminding us of the

mystérieux et émouvant; quant au

master’s incredibly innovative approach

Tschaikovsky Pas De Deux chorégraphié par

to contemporary ballet. I invite you to

Balanchine, il équilibre la soirée avec grâce,

embrace the breadth of performances we

en rappelant l’approche incroyablement

bring for your pleasure – A world of dance

novatrice du ballet contemporain qu’avait

in Ottawa.

le grand maître. Je vous invite à profiter du choix varié de spectacles que nous avons programmés pour votre plaisir – Unique au monde, la danse à Ottawa.

Cathy Levy Executive Producer, Dance / Productrice générale, Danse

Miami City Ballet LOURDES LOPEZ

Artistic Director / Directrice artistique

MICHAEL SCOLAMIERO

Executive Director / Directeur général

GARY SHELDON

Principal Conductor / Premier chef d’orchestre

PAMELA GARDINER

Executive Vice President Artistic Affairs / Vice-présidente directrice, Volet artistique

FRANCISCO RENNÓ



Music Advisor - Company Pianist / Conseiller musical – Pianiste de la compagnie

ROMA SOSENKO

Principal Ballet Master / Première maîtresse de ballet

JOAN LATHAM, ARNOLD QUINTANE

Ballet Masters / Maîtres de ballet

JOHN HALL

Production and Lighting Director / Directeur, Production et éclairages

HAYDÉE MORALES



Costume Designer and Director of Wardrobe / Conceptrice et directrice des costumes

NICOLE M. MITCHELL

Production Stage Manager / Régisseuse de la production

ANNE-CAMILLE HERSH

Company Manager / Chargée de compagnie

Principal Dancers / Premiers danseurs TRICIA ALBERTSON, MARY CARMEN CATOYA, RENAN CERDEIRO, JEANETTE DELGADO, PATRICIA DELGADO, CARLOS MIGUEL GUERRA, RAINER KRENSTETTER, JENNIFER CARLYNN KRONENBERG, RENATO PENTEADO, KLEBER REBELLO, REYNERIS REYES

Principal Soloists / Premiers solistes DIDIER BRAMAZ, CALLIE MANNING*

Soloists / Solistes NATHALIA ARJA, JENNIFER LAUREN, JORDAN-ELIZABETH LONG

Corps de Ballet MICHAEL SEAN BREEDEN, EMILY BROMBERG, ADRIENNE CARTER, ANDREI CHAGAS, MAYA COLLINS, BRADLEY DUNLAP, JULIAN DUQUE, LEIGH-ANN ESTY, JOVANI FURLAN, SAMANTHA HOPE GALLER, ELLEN GROCKI, SHIMON ITO, REBECCA KING*, ASHLEY KNOX, SUZETTE LOGUE, ALEX MANNING, NEIL MARSHALL, SARAH MCCAHILL, LEXIE OVERHOLT, ADRIANA PIERCE, LEANNA RINALDI, ÉMILIEN RIVOIRE, ARIEL ROSE, HELEN RUIZ, CHRISTIE SCITURRO, RAECHEL SPARREO, CHRISTINA SPIGNER, NICOLE STALKER, CHASE SWATOSH, ERIC TROPE, NIESER ZAMBRANA, DAMIAN ZAMORANO, ZOE ZIEN

*Company Representative / Représentante de la compagnie

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

3



About the Company À propos de la compagnie Hailed by The New York Times as “one of America’s most beloved dance companies,” Miami City Ballet (MCB) is led by Artistic Director Lourdes Lopez and is the United States’ eighth-largest dance company. The Company has 50 dancers. During its October-to-April home season, Miami City Ballet performs in Miami, Fort Lauderdale, West Palm Beach and Naples, Florida, plus special touring engagements nationally and overseas. Miami City Ballet maintains its headquarters in Miami Beach in a facility designed by renowned architectural firm Arquitectonica, housing rehearsal studios and administrative offices as well as Miami City Ballet School, one of the nation’s leading preprofessional ballet training programs. The dancers of MCB are known for their distinct musicality, interpretive artistry, great speed and attack, technical clarity, and ability to move seamlessly between diverse dance genres including classical, contemporary and modern. The Company’s impressive repertoire features nearly 100 ballets, including world premieres and commissions. MCB is considered a pre-eminent interpreter of George Balanchine’s choreography, and holds one of the largest repertoires of Balanchine works outside of New York City Ballet including the masterworks Prodigal Son, Apollo, Agon, The Four Temperaments, Stravinsky Violin Concerto, Symphony in C, Ballet Imperial and the full-length Jewels. The Company performs classical full-length ballets such as Giselle, Coppélia, Don Quixote, and Romeo and Juliet. Recent world premiere ballets include works by Liam Scarlett (Viscera and Euphotic), Alexei Ratmansky (Symphonic Dances) and Justin Peck (Chutes and Ladders and Heatscape). Works by 4

Le Miami City Ballet (MCB), placé sous la direction artistique de Lourdes Lopez, est, selon le New York Times, « une des compagnies de danse préférées des États-Unis » et la huitième par ordre de grandeur (50 danseurs et danseuses). Au cours de sa saison artistique (d’octobre à avril), la compagnie se produit à Miami, Fort Lauderdale, West Palm Beach et Naples, en Floride, en plus d’effectuer des tournées au pays et à l’étranger. Le Miami City Ballet est établi à Miami Beach, dans des locaux conçus par le célèbre cabinet d’architectes Arquitectonica qui abritent les studios de répétition et les bureaux, ainsi que l’école de la compagnie, établissement qui propose un des meilleurs programmes de formation en ballet de niveau préprofessionnel aux États-Unis. Les danseurs du MCB sont réputés pour leur musicalité supérieure, la qualité artistique de leur interprétation, leur grande rapidité et leurs attaques franches, leur précision technique et leur capacité à passer harmonieusement d’un genre de danse à l’autre, notamment les genres classique, contemporain et moderne. La compagnie a bâti un impressionnant répertoire d’une centaine de ballets qui regroupent des créations mondiales et des commandes. Le MCB est considéré comme un interprète hors pair de la chorégraphie de George Balanchine et possède un des plus vastes répertoires d’œuvres du grand chorégraphe à l’extérieur du New York City Ballet, y compris des chefsd’œuvre comme Le Fils prodigue, Apollon musagète, Agon, The Four Temperaments, Concerto pour violon de Stravinsky, Symphony in C, Ballet impérial et le ballet intégral Jewels. La compagnie interprète des ballets intégraux classiques tels que Giselle, Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Coppélia, Don Quichotte et Roméo et Juliette. Elle a présenté récemment en première mondiale des œuvres de Liam Scarlett (Viscera et Euphotic), Alexeï Ratmansky (Symphonic Dances) et Justin Peck (Chutes and Ladders et Heatscape). Les œuvres de chorégraphes contemporains comme Paul Taylor, Jerome Robbins, Twyla Tharp, Trey McIntyre, Justin Peck, Alexeï Ratmansky, Liam Scarlett et Christopher Wheeldon tiennent une place importante dans le répertoire du MCB, aux côtés des ballets de Frederick Ashton, Marius Petipa et August Bournonville, entre autres. Le Miami City Ballet a donné des représentations acclamées par la critique à Paris et New York, et pris part à l’émission spéciale du réseau national de télévision PBS THIRTEEN intitulée : Great Performances - Dance in America: Miami City Ballet Dances Balanchine and Tharp. Pour plus d’information sur le Miami City Ballet, veuillez consulter le site miamicityballet.org.

Miami City Ballet dancers in Symphonic Dances / Interprètes du Miami City Ballet dans Symphonic Dances © Photo : Daniel Azoulay

contemporary choreographers including Paul Taylor, Jerome Robbins, Twyla Tharp, Trey McIntyre, Justin Peck, Alexei Ratmansky, Liam Scarlett and Christopher Wheeldon play an important role in the MCB repertory. Ballets by Frederick Ashton, Marius Petipa, August Bournonville and others are also incorporated. Among the Company’s notable achievements have been critically acclaimed performances in Paris and New York City and the nationally televised PBS THIRTEEN special: Great Performances - Dance in America: Miami City Ballet Dances Balanchine and Tharp. For more information on Miami City Ballet visit miamicityballet.org.

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

5



Carmen Length / Durée : 40 minutes MCB Premiere / Création : February 13 février 2015, Adrienne Arsht Center for the Performing Arts, Miami, FL RICHARD ALSTON

Choreography / Chorégraphie

RODION SHCHEDRIN*

Music / Musique

AMANDA EYLES

Staging / Mise en scène

ANTONY MCDONALD

Costume Design / Conception des costumes

PETER MUMFORD

Scenic and Lighting Design / Scénographie et éclairages



*Carmen Suite adapted from Bizet / Adaptation de la Suite de Carmen, d’après Bizet

Cast and Characters / Distribution et personnages Fortune Teller / Voyante

Callie Manning*

Carmen

Patricia Delgado*

Carmen’s Friends, Frasquita and Nathalia Arja and / et Jennifer Lauren (5) Mercedes / Amies de Carmen, Leigh-Ann Esty and / et Ashley Knox (6, 7) Frasquita et Mercédès Corporal Don Jose / Caporal Don José

Chase Swatosh*

His Lieutenant / Son lieutenant

Ariel Rose

Escamillo, the Toreador / le toréador

Renan Cerdeiro*

His Picadors / Ses picadors

Andrei Chagas and / et Nieser Zambrana

Cigar Factory Girls / Cigarières

Emily Bromberg (5, 6, 7), Leigh-Ann Esty (5), Rebecca King (5, 6, 7), Ashley Knox (5), Sarah McCahill (5, 6, 7), Leanna Rinaldi (6, 7), Helen Ruiz (6, 7), Zoe Zien (5, 6, 7)

Militia, Young Men of the Town / Milice, Jeunes gens de la ville

Michael Sean Breeden, Bradley Dunlap, Shimon Ito, Eric Trope, Damian Zamorano

*Role debut / Débuts dans ce rôle All casting subject to change / Distribution sous réserve de modifications

6

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Word from the Choreographer Mot du chorégraphe The character Carmen started life in a short story, little more than a sketch, by the French author Prosper Mérimée. Georges Bizet took this sketch, adding extra sub-plots to develop it into an opera. In 1967 the Russian composer Rodion Shchedrin arranged some of this music for strings and percussion, creating a ballet suite of under an hour. The main challenge for me was to find a way of telling the important points of the story within the economically succinct arc of the Shchedrin suite. It moves fast – there is plenty of joyous music for dancing, but the dark side of the story has to unfold in a way that convinces, without lapsing into some sort of rapid caricature. Carmen is a fascinating character, a wildcat of a gypsy, feisty and volatile, but much more than merely a voluptuous temptress. She is strong and controls her fate. Unflinchingly she accepts her destiny to the point of willingly allowing her own violent death - it is in the cards and so it must happen. My Carmen was made for Scottish Ballet in 2009. In creating it I was wonderfully assisted by Amanda Eyles, at that time Ballet Mistress with Scottish. It has been Amanda who has taught the work to Miami City Ballet and once again I am hugely indebted to her.

— Richard Alston

Le personnage de Carmen est tiré d’une nouvelle de l’écrivain français Prosper Mérimée. Georges Bizet a utilisé ce petit récit, auquel il a ajouté des intrigues secondaires, pour composer son opéra Carmen. En 1967, le compositeur russe Rodion Chtchedrine a fait un arrangement de cette musique pour cordes et percussion, créant une suite de ballet d’une durée légèrement inférieure à une heure. La suite de Chtchedrine étant d’une grande concision, il me fallait absolument trouver une façon de raconter les épisodes importants de l’histoire à l’intérieur de ce cadre limité. Le rythme est rapide et la musique de danse est joyeuse et abondante, mais le côté sombre de l’histoire doit s’imposer de manière convaincante, sans prendre l’allure d’une caricature bâclée. Carmen est un personnage fascinant, une bohémienne sauvage, fougueuse et volage, mais beaucoup plus qu’une simple aventurière en quête de volupté. C’est une femme forte qui se prend en main. Elle accepte sa destinée sans sourciller, allant même au-devant de sa propre mort violente puisque les cartes lui avaient prédit qu’elle mourrait ainsi. Lorsque j’ai créé Carmen pour le Scottish Ballet, en 2009, j’ai bénéficié de l’extraordinaire collaboration d’Amanda Eyles, qui en était alors la maîtresse de ballet. C’est Amanda qui a enseigné la chorégraphie de Carmen au Miami City Ballet et encore une fois, je lui dois un immense merci.

— Richard Alston Performed by permission of the Richard Alston Dance Company

Interprété avec la permission de la Richard Alston Dance Company

Rodion Shchedrin – Carmen Suite (after Georges Bizet) is used by arrangement with G. Schirmer, Inc. publisher and copyright owner

Rodion Chtchedrine – Suite de Carmen (d’après Georges Bizet) avec l’autorisation de G. Schirmer, Inc. éditeur et propriétaire des droits d’auteur

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

7



Synopsis by / de Richard Alston

8

Scene 1: Morning

Scène 1 : Le matin

In the town square, girls from the cigar factory mingle with soldiers of the garrison. The women persuade a passing gypsy to read the cards for them, but the first card she turns up is Death. Just as she does this, the carefree young Don José appears. When Carmen joins the girls from the factory, José doesn’t take much notice and this infuriates her. To get his attention she approaches him with seductive languor and offers him an intoxicatingly scented flower. José is intrigued but must report for duty with the garrison. Scarcely has he gone than a fight breaks out amongst the factory girls. Carmen is accused of stealing, and the women gang up on her. Her two friends, Frasquita and Mercedes, try to defend her, but Carmen gets so angry that in a flash of uncontrollable temper, she draws a knife. Mayhem ensues and the garrison arrives. Don José has to arrest Carmen. On the way to jail Carmen pursues her flirtation with José, trying everything to persuade him to release her. She distracts him, sets herself free and makes a hasty escape. José is arrested and thrown into jail.

Sur la place, les cigarières bavardent avec des soldats de la garnison. Les ouvrières persuadent une bohémienne de leur tirer les cartes. La première carte qu’elle retourne, tandis qu’arrive le jeune et insouciant Don José, est celle de la mort. Carmen se joint aux ouvrières de la manufacture, mais José ne fait nullement attention à elle, ce qui la rend furieuse. Pour attirer son attention, elle s’approche de lui d’un pas langoureux et tente de le séduire en lui offrant une fleur au parfum capiteux. José est intrigué, mais il doit prendre son service à la garnison. À peine a-t-il disparu qu’une dispute éclate parmi les cigarières. Carmen est traitée de voleuse et les ouvrières l’encerclent. Ses deux amies, Frasquita et Mercédès, tentent de la défendre, mais Carmen, dans un accès de fureur incontrôlable, brandit un couteau. La dispute dégénère et les soldats interviennent. Don José doit arrêter Carmen. Tandis que José la mène en prison, Carmen continue ses manœuvres de séduction et tente de le persuader de la relâcher. Profitant d’une distraction, elle se libère et s’échappe. José est arrêté et conduit en prison.

Scene 2: Evening

Scène 2 : Le soir

Outside Lillas Pastia’s café that evening the women stroll, serene in the cool air. The Toreador Escamillo arrives at the café, the star of tomorrow’s bullfight. He is admired and adored by all. Carmen is instantly attracted to his charisma, but Escamillo is much more focused on the glories and dangers of the bullring tomorrow.

Ce soir-là, les femmes déambulent calmement devant le café de Lillas Pastia, profitant de l’air frais. C’est alors qu’arrive au café le toréador Escamillo. Admiré et adoré de tous, c’est la grande vedette de la corrida de demain. Carmen est immédiatement fascinée par lui, mais Escamillo se montre bien plus préoccupé par les moments glorieux et les dangers qu’il

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

José has been released from jail, but his confidence is shattered. Carmen, touched by his predicament and by his obvious devotion, shows him affection – but such happiness is not to last. The gypsy shows Carmen the card she has drawn for José. However, Carmen realizes that it is actually for her. She must die.

vivra demain à la course de taureaux. José est sorti de prison, mais sa confiance est ébranlée. Carmen, touchée par son sort et par les sentiments qu’il éprouve visiblement pour elle, lui témoigne de l’affection. Cependant, ce bonheur ne durera pas. La bohémienne montre à Carmen la carte qu’elle a tirée pour José. Mais Carmen comprend que la carte lui est destinée et qu’elle annonce sa mort.

Scene 3: The Next Day

Scène 3 : Le lendemain

It is the Feria, the day of the bullfight. The festive crowd gathers to acclaim and cheer Escamillo, who arrives with Carmen on his arm. Elated and excited, everyone enters the bullring, but at the last moment Carmen sees José lurking in the shadows. She knows she must accept what has to happen and calmly, she turns towards him…

C’est la Feria, le jour de la corrida. La foule en liesse attend le toréador pour l’acclamer et l’applaudir. Escamillo arrive avec Carmen à son bras. Dans l’allégresse générale, les spectateurs se pressent pour entrer dans l’arène, mais au dernier moment, Carmen aperçoit José qui se cache dans l’ombre. Elle sait qu’elle doit accepter son destin et, calmement, elle se tourne vers lui…

PAU S E

Abonnez-vous 613 562-0555

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

9



Tschaikovsky Pas de Deux Length / Durée : 10 minutes MCB Premiere / Création : October 17 octobre 1986, Gusman Center for the Performing Arts, Miami, FL GEORGE BALANCHINE

Choreography / Chorégraphie

© The George Balanchine Trust PETER ILYICH TCHAIKOVSKY* **

Music / Musique

MIAMI CITY BALLET

Staging / Mise en scène

HAYDÉE MORALES

Costumes

JOHN HALL

Lighting design / Conception des éclairages

Dancers / Interprètes Mary Carmen Catoya and / et Renato Penteado (5) Nathalia Arja and / et Rainer Krenstetter (6, 7) * “Lost music” from Swan Lake, Act III ** Tschaikovsky spelling in ballet title as used by George Balanchine George Balanchine called it “a display piece, based on the music and the maximum gifts of virtuoso performers.” Balanchine’s tour de force pas de deux features eight and a half minutes of the choreographer’s signature traits: his surprises, his complexities, his challenging quirks and combinations. Its dazzle suggests the best of Broadway. The music was composed for the third-act pas de deux of the Moscow production of Swan Lake but was subsequently discarded by choreographer Marius Petipa. The score lay hidden in the Bolshoi Theatre’s archives for almost a century. When Balanchine learned of its existence, he asked that it be sent to him in New York. Tschaikovsky Pas de Deux was generously underwritten by Jacqueline and Irwin E. Kott. The performance of Tschaikovsky Pas de Deux, a Balanchine® Ballet, is presented by arrangement with The George Balanchine Trust and has been produced in accordance with the Balanchine Style® and Balanchine Technique® , Service Standards established and provided by The Trust.

I N T ER M I SS I O N / EN T R AC T E

10

* « Musique perdue » du Lac des cygnes, Troisième acte * L’épellation de Tschaikovsky dans le titre du ballet était celle utilisée par George Balanchine George Balanchine en parlait comme d’un « morceau de démonstration reposant sur la musique et les talents exceptionnels d’interprètes virtuoses ». Le Pas de deux de Balanchine est un tour de force de huit minutes et demie qui réunit tous les traits caractéristiques du chorégraphe : surprises, complexités, excentricités et combinaisons redoutables. Par son éclat, il rappelle les meilleurs spectacles de Broadway. Tchaïkovsky a composé cette musique pour le pas de deux du Troisième acte de la production du Lac des cygnes présentée à Moscou. Cependant, le chorégraphe Marius Petipa décida de ne pas l’inclure dans les représentations ultérieures. La partition a dormi dans les archives du théâtre Bolchoï pendant près d’un siècle. Lorsque Balanchine apprit son existence, il demanda qu’on la lui fasse parvenir à New York. Tschaikovsky Pas de Deux a bénéficié du généreux soutien de Jacqueline et Irwin E. Kott. La présentation de Tschaikovsky Pas de Deux (Balanchine® Ballet) est autorisée par le George Balanchine Trust et produite en conformité du Balanchine Style® et de la Balanchine Technique®, selon les normes de service établies et communiquées par le George Balanchine Trust.

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Symphonic Dances Length / Durée : 35 minutes MCB World premiere / Création mondiale : March 1 mars 2012, Adrienne Arsht Center for the Performing Arts, Miami, FL ALEXEI RATMANSKY

Choreography / Chorégraphie

SERGEI RACHMANINOFF*

Music / Musique

ADELINE ANDRÉ, ISTVAN DOHAR

Costume design / Conception des costumes

MARK STANLEY

Lighting / Éclairages

Dancers / Interprètes Jeanette Delgado, Nathalia Arja, Tricia Albertson, Kleber Rebello, Renato Penteado, Callie Manning, Jennifer Carlynn Kronenberg, Jennifer Lauren, Jovani Furlan, Chase Swatosh, Didier Bramaz Emily Bromberg, Leigh-Ann Esty, Rebecca King, Ashley Knox, Leanna Rinaldi, Helen Ruiz, Nicole Stalker, Zoe Zien, Michael Sean Breeden, Andrei Chagas, Bradley Dunlap, Neil Marshall * Symphonic Dances, Opus 45, is used by arrangement with Boosey & Hawkes, Inc., publisher and copyright owner

* Danses symphoniques, opus 45, avec l’autorisation de Boosey & Hawkes, Inc., éditeurs et propriétaires des droits d’auteur

Alexei Ratmansky, by common consent the world’s leading classical choreographer, has created a major work for Miami City Ballet. The music he chose to work with is Sergei Rachmaninoff’s final important work, his large-scale “Symphonic Dances” of 1941 – a work whose turbulent energy and deep emotion perfectly complement the dance qualities for which the company is famous. “There is no real story,” Ratmansky says. “I want the audience to leave with the images and feelings that the movement gives them.” Yet again and again we sense that there are hidden stories, hidden conflicts and resolutions, propelling the large cast through

Alexeï Ratmansky, qui passe pour être le plus grand chorégraphe classique du monde, a créé une œuvre majeure pour le Miami City Ballet. Il a choisi comme support musical la dernière œuvre importante de Sergueï Rachmaninov, les Danses symphoniques de 1941 – une composition de grande envergure dont l’énergie turbulente et l’émotion profonde s’harmonisent à la perfection avec les qualités de la danse qui ont fait la renommée de la compagnie. « Il n’y a pas véritablement d’histoire, explique Ratmansky. Je veux seulement que l’auditoire garde en mémoire les images et les sentiments que traduit le mouvement. »

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

11



the piece’s three gripping sections. It was immediately clear that this ballet is an important addition not only to MCB’s repertory but to the international repertory as well. Miami City Ballet thanks Harriet and Henry Pownall, leading underwriters of Symphonic Dances. Additional underwriting was provided through the New Works fund by the John S. and James L. Knight Foundation, as part of its Knight Arts Challenge, and Ophelia and Juan Js. Roca.

Et pourtant, on perçoit à de multiples reprises l’existence d’une trame narrative sous-jacente, composée de conflits cachés et résolus, qui entraîne le grand ensemble de danseurs tout au long des trois captivantes sections du morceau. Il apparaît clairement et immédiatement que ce ballet constitue un ajout important au répertoire du MCB et à celui de la danse internationale. Le Miami City Ballet remercie Harriet et Henry Pownall, principaux souscripteurs des Symphonic Dances. Le spectacle a également bénéficié du soutien du fonds New Works de la John S. and James L. Knight Foundation, dans le cadre de son Knight Arts Challenge, et de l’appui d’Ophelia et Juan Js. Roca.

Biographies Lourdes Lopez

Lourdes Lopez

Lourdes Lopez became Artistic Director of Miami City Ballet (MCB) in September 2012, bringing with her a nearly 40-year career in dance, television, teaching and arts management. As a Soloist and Principal Dancer with New York City Ballet, she danced for two legends of the art form, George Balanchine and Jerome Robbins. She co-founded Morphoses with Christopher Wheeldon in 2007 -- a New York-based dance company aiming to revitalize dance through innovative collaborations with important artists from the worlds of music, visual arts, design, film and fashion; and by inviting younger and broader audiences to engage in and actively experience dance. Lopez was born in Havana, Cuba in 1958 and raised in Miami by her parents along with

Après une carrière de près de 40 ans dans le milieu de la danse, à la télévision, dans l’enseignement et l’administration des arts, Lourdes Lopez est devenue directrice artistique du Miami City Ballet (MCB) en septembre 2012. À titre de soliste et de première danseuse au New York City Ballet, elle a dansé pour deux figures légendaires du monde du ballet, George Balanchine et Jerome Robbins. Avec Christopher Wheeldon, elle a fondé, en 2007, la compagnie newyorkaise Morphoses qui s’est donné pour mission d’élargir le champ de la danse en mettant l’accent sur l’innovation, grâce à des collaborations avec de grands artistes des milieux de la musique, des arts visuels, du design, du cinéma et de la mode, et en invitant un public plus jeune et plus large à faire

Artistic Director

12

Directrice artistique

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

two sisters. She began taking ballet lessons at the age of five, on the recommendation of a doctor. At the age of 11 she received a full scholarship to the School of American Ballet, (SAB), the official school of New York City Ballet, where she continued her ballet training in Miami during the year and then in New York during the summers. At fourteen, she moved to New York permanently to devote herself to full-time studies at SAB, and shortly after her sixteenth birthday, she joined the corps de ballet of New York City Ballet. Under the direction of George Balanchine and Jerome Robbins, her star rose quickly at New York City Ballet where she was soon dancing corps and soloist roles in much of the company’s repertory. She was promoted to Soloist in 1981 and Principal Dancer in 1984, performing countless featured roles including Violin Concerto, Firebird, Serenade, Liebeslieder Walzer, Divertimento No. 15, Symphony in C, Agon, The Four Temperaments, Dances at a Gathering, Glass Pieces, Fancy Free, In the Night, Four Seasons, and Brandenburg. Lopez’s great interest in children also found her writing and contributing to many of the company’s Family Matinee series. Upon retirement, Lopez joined WNBCTV in New York as a Cultural Arts reporter, writing and producing feature segments on the arts, artists and arts education. She was also a full-time senior faculty member and Director of Student Placement, Student Evaluation and Curriculum Planning at New York’s Ballet Academy East. She served on the dance faculty of Barnard College and guest taught at numerous dance institutions and festivals in the United States. In 2002, Lopez became the Executive Director of The George Balanchine Foundation, which works to educate the public about dance and to further the art of ballet, with a special emphasis

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

l’expérience de la danse. Lourdes Lopez est née à La Havane, à Cuba, en 1958, et a grandi à Miami avec ses parents et ses deux sœurs. Elle commence à prendre des leçons de ballet à cinq ans, sur recommandation d’un médecin. À 11 ans, elle obtient une bourse complète pour étudier à la School of American Ballet, (SAB), l’école officielle du New York City Ballet. Elle poursuit sa formation en ballet à Miami au cours de l’année et à New York tous les étés. À 14 ans, elle s’installe de façon permanente à New York pour étudier à temps plein à la SAB et, peu après son 16e anniversaire, elle intègre le corps de ballet du New York City Ballet. Sous la direction de George Balanchine et de Jerome Robbins, elle gravit rapidement les échelons au New York City Ballet où elle ne tarde pas à danser dans le corps de ballet et à interpréter des rôles de soliste dans la plupart des œuvres du répertoire de la compagnie. Elle est promue soliste en 1981, puis première danseuse en 1984, et interprète de nombreux grands rôles, notamment dans Concerto pour violon, L’Oiseau de feu, Serenade, Liebeslieder Walzer, Divertimento no 15, Symphony in C, Agon, The Four Temperaments, Dances at a Gathering, Glass Pieces, Fancy Free, In the Night, Four Seasons et Brandenburg. Très attirée par les enfants, Lourdes Lopez a écrit pour eux et contribué à de nombreux spectacles présentés par la compagnie dans le cadre de ses matinées familiales. Sa carrière de danseuse terminée, elle devient reporter culturelle à la station de télévision new-yorkaise WNBC-TV, préparant et réalisant des reportages sur les arts, les artistes et l’éducation artistique. Elle a également exercé les fonctions d’enseignante à temps plein et de directrice du Département chargé du placement et de l’évaluation des étudiants et de la planification curriculaire à la Ballet Academy

13



on the work and achievements of George Balanchine. In this position, she oversaw the 2004 Balanchine Centennial Celebration, a worldwide festival honoring the choreographer and his legacy. Among the events that year was the symposium “Balanchine: Past, Present and Future,” which was held in St. Petersburg, Russia, and which was a collaboration among the Mariinsky Theater, the Hermitage Museum, and The George Balanchine Foundation. Lopez also co-founded The Cuban Artists Fund, which supports Cuban and Cuban-American artists in their endeavors. In 2014 Lopez was elected to serve on the Ford Foundation’s Board of Trustees, marking the first time an artist was elected to serve on its board. In 2007 she received an award from the American Immigration Law Foundation honoring Cuban Americans for their accomplishments and contributions to American society and in 2011, she received the prestigious Jerome Robbins Award for her years in dance. She has served as a dance panelist for the National Endowment for the Arts. Lopez is married to investment banker George Skouras. They are the parents of two daughters: Adriel and Calliste.

14

East de New York. Elle a enseigné la danse au Barnard College, et divers établissements et festivals de danse des États-Unis l’accueillent à titre de professeure invitée. En 2002, Lourdes Lopez est devenue directrice générale de la George Balanchine Foundation qui se donne pour mission de faire connaître la danse et de promouvoir l’art du ballet, et tout spécialement les œuvres et les réalisations de George Balanchine. Dans ces fonctions, elle a organisé, en 2004, les festivités du Centenaire Balanchine, festival mondial rendant hommage au chorégraphe et à son héritage. C’est au cours de l’année du centenaire que s’est tenu le symposium « Balanchine: Past, Present and Future » à Saint-Pétersbourg, en Russie, une collaboration entre le Théâtre Mariinsky, le musée de l’Ermitage et la George Balanchine Foundation. Lourdes Lopez a également cofondé le Cuban Artists Fund qui a pour mission de soutenir les artistes cubains et cubano-américains dans leurs activités créatrices. En 2014, elle est devenue la première artiste à siéger au conseil d’administration de la Ford Foundation. En 2007, elle a reçu un prix de l’American Immigration Law Foundation destiné à honorer les Cubano-Américains pour leurs réalisations et contributions à la société américaine et, en 2011, le prestigieux prix Jerome Robbins est venu couronner sa carrière de danseuse. À titre de spécialiste de la danse, elle a siégé à des comités du National Endowment for the Arts. Lourdes Lopez est mariée au banquier George Skouras avec qui elle a deux filles, Adriel et Calliste.

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

The National Arts Centre Orchestra Orchestre du Centre national des Arts Pinchas Zukerman Music Director/Directeur musical Alexander Shelley Music Director Designate/Directeur musical désigné Alain Trudel Principal Youth and Family Conductor/Premier chef des concerts jeunesse et famille Jack Everly Principal Pops Conductor/Premier chef des concerts Pops

FIRST VIOLINS/ PREMIERS VIOLONS

Yosuke Kawasaki (concertmaster/violon solo) **Jessica Linnebach (associate concertmaster/ violon solo associée) **Noémi Racine-Gaudreault (assistant concertmaster/ assistante solo) Elaine Klimasko Manuela Milani Leah Roseman Edvard Skerjanc Karoly Sziladi *Andréa Armijo-Fortin *Martine Dubé *Sara Mastrangelo *Heather Schnarr

SECOND VIOLINS/ SECONDS VIOLONS Donnie Deacon (principal/solo) Winston Webber (assistant principal/ assistant solo) Lev Berenshteyn Brian Boychuk Mark Friedman Richard Green Carissa Klopoushak Jeremy Mastrangelo Susan Rupp

VIOLAS/ALTOS

Jethro Marks (principal/solo) David Marks (associate principal/ solo associé) David Goldblatt (assistant principal/ assistant solo) Paul Casey **Nancy Sturdevant David Thies-Thompson *Wilma Hos

CELLOS/ VIOLONCELLES

**Amanda Forsyth (principal/solo) Julia MacLaine (assistant principal/ assistante solo) Timothy McCoy **Carole Sirois Leah Wyber *Karen Kang *Thaddeus Morden *Wolf Tormann

DOUBLE BASSES/ CONTREBASSES Joel Quarrington (principal/solo) **Murielle Bruneau Hilda Cowie Marjolaine Fournier Vincent Gendron

FLUTES/FLÛTES

Joanna G’froerer (principal/solo) Emily Marks *Camille Churchfield

OBOES/HAUTBOIS Charles Hamann (principal/solo) **Anna Petersen *Jasper Hitchcock *Jennifer Short

CLARINETS/ CLARINETTES

Kimball Sykes (principal/solo) Sean Rice *Shauna McDonald

BASSOONS/BASSONS Christopher Millard (principal/solo) Vincent Parizeau

HORNS/CORS

Lawrence Vine (principal/solo) Julie Fauteux (associate principal/ solo associée) Elizabeth Simpson Jill Kirwan Nicholas Hartman

TRUMPETS/ TROMPETTES

Karen Donnelly (principal/solo) Steven van Gulik *Amy Horvey

BASS TROMBONE/ TROMBONE BASSE Douglas Burden

TUBA

Nicholas Atkinson (principal/solo)

TIMPANI/TIMBALES Feza Zweifel (principal/solo)

PERCUSSIONS

Kenneth Simpson Jonathan Wade *Andrew Harris *Ralph O’Connor

HARP/HARPE

Manon Le Comte (principal/solo)

PIANO

*Jean Desmarais

LIBRARIANS / MUSICOTHÉCAIRES

Nancy Elbeck (principal librarian/ musicothécaire principale) Corey Rempel (assistant librarian/ musicothécaire adjoint)

PERSONNEL MANAGER/ CHEF DU PERSONNEL Meiko Taylor

ASSISTANT PERSONNEL MANAGER/ TROMBONES CHEF ADJOINTE DU Donald Renshaw PERSONNEL (principal/solo) Fletcher Gailey-Snell Colin Traquair * Additional musicians/Musiciens surnuméraires

** On Leave/En congé

Non-titled members of the Orchestra are listed alphabetically/Les membres de l’Orchestre sans fonction attitrée sont cités en ordre alphabétique The National Arts Centre Orchestra is a proud member of Orchestras Canada, the national association for Canadian orchestras./L’Orchestre du Centre national des Arts est un fier membre d’Orchestres Canada, l’association nationale des orchestres canadiens.

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

15

DANCE DANSE

14 15

Cathy Levy

Executive Producer / Productrice générale

Mireille Nicholas Special Projects Coordinator and Assistant to the Executive Producer / Coordonnatrice des projets spéciaux et adjointe de la productrice générale Renée Marquis Company Manager / Chargée de compagnies Sioˆ ned Watkins Education Associate and Teaching Artist / Associée en éducation et artiste enseignante Charles Cotton Technical Director / Directeur technique

Alex Gazalé Production Director / Directeur de production Eleri Evans Marketing and Communications Officer / Agente de marketing et de communication Bar Morgan Associate Marketing Officer / Agente associée de marketing Alina Turcu Marketing Coordinator / Coordonnatrice de marketing Odette Laurin Communications Coordinator / Coordonnatrice des communications Carey van Eden Publications Officer / Agente des publications

Upcoming shows Spectacles à venir KODO

Kodo One Earth Tour: Mystery March 9 mars 2015

L.A. Dance Project

Moving Parts, Morgan’s Last Chug March 11 mars 2015

The National Ballet of Canada Le Ballet national du Canada Alice’s Adventures in Wonderland April 9-12 avril 2015

nac-cna.ca

Printed on Rolland Opaque50, which contains 50% post-consumer fibre, is EcoLogo and FSC® certified Imprimé sur du Rolland Opaque50 contenant 50 % de fibres postconsommation, certifié EcoLogo et FSC ®

Greta Hodgkinson in The National Ballet of Canada’s Alice’s Adventures in Wonderland / Greta Hodgkinson dans Alice’s Adventures in Wonderland du Ballet national du Canada • Photo : Christopher Wahl

14 15

Tina Legari Associate Dance Producer / Productrice associée de la Danse

DONORS’ CIRCLE / CERCLE DES DONATEURS The National Arts Centre Foundation gratefully acknowledges the support of its many contributors. Below is the annual giving list which includes the Donors’ Circle, Corporate Club and Emeritus Circle. List complete as of December 11, 2014. Thank you!

La Fondation du Centre national des Arts remercie chaleureusement ses nombreux donateurs pour leur soutien. Voici la liste complète - en date du 11 decembre - des personnes et sociétés qui font partie du Cercle des donateurs, du Club des entreprises et du Cercle Emeritus. Merci!

Champion’s CirCle / CerCle du Champion Gail Asper, O.C., O.M., LL.D. & Michael Patterson

Alice & Grant Burton The Dianne & Irving Kipnes Foundation

Gail & David O’Brien

leader’s CirCle / CerCle du leader John & Bonnie Buhler Harvey & Louise Glatt Dasha Shenkman

The Slaight Family Fund for Emerging Artists/Le Fonds pour artistes émergents de la famille Slaight

The Vered Family / La famille Vered The Honourable Hilary M. Weston & Mr. W. Galen Weston

president’s CirCle / CerCle du président David Aisenstat The Azrieli Foundation Kimberley Bozak & Philip Deck Community Foundation of Ottawa/ Fondation communautaire d’Ottawa Council for Canadian American Relations Ian & Kiki Delaney Mr. Arthur Drache, C.M., Q.C. & Ms. Judy Young

Margaret & David Fountain Susan Glass & Arni Thorsteinson Irving Harris Foundation Peter Herrndorf & Eva Czigler The Leacross Foundation Joan & Jerry Lozinski Dr. Kanta Marwah M. Ann McCaig, C.M., A.O.E., LL.D.

The Honourable Margaret McCain, C.C. Janice & Earle O’Born Stefan & Magdalena Opalski Michael Potter Jayne Watson WCPD Foundation Anonymous / Donateurs anonymes (3)

presenter’s CirCle / CerCle du diffuseur Adrian Burns & Gregory Kane, Q.C. M.G. Campbell The Right Honourable Joe Clark, P.C.,C.C., A.O.E & Maureen McTeer Joan & Jack Craig Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians / Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel Julia & Robert Foster Fred & Elizabeth Fountain Jean Gauthier & Danielle Fortin

Elinor Gill Ratcliffe C.M., O.N.L., LLD(hc) James & Emily Ho Sarah Jennings & Ian Johns Carolyn Keystone & Jim Meekison The Late Joy Maclaren, C.M., “New Sun” Eric Margolis Grant J. McDonald, FCPA, FCA & Carol Devenny Maytree Developments Limited Nadir & Shabin Mohamed Heather Moore Jane E. Moore

The Peter and Melanie Munk Charitable Foundation Alvin Segal Family Foundation Daniel Senyk & Rosemary Menke Mr. & Mrs. Calvin A. Smith Frank & Debbi Sobey Howard Sokolowski & Senator Linda Frum Donald T. Walcot The Zed Family / La famille Zed Anonymous / Donateurs anonymes (4)

produCer’s CirCle / CerCle du produCteur Robert & Sandra Ashe Cynthia Baxter and Family / et famille Francine Belleau & George Tawagi The Canavan Family Foundation John M. Cassaday Zita Cobb Michel Collette The Harold Crabtree Foundation Ann F. Crain Fund Mohammed & Yulanda Faris Larry Fichtner

Friends of the National Arts Centre Orchestra/Les Amis de l’Orchestre du CNA Gaetano Gagliano & Family DH Gales Family Foundation Stephen & Jocelyne Greenberg Andy & Nora Gross Donald K. Johnson & Anna McCowan Johnson Douglas Knight The Michael and Sonja Koerner Charitable Foundation

Louis Lagassé & Marie-Josée Trottier David & Susan Laister Dennis & Andrea Laurin D’Arcy L. Levesque Joyce Lowe Judy & Wilmot Matthews The McKinlays / La famille McKinlay : Kenneth, Ronald & Jill Sean & Jamilah Murray Barbara Newbegin Guy & Mary Pratte

produCer’s CirCle (continued) / CerCle du produCteur (suite) Karen Prentice, Q.C., & the Honourable Jim Prentice, P.C., Q.C. Joseph & Sandra Rotman Doreen & Alan Saskin Jeanne d’Arc Sharp

Sommerer Privatstiftung Southam Club Phil & Eli Taylor Robert Tennant William & Jean Teron

James Wolfensohn Janet Yale & Daniel Logue David Zussman & Sheridan Scott Anonymous / Donateurs anonymes (2)

direCtor’s CirCle / CerCle du metteur en sCène Frank & Inge Balogh Mary B. Bell Sandra & Nelson Beveridge Christina Cameron & Hugh Winsor Cintec Canada Ltd. Mitchell & Janice Cohen Gerry & Chris Couture Robert & Marian Cumming Christopher Deacon & Gwen Goodier Mrs. Pamela Delworth David Franklin & Lise Chartrand Dale Godsoe, C.M. Stephen & Raymonde Hanson

Peter Harder & Molly Seon Kathleen & Anthony Hyde Ron & Elaine Johnson Dr. Frank A. Jones Huguette & Marcelle Jubinville Diana & David Kirkwood Rosalind & Stanley Labow Roland Dimitriu & Diane Landry Jean B. Liberty Brenda MacKenzie The Honourable John Manley, P.C., O.C. & Mrs. Judith Manley Andrea Mills & Michael Nagy

David Monaghan & Frances Buckley William & Hallie Murphy Charles & Sheila Nicholson Go Sato Raymond & Fe Souw Vernon G. & Beryl Turner The Tyler Family Charitable Foundation Dave & Megan Waller Donna & Henry Watt Paul Wells & Lisa Samson James Whitridge Anonymous / Donateurs anonymes (1)

maestro’s CirCle / CerCle du maestro Helen Anderson Pierre Aubry & Jane Dudley Colin & Jane Beaumont Michael Bell & Anne Burnett Paul & Rosemary Bender Marion & Robert Bennett Dominique Blanchard Barry M. Bloom Frits Bosman In Memory of Donna Lee Boulet Brenda Bowman Peter & Livia Brandon Hayden Brown & Tracy Brooks Dr. Nick Busing & Madam Justice Catherine Aitken Julie Byczynski & Angus Gray E.A. Fleming Cheryl & Douglas Casey Tom & Beth Charlton Rev. Gail & Robert Christy Christopher & Saye Clement Karen Colby Dr. Gretchen Conrad & Mr. Mark G. Shulist Patricia Cordingley La famille Cousineau Karen Crozier & Grant Crozier Vincent & Danielle Crupi Carlos & Maria DaSilva Dr. B. H. Davidson Gladys & Andrew Dencs Nadia Diakun-Thibault & Ron Thibault Joyce Donovan Robert P Doyle Yvon Duplessis Catherine Ebbs & Ted Wilson Carol Fahie

Dr. David Finestone & Mrs. Josie Finestone Dr. Margaret White & Patrick Foody Anthony Foster Kaysa & Alfred Friedman Douglas Frosst & Lori Gadzala Dr. Pierre Gareau Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Louis Giroux Thomas Golem & Renee Carleton Toby Greenbaum & Joel Rotstein David & Rochelle Greenberg Ms. Wendy R. Hanna Michael Harkins John & Dorothy Harrington John Alan Harvey & Sandra Harvey, Murphy Business Ottawa Dr. John Hilborn & Ms. Elisabeth Van Wagner Catherine Hollands Jacquelin Holzman & John Rutherford IQ Bridge Inc./Claudio Rodrigues, CEO Jackman Foundation Marilyn Jenkins & David Speck Ben Jones & Margaret McCullough Dr. David Jones & Mrs. Glenda Lechner Ms. Lynda Joyce Anatol & Czeslawa Kark Denis Labrie Denis & Suzanne Lamadeleine Marie Louise Lapointe & Bernard Leduc Gaston & Carol Lauzon Dr. & Mrs. Jack Lehrer Donald MacLeod Dr. François & Mrs. Sarie Mai

Elizabeth McGowan John McPherson & Lise Ouimet Tamas Mihalik Sylvie Morel Thomas Morris Jacqueline M. Newton Eileen & Ralph Overend Sunny & Nini Pal Mary Papadakis & Robert McCulloch Russell Pastuch & Lynn Solvason Matthew & Elena Power Greg Reed & Heather Howe Chris & Lisa Richards Jeffrey Richstone Elizabeth Roscoe In memory of Gloria Roseman Kevin Sampson Mr. Peter Seguin Dr. Farid Shodjaee & Mrs. Laurie Zrudlo Arlene Stafford-Wilson & Kevin Wilson Eric & Carol Ann Stewart K. Elizabeth Stewart Dr. Matthew Suh & Dr. Susan Smith Elizabeth Taylor Gordon & Annette Thiessen Janet Thorsteinson In Memory of Frank A.M. Tremayne, Q.C. Mary Turnbull Phil Waserman & Valerie Bishop-DeYoung William & Phyllis Waters Hans & Marianne Weidemann Don & Billy Wiles Linda Wood Paul Zendrowski & Cynthia King Anonymous / Donateurs anonymes (6)

playwright’s CirCle / CerCle du dramaturge Daphne Abraham Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo Michael-John Almon Sheila Andrews Stephen & Sandra Assaly Kelvin K. Au Barbara A. Baines Daryl Banke & Mark Hussey Sheila Bayne Dr. Ruth M. Bell, C.M. Margaret Bloodworth Madame Lélia D. Bousquet Spencer & Jocelyn Cheng Le très honorable Jean Chrétien & Madame Aline Chrétien Judi & Mickey Cohen Margaret & John Coleman Michael & Beryl Corber Marie Couturier Duart & Donna Crabtree Robert J. Craig Dr. David Crowe Kari Cullen & William Bonnell Paul Dang Christopher & Bronwen Dearlove Thomas Dent Bryce & Nicki Douglas Robert S. & Clarisse Doyle Colonel Michel & Madame Nicole Drapeau Sheila Forsyth Dr. Steven & Rosalyn Fremeth Dr. Erika Gaertner Carey & Nancy Garrett Sylvia Gazsi-Gill & John Gill Joan & Martin Goldfarb Harry Goldsmith Adam Gooderham Lynn & Robert Gould Robert Guindon & Diane Desrochers Genadi & Catherine Gunther Suren & Junko Gupta John & Greta Hansen

The Henry White Kinnear Foundation Mr. David Hoffman & Family David Holdsworth & Nicole Senécal Margie & Jeff Hooper Anikó G. Jean Jillian Keiley & Don Ellis Beatrice Keleher-Raffoul John & Angela Kernick Dr. John Kershman & Ms. Sabina Wasserlauf John Kingma & Hope Freeborn Christine Langlois & Carl Martin François Lapointe Nicole Leboeuf Conrad L’Ecuyer Daryl Leitch Louis & Sonia Lemkow Catherine Levesque Groleau Helen & Ken Lister L.Cdr. (Ret’d) Jack Logan & Mrs. Ruth Logan Neil Lucy Tess Maclean Marianne’s Lingerie Jack & Dale McAuley Doug & Claudia McKeen John & Kay McKellar Dorothy Milburn-Smith Bruce R. Miller J. David & Pamela Miller Jennifer Moore & Ken Kaitola David Nahwegahbow & Lois Jacobs In memory of Trong Nguyen & Naomi Sun Barbara E. Newell Cedric & Jill Nowell Franz Ohler In Memory of Jetje (Taty) Oltmans-Olberg John Osborne Giovanni & Siqin Pari Justice Michael Phelan & Susan Phelan

Mrs. Dorothy Phillips Sandra & Jim Pitblado Janice C. Price Andrew & Valerie Pringle, C.M. Maura Ricketts & Laurence Head Eric & Lois Ridgen David & Anne Robison Marianne & Ferdinand Roelofs Hope Ross-Papezik Jan Ruby & Mary Thomson Esther P. & J. David Runnalls Pierre Sabourin David & Els Salisbury Scott Thornley + Company Mr. & Mrs. Brian Scott John P. Shannon & Andrée-Cydèle Bilinski Fred Semerjian & Peggy Sun Carolyn & Scott Shepherd Jacques & Donna Shore J. Sinclair Ronald M. Snyder Judith Spanglett & Michael R. Harris Timothy & Nalini Stewart Hala Tabl Sunao Tamaru Tony & Sharleen Tattersfield Dino Testa The National Capital Suzuki School of Music Rosemary Thompson & Pierre Boulet Kenneth & Margaret Torrance Dr. Derek Turner & Mrs. Elaine Turner Eric & Judy Vandenberg Nancy & Wallace Vrooman Ms. Frances A. Walsh In memory of Thomas Howard Westran Alexandra Wilson & Paul André Baril Janet Wright & Associates Maxwell & Janice Yalden Anonymous / Donateurs anonymes (11)

CORPORATE SUPPORTERS / SOUTIEN-ENTREPRISES Accenture Canada Amazon.ca BHP Billiton Cable Public Affairs Channel/ La chaîne d’affaires publiques par câble Canimex Inc. Cisco Canada Delaney Capital Management Diamond Schmitt Architects Encana Corporation EY Fasken Martineau Ferguslea Properties Limited FOTENN Planning & Urban Design

Giant Tiger Stores Limited Glenview Management Limited Globalive / Wind Mobile Great-West Life, London Life and Canada Life HN Homes LP Hotel Indigo Ottawa Imperial Oil Ltd./ Compagnie Petroliere Ltee Joe Fresh The Keg Steakhouse + Bar KPMG Labatt Breweries of Canada NBCUniversal Norton Rose Fulbright

PwC Shaftesbury Shangri-La Hotels St. Josephs Communications St-Laurent Volvo Suncor Energy Inc. TAXI TELUS Communications Company Venture Communications VIA Rail Canada Warner Music Canada Welch LLP Janet Wright & Associates Anonymous / Donateur anonyme (1)

CORPORATE CLUB / CLUB DES ENTREPRISES Corporate presenter / diffuseur - entreprises Rob Marland, Royal Lepage Performance Realty

Julie Teskey Re/Max Metro City

Corporate produCer / produCteur - entreprises Logan Katz LLP Chartered Accountants

Corporate direCtors / metteur en sCène - entreprises Bulger Young Capital Gain Accounting Services Concentric Associates International Incorporated Elite Draperies of Ottawa Ltd

Farrow Dreessen Architects Inc. Finlayson & Singlehurst Homestead Land Holdings Ltd. Hoskins Restoration Services (Ottawa)

Johnny Farina Casual Italian Eatery Bar and Lounge Marina Kun/Kun Shoulder Rest Merrick Canada ULC/Architects & Engineers

MHPM Project Managers Inc. Music for Young Children International Headquarters Tartan Homes Corporation Wall Space Gallery

Integra Networks ITB Corp. Kaszas Marketing Inc. Katari Imaging Keller Engineering Associates Inc. Kessels Upholstering Ltd. Gary Kugler & Marlene Rubin David Lacharity Ken & Gail Larose Len Ward Architecture/ Arts & Architecture Liberty Tax Services - Montreal Road Life Span Financial Strategies L.W.I. Consulting Partners Inc. Market Organics - Natural Food Store Merovitz Potechin LLP Michael D. Segal Professional Corporation Moneyvest Financial Services Inc Moore Wrinn Financial Mucho Burrito Multishred Inc.

Natural Food Pantry Nortak Software Ltd. Ottawa Bagel Shop Ottawa Business Interiors Ottawa Dispute Resolution Group Inc. Paul Lewandowski Professional Corporation/ Criminal Law Defense The Piggy Market Project Services International Mr. Waleed G Qirbi & Mrs. Fatoom Qirbi REMISZ Consulting Engineers Ltd. Richmond Nursery Rockwell Collins Ronald G Guertin Barrister at Law SaniGLAZE of Ottawa/Merry Maids Suzanne Robinson, Century 21 Action Power Team Swiss Hotel Systematix IT Solutions Inc. TPG Technology Consulting Ltd Westboro Flooring & Décor Anonymous / Donateur anonyme (1)

Issa CPA- LPA Long & McQuade Musical Instruments New Generation Sushi Freshness Made to Order Orchid Florist & Boutique Pari’s Motel

Parliament Pub Sooter’s - Your Picture Centre Spectra FX Inc Vintage Designing Co. Voila Coiffure & Mini Spa

Corporate maestro / maestro - entreprises 2 H Interior Design Ltd. Danielle L Hannah A B Power Consulting Access Corporate Technologies Advanced Hearing Group of Clinics, Tomorrow’s Technology Today AFS Consulting (Avoid False Steps) Alavida Lifestyles Ambico Ltd. Anne Perrault & AssociatesTrustee in Bankruptcy ArrowMight Canada Ltd Auerbach Consulting Services Renée Bates & Moishe Smith Allan & Annette Bateman B.C. Westone Medecine Professional Corporation BBS Construction Ltd. Bouthillette Parizeau Inc. BridgePoint Effect Marianna & Micheal Burch

Chef Lamontagne - Consultant en restauration Cintec Canada Ltd. Colleen Currie Law & Mediation Conroy Optometric Centre Deerpark Management Limited Del Rosario Financial ServicesSun Life Financial Déménagement Outaouais Dufferin Research Inc. Founddesign Vintage Modern Design Inc. Fox Translations Ltd. Norman Genereaux Governance Network Inc. Green Thumb Garden Centre Powell Griffiths Lois & Don Harper Hickling Arthurs Low Corporation Bruce & Diane Hillary Infusion Design Communications InGenuity Group Solutions Inc.

Corporate playwright / dramaturge - entreprises Abacus Chartered Accountant Angelo M. Spadola Architect Inc. Ashbrook Collectibles - We Buy & Sell Brian Staples - Trade Facilitation Services Dr. Beaupré Vein / Varices Clinique

Coventry Connection/Capital Taxi and Airport Limousines Entrepot du couvre-plancher G. Brunette Gabriel Mackinnon Lighting Design Gotta Paint Imperial Electric

ThE EmERITUS CIRCLE / LE CERCLE EmERITUS The Emeritus Cirlce pays tribute to those who have left a legacy through a bequest in their Will or gift of life insurance. Jackie Adamo Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo The Estate of Dr. and Mrs. A.W. Adey Edward & Jane Anderson The Bluma Appel National Arts Centre Trust / La Fiducie Bluma Appel du Centre national des Arts John Arnold The Morris & Beverly Baker Foundation Daryl M. Banke & P. Mark Hussey David Beattie Mary B. Bell Dr. Ruth M. Bell, C.M. In memory of Bill Boss M. G. Campbell Brenda Cardillo Renate Chartrand The Estate of Kate R. Clifford Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Robert & Marian Cumming Vicki Cummings Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians/Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Frances & John Dawson

Rita G. de Guire The Ann Diamond Fund Erdelyi Karpati Memorial Fund Randall G. Fillion The Estate of Claire Watson Fisher E.A. Fleming Audrey and Dennis Forster Endowment for the Development of Young Musicians from Ottawa/Fonds de dotation Audrey et Dennis Forster pour le développement des jeunes musiciens d’Ottawa Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Sylvia Gazsi-Gill & John Gill The James Wilson Gill Estate Estate of Marjorie Goodrich Rebecca & Gerry Grace Darrell Howard Gregersen Choir Fund / Fonds pour choeurs Darrell-Howard-Gregersen Ms. Wendy R. Hanna Bill & Margaret Hilborn Dorothy M. Horwood Sarah Jennings & Ian Johns Huguette Jubinville Marcelle Jubinville Colette Kletke Rosalind & Stanley Labow

Le Cercle Emeritus rend hommage à ceux et celles qui ont prévu un don pour l’avenir sous forme de legs testamentaire ou de don de police d’assurance-vie. Frances Lazar Sonia & Louis Lemkow Paul & Margaret Manson Suzanne Marineau Endowment for the Arts / Fonds de dotation Suzanne Marineau pour les arts Claire Marson - Performing Arts for All Endowment / Fonds de dotation Claire Marson pour les arts de la scène à la portée de tous Dr. Kanta Marwah Endowment for English Theatre Dewan Chand and Ratna Devi Marwah Family Endowment for Music / Fonds de dotation Famille Dewan Chand et Ratna Devi Marwah pour la musique Kenneth I. McKinlay Jean E. McPhee and Sylvia M. McPhee Endowment for the Performing Arts / Fonds de dotation Jean E. McPhee et Sylvia M. McPhee pour les arts de la scène Samantha Michael Robert & Sherissa Microys Heather Moore Barbara Newbegin Johan Frans Olberg A. Palmer

The Elizabeth L. Pitney Estate Samantha Plavins Michael Potter Aileen S. Rennie The Betty Riddell Estate Maryse F. Robillard Patricia M. Roy Gunter & Inge E. Scherrer Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Sandra Lee Simpson Marion & Hamilton Southam Victoria Steele Natalie & Raymond Stern Hala Tabl Elizabeth (Cardoza) Taylor Dino Testa Linda J. Thomson Bruce Topping & Marva Black Kenneth & Margaret Torrance Elaine K. Tostevin Vernon & Beryl Turner Tyler Family Charitable Foundation Jayne Watson In memory of Thomas Howard Westran Anonymous / Donateurs anonymes (33)