alexis destoop four directions of heaven roy villevoye & jan dietvorst ...

29 janv. 2017 - et tend à l'abstraction. Faisant émerger .... vidéo les coïncidences, jeux de langages et humour, ce ..... en famille ou entre amis ! ATELIER “ ...
301KB taille 24 téléchargements 402 vues
PROGRAM JAN — JUL 2017

ALEXIS DESTOOP FOUR DIRECTIONS OF HEAVEN ROY VILLEVOYE & JAN DIETVORST EVIDENCE STEP UP! BELGIAN DANCE AND PERFORMANCE ON CAMERA 1970-2000 CHAPTER 2 CHAPTER 3 ORLA BARRY BREAKING RAINBOWS SPECIAL SCREENINGS & EVENTS WORKSHOPS FOR KIDS, TEENAGERS & FAMILIES

1

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

2

29.01.2017 — 30.04.2017 ALEXIS DESTOOP: FOUR DIRECTIONS OF HEAVEN

04

29.01.2017 — 19.03.2017 STEP UP! BELGIAN DANCE AND PERFORMANCE ON CAMERA 1970-2000 — CHAPTER 2

06

ORLA BARRY: BREAKING RAINBOWS 25.03.2017— 26.03.2017 / PERFORMANCE 29.03.2017 — 30.04.2017 / EXPO

08

14.05.2017 — 16.07.2017 ROY VILLEVOYE & JAN DIETVORST: EVIDENCE

10

14.05.2017 — 16.07.2017 STEP UP! BELGIAN DANCE & PERFORMANCE ON CAMERA 1970-2000 — CHAPTER 3

12

BLACK BOX SERIES

14

WORKSHOPS FOR KIDS, TEENAGERS & FAMILIES

18

DISTRIBUTION

21

COLLECTION AND MEDIA LIBRARY

22

Publisher Rolf Quaghebeur / Argos, Centre For Art and Media. Editor Ive Stevenheydens. Text translations Sandrine Blaise (FR), Dirk Verbiest (EN). Graphic design 6'56''. Print Captains of Printing. Picture cover Cel Crabeels, Slave Unit, 2002. Courtesy of the Artist.

Argos Team Laurence Alary, Andrea Cinel, Hajar Lehyan, Yakita Magamadova, Jérémy Naklé, Rolf Quaghebeur, Sandy Reynaerts, Sofie Ruysseveldt, Ive Stevenheydens, Bram Walraet. General Support De Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Stad Brussel / Ville de Bruxelles, Brussels Hoofdstedelijk Gewest / Région de Bruxelles-Capitale. AV Partners DeJonghe Film Postproduction, Eidotech – Berlin. Project Partners Performatik (Orla Barry), Culture Ireland (Orla Barry), Mondriaan Fund (Roy Villevoye & Jan Dietvorst), Casino Luxembourg (Black Box), UNTREF/ BIM Buenos Aires (Black Box), Erfgoeddag, Art Brussels.

PROGRAM JAN — JUL 2017

3

NL Met Four Directions of Heaven, het vervolg van STEP UP! en tentoonstellingen met werk van Orla Barry, Roy Villevoye & Jan Dietvorst geeft Argos de aftrap voor een jaar waarin thema’s als transformatie, diversiteit en zorgzaamheid centraal staan. Nieuw dit jaar zijn heel wat omkaderende publieksactiviteiten voor jong en oud, waarvan er een aantal in deze brochure voorgesteld worden. Argos wil niet alleen haar opdracht vervullen door aan kunstenaars een platform te bieden en kritisch werk te tonen dat ingaat tegen elke vorm van culturele zelfgenoegzaamheid. We willen, omdat het belangrijk is, de bezoeker meer dan ooit begeleiden. Evenwel zonder betuttelend te worden en hem/ haar vrij te laten op de ontdekkingstocht door het wondere landschap van de verbeelding. Wij hopen u in 2017 voor het eerst of opnieuw te mogen verwelkomen! — Rolf Quaghebeur FR En présentant Four Directions of Heaven, la suite de STEP UP! et les expositions des œuvres d’Orla Barry, Roy Villevoye & Jan Dietvorst, Argos ouvre cette nouvelle année avec des thématiques où la transformation, la diversité et la bienveillance occuperont une place centrale. Nouveauté cette année, il y aura de nombreuses activités publiques pour tous les âges, dont vous trouverez un aperçu dans cette brochure. Argos n’a pas seulement pour mission d’offrir une plateforme aux artistes en montrant des œuvres critiques qui refusent toute forme de complaisance culturelle. Argos souhaite plus que jamais, parce que c’est essentiel, accompagner le visiteur. Et ce, sans être condescendant pour autant – mais bien au contraire, avec l’intention de laisser le spectateur-visiteur cheminer librement à travers les paysages merveilleux de l’imagination. Nous nous réjouissons de vous accueillir – à nouveau ou pour la première fois – en 2017 ! — Rolf Quaghebeur EN With Four Directions of Heaven, the sequel to STEP UP!, an exhibitions featuring work by Orla Barry, Jan Dietvorst & Roy Villevoye, Argos kicks off a year in which themes such as transformation, diversity and care are central. New this year are numerous activities in our public programme for young and old, a number of which are presented in this brochure. Argos not only wants to accomplish its task by offering a platform to artists and showing critical work that runs counter to all forms of cultural complacency—because this is important, we also want to guide the visitors, without patronizing, leaving them free on this voyage of discovery through the wondrous landscape of the imagination. We hope to welcome you for the first time or once more in 2017! — Rolf Quaghebeur

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

29.01.2017 — 30.04.2017 ALEXIS DESTOOP OPENING 28.01.2017 18:00-21:00

PROGRAM JAN — JUL 2017

Dans l’œuvre aux multiples strates d’Alexis Destoop (Courtrai, 1971), la perception du temps, le fonctionnement de la mémoire et des processus connexes de la reconnaissance sont au cœur de sa réflexion. Au milieu des années 2000, le point focal dans son œuvre évolua de la performance vers une fascination pour le paysage puisant ses racines dans la peinture, la littérature et le cinéma. Combinant photos, textes et vidéos, il entremêle des éléments fictifs à des observations documentaires questionnant ainsi les modalités narratives – du storytelling. C’est ce qu’il fait également à Argos. Résidant entre Bruxelles et Sydney, Destoop oscille entre l’Europe, l’Asie et l’Océanie. Cette grande mobilité et itinérance influencent directement son œuvre. Four Directions of Heaven montre un ensemble d’œuvres nouvelles ou récentes qui se démarquent de nos standards habituels. Poursuivant ses recherches fouillées sur le statut des paysages en transition: l’Outback australien, la cosmopolite Hong Kong, Norvège, Russie et autres parties d’Europe. Des témoignages, expériences et fines observations viennent se confronter aux images. Mais l’artiste intervient, assemble et tend à l’abstraction. Faisant émerger des multiples voix en un corpus de commentaires, de fragments d’histoires… déployés de façon très engagée sur les questions (néo-)coloniales et écologiques, mais aussi sur la valeur économique d’un paysage et son importance géopolitique. Four Directions of Heaven nous convie également à une promenade virtuelle où la transformation joue un rôle moteur. Les suggestives et subtiles interventions digitales de Destoop créent un territoire frontalier où les niveaux micro et macro se confondent et où la frontière entre réel et artificiel se dissout.

FR

FOUR DIRECTIONS OF HEAVEN

Centraal in het veelgelaagde oeuvre van Alexis Destoop (Kortrijk, 1971) staat het ervaren van de tijd, de werking van het geheugen en de daaraan verbonden processen van herkenning. Midden jaren 2000 verschuift de focus in zijn werk van performance naar een fascinatie voor het landschap die wortelt in schilderkunst, literatuur en cinema. In foto’s, tekst en video laat hij fictieve elementen vlotjes door elkaar lopen met documentaire bevindingen om zo de compositie-elementen van het verhalen-vertellen – van storytelling – te bevragen. Zo ook bij Argos. Verblijvend tussen Brussel en Sydney, schippert Destoop tussen Europa, Azië en Oceanië. Die flinke hap on the road kent een directe weerslag op zijn werk. Four Directions of Heaven toont een cluster van nieuwe en recente werken die een loopje nemen met onze verwachtingspatronen. Aan de basis ligt een langlopend onderzoek naar de status van landschappen in transitie: de outback van Australië, kosmopolitisch Hongkong, Noorwegen, Rusland en andere delen van Europa. Tegenover die beelden staan particuliere getuigenissen, belevenissen en bevindingen.

NL

4

Maar de kunstenaar grijpt in, assembleert en abstraheert. Zo ontpoppen individuele stemmen zich tot een composiet van verbrokkelde commentaren en verhalen waaruit een sterke betrokkenheid spreekt omtrent (neo-)koloniale en ecologische kwesties, alsook rond de economische waarde en het geopolitieke belang van een landschap. Four Directions of Heaven staat ook voor een virtuele wandeling waarin de idee van transformatie het voortouw neemt. Destoops suggestieve en subtiele digitale ingrepen creëren immers een grensgebied waarin micro- en macroniveau’s over elkaar buitelen en de grens tussen reëel en artificieel oplost.

Picture Alexis Destoop, Four Directions of Heaven, 2017. Courtesy of the Artist.

5

Central in the multilayered oeuvre of Alexis Destoop (b. 1971, Kortrijk) is the experience of time, the functioning of the memory and the related processes of recognizing things. In the mid-2000s the focus in his work shifts from performance to a fascination with the landscape, which is anchored in painting, literature and film. In photographs, texts and videos fictitious elements freely intermingle with documentary information in order to question the compositional elements of storytelling. That is also true of the work on view at Argos. Residing alternately in Brussels and Sydney, Destoop travels back and forth between Europe, Asia and Oceania—and these long stretches of time on the move have direct implications for his work. Four Directions of Heaven features a cluster of new and recent works that mock our expectations. Underlying the work there is a long-term research project concerning the status of landscapes in transition: the Australian outback, the cosmopolitan town of Hong Kong, as well as regions in Norway, Russia and other parts of Europe. These images are juxtaposed with private testimonies, experiences and findings. But the artist also intervenes, assembles and abstracts. Thus individual voices turn into a composite of fragmented comments and stories that bear witness to a strong commitment with regard to (neo) colonial and ecological issues, as well as the economic value and geopolitical importance of a landscape. Four Directions of Heaven is also a virtual walk in which the idea of transformation predominates. Indeed, Destoop suggestive and subtle digital interventions create a border area in which micro- and macro-level tumble over each other and the border between real and artificial dissolves.

EN

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

29.01.2017 — 19.03.2017

OPENING 28.01.2017 18:00-21:00

STEP UP! BELGIAN DANCE & PERFORMANCE ON CAMERA 1970-2000 — CHAPTER 2

We schenken uitgebreid aandacht aan de geschiedenis van dans en performance in België en de relatie van deze kunstdisciplines met film en video. Het tweede deel van de tentoonstelling STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 1970-2000 toont werk van kunstenaars en choreografen onder wie Thierry De Mey, Lili Dujourie, Sven Augustijnen, Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre en Steve Paxton. In de naoorlogse decennia ontwikkelen dans en performance zich in aparte circuits, een ‘afgescheiden’ totstandkoming die naar het keerpunt van het millennium toe steeds verder afbrokkelt. Vandaag doet die scheiding er nog weinig toe en precies daarom vormt het nu een boeiende uitdaging om historische werken naast elkaar te leggen. Veeleer dan een overzicht te willen bieden staat STEP UP! voor een selectie van werken die in het tentoonstellingsparcours spelenderwijs frisse aandachtspunten, alternatieve beschouwingen en verrassende associaties op wil werpen.

NL

6

PROGRAM JAN — JUL 2017

Nous accordons une attention particulière à l’histoire de la danse et de la performance en Belgique, et de même, aux relations de ces disciplines avec le cinéma et la vidéo. La seconde partie de l’exposition STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 19702000 présente les œuvres d’artistes et chorégraphes parmi lesquels : Thierry De Mey, Lili Dujourie, Sven Augustijnen, Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre et Steve Paxton. Durant la décennie de l’aprèsguerre, la danse et la performance se sont développées dans des circuits distincts. Mais au tournant du millénaire, cette séparation s’est toujours plus effritée. Aujourd’hui, celle-ci paraît presque caduque. C’est pourquoi la confrontation entre des œuvres ‘historiques’ constitue un passionnant défi. Bien plus qu’une vue d’ensemble, l’exposition STEP UP! présente une sélection d’œuvres formant un parcours ludique, pointant des thématiques, proposant des réflexions et associations inattendues.

FR

We focus extensively on the history of dance and performance in Belgium and on how these art disciplines relate to film and video. The second part of the exhibition STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 1970-2000 presents work by artists and choreographers such as Thierry De Mey, Lili Dujourie, Sven Augustijnen, Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre and Steve Paxton. In the decades after the war, dance and performance developed in autonomous circuits, but towards the turning point of the millennium, this ‘separate’ development increasingly crumbled. Today, this separation is hardly relevant and precisely therefore it constitutes a fascinating challenge to present historical works side by side. Instead of attempting to provide an overview, STEP UP! presents a selection of works that in a playful way wants to draw attention to fresh points of interest, alternative viewpoints and surprising associations.

EN

Works by Sven Augustijnen, Thierry De Mey, Lili Dujourie, Jan Fabre, Jacques Lennep, Jacques-Louis Nyst, Eric Pauwels, Walter Verdin. Picture Jacques-Louis Nyst, Le cygne et son image, 1975. Courtesy of the Artist.

Choreographies by Anne Teresa De Keersmaeker, Pierre Droulers, Jan Fabre, Steve Paxton, Alain Platel and Wim Vandekeybus.

7

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

8

ORLA BARRY

PERFORMANCE 25.03.2017 — 26.03.2017 19:00

En collaboration avec le Kaaitheater et Performatik, Orla Barry présente à Argos la première de Breaking Rainbows, une performance et une exposition éponyme. Orla Barry (1969, Wexford) allie à son métier d’artiste plasticienne celui de berger. Ayant habité 16 ans à Bruxelles, elle a repris une ferme dans la campagne irlandaise. Dans son travail, elle cherche à relier vie et art de manière durable. Il en résulte de multiples œuvres : performances, vidéo, textes, son et photos. Dans Breaking Rainbows, l’artiste est partie de sa production annuelle de laine – 300 kg – qu’elle met en relation avec les interactions des performers Einat Tuchman et Derrick Devine Cette œuvre dénonce notre relation problématique avec la nature. Si l’artiste multiplie dans ses performances live et ses installations vidéo les coïncidences, jeux de langages et humour, ce qu’elle tend de rendre ici d’une façon très sensible c’est le désespoir devant la direction prise par notre monde aujourd’hui. Breaking Rainbows nous confronte à une expérience hybride qui décline différentes positions, points de vues et scénarii. Mêlant des expériences engrangées dans une bergerie aux révélations sur le fonctionnement de notre cerveau ; des concours de chants pastoraux dans la Grèce antique aux problématiques écologiques en 2017.

FR

EXPO 29.03.2017 — 30.04.2017

In samenwerking met het Kaaitheater en Performatik brengt Orla Barry bij Argos de première van Breaking Rainbows, een performance en een gelijknamige tentoonstelling. Orla Barry (1969, Wexford) is zowel beeldend kunstenares als schaapherder. Na 16 jaar in Brussel te wonen, runt ze nu op het Ierse platteland een boerderij. In haar praktijk zoekt ze naar duurzame manieren om leven en kunst te verbinden hetgeen resulteert in een veelheid van werken: performances, video, teksten, geluid en foto-installaties. Breaking Rainbows plaatst 300 kilogram wol – haar eigen productie van één jaar – in relatie en interactie met de performers Einat Tuchman en Derrick Devine. Het werk stelt onze problematische verhouding met de natuur aan de kaak. Terwijl de kunstenares zowel de live-performance als de videoinstallatie doorspekt met toevalligheden, taalspelletjes en gezapige humor, maakt ze bovenal de wanhoop sterk voelbaar met betrekking tot de richting waarin we de wereld vandaag sturen. Breaking Rainbows staat voor een versplinterde ervaring waarin

NL

PROGRAM JAN — JUL 2017

BREAKING RAINBOWS verschillende posities, invalshoeken en verhaallijnen door elkaar lopen. Van opgedane ervaringen op een schapenboerderij tot onthullingen over de werking van ons brein. Van pastorale zangwedstrijden in het oude Griekenland tot ecologische vraagstukken anno 2017.

Picture Orla Barry, Breaking Rainbows, 2017. Courtesy of the Artist.

9

In cooperation with Kaaitheater and Performatik, Orla Barry presents in Argos the premiere of the performance Breaking Rainbows and the exhibition of the same name. Orla Barry (b. 1969, Wexford) is both visual artist and shepherdess. After living in Brussels for 16 years, she now runs a farm in the Irish countryside. In her artistic practice she looks for a durable way to link life and art, which has resulted in a particularly varied oeuvre: performances, video, texts, sound and photo installations. In Breaking Rainbows the artist links 300 kg of wool—her own one year production—to the performers Einat Tuchman and Derrick Devine, creating an interaction. The work exposes our problematic relation to nature. The artist punctuates both her live performance and her video installation with coincidences, language games and mild humour, but above all she makes us feel very strongly an element of desperation with regard to the direction the world is heading today. Breaking Rainbows stands for a shattered experience in which positions, perspectives and storylines intermingle. From experiences at a sheep farm to revelations about the functioning of our brain. From pastoral song contests in ancient Greece to ecological issues in 2017.

EN

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

10

14.05.2017 — 16.07.2017 ROY VILLEVOYE & JAN DIETVORST OPENING 13.05.2017 18:00-21:00

Al bijna twintig jaar verkennen de Nederlandse kunstenaars Jan Dietvorst (1953) en Roy Villevoye (1960) zeer uiteenlopende thema’s, waaronder beeldvorming in de antropologie, de conventies van de documentaire en cultuur als een middel tot aanpassing en re-enscenering. Hoewel hun video's vaak beschouwd worden als documentaires, distantiëren beide kunstenaars zich uitdrukkelijk van de doelgerichtheid van het genre. EVIDENCE, hun eerste grote solotentoonstelling in België, is niet zozeer een retrospectieve als wel een relativerende kijk op hun werk. Op de tentoonstelling zien we Evidence en Showcase, twee nieuwe in opdracht gemaakte werken die het synthetische en analytische proces van hun praktijk verdiepen. Vooral twee thema's worden onderzocht en ontleed: de herinnering aan Wereldoorlog I en een ontmoeting met de Asmat in de Indonesische provincie Papoea. Het werk AFTER THE BATTLE (2012) is een compilatie van drie films over Wereldoorlog I (Winter Prayers 2006, The Scrap-Iron Age, 2008, War is Over, 2011) en toont ons hoe de cultuur

NL

PROGRAM JAN — JUL 2017

Depuis presque vingt ans, les artistes hollandais Jan Dietvorst (1953) et Roy Villevoye (1960) explorent des questions aussi diverses que la représentation anthropologique, les conventions du film documentaire et de la culture comme moyens d’adaptation et de représentation. Même si leurs vidéos sont fréquemment considérées comme des documentaires, ils se distancient explicitement et résolument du genre. EVIDENCE est leur première exposition majeure en Belgique. Elle se concentre sur leurs productions audiovisuelles et présente deux œuvres récentes – Evidence et Showcase – mettant ainsi en valeur autant une synthèse qu’une analyse de leurs pratiques. Deux thèmes y sont principalement investigués et disséqués: la mémoire de la Première Guerre Mondiale et la rencontre avec le peuple Asmat dans la province de Papouasie en Indonésie. Parmi leurs œuvres, AFTER THE BATTLE (2012) condense trois films sur la Première Guerre Mondiale (Winter Prayers 2006, The Scrap-Iron Age, 2008, War is Over, 2011) – montrant comment la « culture du souvenir » semble combiner la mythomanie, l’entreprenariat, la psychopathologie et les tendances poétiques. Alors que les récents Voice-Over (2014), The Double (2015) et The New Dress (2016) s’associent autant comme une trilogie de manuels qu’un ensemble d’expériences personnelles. Plusieurs de leurs vidéos sur le peuple Asmat provoquent des sentiments à la fois d’empathie et de malaise. L’opposition stéréotype “nous” et “eux” y fait question. Des histoires sont racontées, mais souvent sans progression ou intentions claires… si ce n’est peut-être celle de détruire l’illusion d’une Nouvelle Guinée vue comme un monde vierge, isolé en soi. Les attentes et malentendus réciproques ne doivent pas être dissimulés. Il s’agit bien d’un peuple réel, pas de constructions artistiques ou idéologiques. FR

EVIDENCE van de herinnering een combinatie lijkt van mythomanie, ondernemerschap, psychopathologie en een hang naar poëzie. De recente werken Voice-Over (2014), The Double (2015) en The New Dress (2016) zijn tegelijk een trilogie studies en een verzameling van persoonlijke ervaringen. Verschillende video's over de Asmat vervullen ons met gevoelens van empathie en onbehagen. Wat deze video's in vraag stellen, is de stereotype tegenstelling tussen ‘wij’ en ‘zij’. Er worden verhalen verteld, vaak zonder duidelijke vooruitgang of doel, behalve misschien om de illusie te verhelpen dat Nieuw-Guinea een onaangeraakte, geïsoleerde wereld is op zich. Wederzijdse verwachtingen en misverstanden hoeven niet verdoezeld te worden. Dit gaat tenslotte over echte mensen, niet over kunstzinnige of ideologische constructies.

Picture Roy Villevoye & Jan Dietvorst, War is Over, 2011. Courtesy of the Artists.

EVIDENCE is supported by Mondriaan Fund.

11

For almost twenty years the Dutch artists Jan Dietvorst (b. 1953) and Roy Villevoye (b. 1960) have been exploring issues as diverse as anthropological representation, the conventions of documentary filmmaking and culture as a means of adaptation and reenactment. Though their videos are frequently considered documentaries, they explicitly distance themselves from the purposeful aspect of the genre. EVIDENCE, their first major solo exhibition in Belgium, is not so much a retrospective, but tries to look at their work in perspective. Featuring Evidence and Showcase, two newly commissioned works that deepen a process of synthesis and analysis relating to their practices, the exhibition focuses on their audiovisual productions. Mainly two themes are investigated and dissected: the memory of World War I and the encounter with the Asmat people in the Papua province of Indonesia. AFTER THE BATTLE (2012) condenses three films about World War I (Winter Prayers 2006, The Scrap-Iron Age, 2008, War is Over, 2011) and shows how the culture of remembrance seems a combination of mythomania, entrepreneurship, psychopathology and poetic leanings, while the recent works Voice-Over (2014), The Double (2015) and The New Dress (2016) are at the same time a trilogy of tutorials and a set of personal experiences. Several videos focusing on the Asmat people fill us with feelings of empathy and unease. What these films question, is the stereotypic opposition between ‘us’ and ‘them’. Stories are narrated, but often without any clear progression or goal, except perhaps to shatter the illusion of New Guinea as an untouched, isolated world in itself. Mutual expectations and misunderstandings need not be concealed. After all, this is all about real people, not artistic or ideological constructs.

EN

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

14.05.2017 — 16.07.2017

OPENING 13.05.2017 18:00-21:00

STEP UP! BELGIAN DANCE & PERFORMANCE ON CAMERA 1970-2000 — CHAPTER 3

Nadat we in eerdere hoofdstukken inzoomden op voornamelijk de wortels van de dans- en performancefilm en video, kiest het derde en laatste deel van STEP UP! eerder het stoutmoedige pad. In dit tentoonstellingsluik confronteren we een veelheid historische choreografieën met werken van kunstenaars die los van de performanceof danswereld tot stand kwamen, maar die toch een gelijksoortige esthetiek, positionering of filosofie ademen. Werkten kunstenaars van verschillende disciplines en achtergronden indertijd met eenzelfde tekenleer? Waar bestaan er overlappingen en verschillen, zowel inhoudelijk en conceptueel als vormelijk? STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 19702000 CHAPTER 3 bulkt van de grensverleggende werken. Het hoofdstuk valt uiteen in twee delen waarvan u de deelnemende kunstenaars hiernaast terugvindt.

NL

Picture Jos De Gruyter & Harald Thys, The Curse, 1999. Courtesy of the Artists.

12

PROGRAM JAN — JUL 2017

Après que les deux chapitres précédents se soient concentrés sur les débuts du film et de la vidéo consacrés à la danse et performance, la troisième et dernière partie de STEP UP! vous emmène sur des voies plus audacieuses encore. Dans ce volet de l’exposition nous confrontons un grand nombre de chorégraphies « historiques » avec des œuvres d’artistes qui ont été réalisées en dehors du monde de la danse ou de la performance, mais qui néanmoins partagent une esthétique, des prises de position ou une philosophie similaires. Des artistes de différentes disciplines et origines partagèrent-ils à l’époque de mêmes langages? Quels seraient les chevauchements et différences tant sur fond, le concept ou la forme ? STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 1970-2000 CHAPTER 3 regorge d’œuvres exploratoires. Le chapitre se décompose en deux parties dont vous retrouverez les artistes ci-dessous.

FR

13.05.2017 — 18.06.2017

13

Having focused mainly in earlier chapters on the roots of dance and performance film and video, in our third and last part of STEP UP! we choose a more bold road. In the exhibition we confront various historical choreographies with works by artists that are not linked to the world of dance or performance, but that also breathe a similar aesthetics, position or philosophy. Did artists belonging to different disciplines and backgrounds used to work with the same semiotic language? What kind of overlaps and differences are there with regard to content, concept, as well as formal language? STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera 1970-2000 CHAPTER 3 teems with pioneering works of art. Chapter 3 is divided in two parts; you will find the participating artists below.

EN

21.06.2017 — 16.07.2017

Works by Marie André, Bert Beyens, Edith Dekyndt, Vincent Dunoyer, Jan Vromman, Johan Grimonprez, Wolfgang Kolb, Boris Lehman & Michèle Blondeel, Jacques Lennep, Joëlle Tuerlinckx, Hans Van den Broeck, Anne-Mie Van Kerckhoven.

Works by Pascal Baes, André Colinet, Antonin De Bemels, Jos De Gruyter & Harald Thys, Messieurs Delmotte, Johan Grimonprez, Jacques Lizène, Emilio López-Menchero, Ria Pacquée, Joëlle Tuerlinckx, Anne-Mie Van Kerckhoven, Angel Vergara.

Choreographies by Christine De Smedt, Vincent Dunoyer and Meg Stuart.

Choreographies by Bud Blumenthal and Marc Vanrunxt.

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

14

BLACK BOX SERIES

NL Casino Luxembourg en BIM Buenos Aires stellen een programma samen voor onze knusse projectiezaal Black Box met kunstenaars en werken die hen na aan hart liggen. De laatste weken voor onze zomerstop krijgen masterstudenten van Belgische filmopleidingen vrij spel om hun spartelvers werk voor te stellen.

PROGRAM JAN — JUL 2017 OPENING 13.05.2017 18:00-21:00

FR Le Casino Luxembourg et BIM Buenos Aires ont composé une programmation destinée à notre salle intimiste de projection Black Box avec des artistes et œuvres qui leur sont chers. Les semaines juste avant notre pause estivale, nous offrirons une carte blanche à des étudiants en masters belges de cinéma afin qu’ils montrent leurs œuvres.

EN Casino Luxembourg and BIM teamed up to propose a programme in our cosy projection room Black Box with artists and works that are particularly dear to them. In the last weeks before our summer recess master students at Belgian film schools get an opportunity to present their brand-new work.

14.05.2017 — CASINO LUXEMBOURG – FORUM D'ART 04.06.2017 CONTEMPORAIN / HOMELAND 07.06.2017 — BIENAL DE LA IMAGEN EN MOVIMIENTO / 25.06.2017 MEMORY EXERCISES 28.06.2017 — SCHOOL'S OUT FOR SUMMER 16.07.2017

Picture Karolina Markiewicz & Pascal Piron, De rerum natura, 2016. Courtesy of the Artists.

15

14.05.2017 – 04.06.2017 CASINO LUXEMBOURG FORUM D'ART CONTEMPORAIN HOMELAND

NL Sinds 1996 organiseert Casino Luxembourg – Forum d'art contemporain tentoonstellingen over hedendaagse kunst, getuigend van de diversiteit en complexiteit van de actuele kunstbewegingen. Het internationaal tentoonstellingsprogramma – met vooral kunstenaars van een jongere generatie – biedt een breed overzicht van de hedendaagse creaties. Los van alle museale bekommernissen, fungeert Casino Luxembourg als een artistieke en experimentele denktank die de laatste trends van de internationale kunstscène verkent. Na een architecturale transformatie begin 2016 – twintig jaar na de opening van de instelling – voegde Casino Luxembourg een BlackBox toe aan zijn tentoonstellingsruimtes. Net als de gelijknamige projectieruimte in Argos, is ook deze BlackBox gewijd aan kunstenaarsfilms en -video’s. Het openingsprogramma van BlackBox richtte zich op recente audiovisuele producties uit Luxemburg. Aan bod kwamen werken van David Brognon & Stéphanie Rollin, Marco Godinho, Sophie Jung, Karolina Markiewicz & Pascal Piron, Filip Markiewicz, Nora Wagner & Romain Simian. Een selectie van deze werken wordt voorgesteld door Kevin Muhlen (directeur van Casino Luxembourg) in Argos. Een gelegenheid om een reis te ondernemen en de stimulerende en uiteenlopende hedendaagse audiovisuele productie uit Luxemburg te ontdekken.

FR Depuis 1996, le Casino Luxembourg – Forum d'art contemporain organise des expositions sur l’art contemporain, attestant ainsi de la variété et complexité des mouvements artistiques actuels. La programmation de l’exposition internationale – mettant particulièrement en avant les artistes de la nouvelle génération – propose un large aperçu de la création contemporaine. Nonobstant les préoccupations muséologiques, le Casino Luxembourg fonctionne comme un think tank artistique et expérimental porté sur les dernières tendances de la scène artistique. Après une transformation architecturale au début 2016 – 20 ans après son ouverture – le Casino Luxembourg ajouta une BlackBox à ses espaces d’exposition. A l’effigie de la salle de projection éponyme d’Argos, cette dernière est dédiée elle aussi aux films et vidéos d’artistes. Le programme inaugural de la BlackBox présenta des productions audiovisuelles expérimentales récentes luxembourgeoises telles que celles de David Brognon & Stéphanie Rollin, Marco Godinho, Sophie Jung, Karolina Markiewicz & Pascal Piron, Filip Markiewicz, Nora Wagner & Romain Simian. Kevin Muhlen, le directeur du Casino Luxembourg en propose à Argos une sélection. Une occasion de découvrir la stimulante et riche production audiovisuelle luxembourgeoise et de voyager avec elle.

EN Since 1996 Casino Luxembourg - Forum d'art contemporain has organized exhibitions on contemporary art, attesting to the variety and complexity of current art movements. The international exhibition programme—mostly featuring younger-generation artists— provides a comprehensive insight into contemporary creation. Regardless of any museological concerns, Casino Luxembourg functions as an artistic and experimental think tank that explores the latest trends in the art scene. After an architectural transformation in early 2016—twenty years after its opening—Casino Luxembourg added a BlackBox to its exhibition spaces. Just like the projection room of the same name at Argos, the Casino's BlackBox is devoted to artists' films and videos. The inauguration programme of the BlackBox focused on recent experimental Luxembourgish audiovisual productions and presented works by David Brognon & Stéphanie Rollin, Marco Godinho, Sophie Jung, Karolina Markiewicz & Pascal Piron, Filip Markiewicz, Nora Wagner & Romain Simian. A selection of these works is proposed by Kevin Muhlen (director of Casino Luxembourg) at Argos. An occasion to undertake a journey and discover the stimulating and diverse contemporary Luxembourgish audiovisual production.

SCREENED IN LOOP ON THURSDAY, FRIDAY AND SATURDAY FROM 11AM TO 6PM

With works by David Brognon & Stéphanie Rollin, Marco Godinho, Sophie Jung, Karolina Markiewicz & Pascal Piron, Filip Markiewicz, Nora Wagner & Romain Simian.

Curated by Kevin Muhlen. In collaboration with Casino Luxembourg – Forum d'art contemporain.

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

16

PROGRAM JAN — JUL 2017

07.06.2017 – 25.06.2017 BIENAL DE LA IMAGEN EN MOVIMIENTO MEMORY EXERCISES NL In het leven geroepen door de Universad Nacional de Tres de Febrero, is de Bienal de la Imagen en Movimiento (BIM) gewijd aan experimentele film en video. Voor de laatste editie nodigde de biënnale tien Argentijnse kunstenaars uit om een vier minuten durende video te maken over de veertigste verjaardag van de burgerlijke en militaire dictatuur in Argentinië. Toen op 24 maart 1976 de dictatuur begon, lanceerde de militaire regering nieuwe politieke plannen en repressieve maatregelen, werden alle revolutionaire projecten opgedoekt, nam de terreur van de staat een aanvang en werden systematisch mensen ontvoerd, maar daarnaast onderging Argentinië ook een radicale transformatie op economisch en sociaal vlak. 30,000 mannen, vrouwen, kinderen en oudere mensen verdwenen – dood zonder een graf te krijgen. Memory Exercises presenteert een nieuwe ruimte voor reflectie, voor een persoonlijke kijk, aarzelend tussen tijd en materialiteit. Een echo, een gezamenlijke constructie, een volharden. Manieren om zich aanwezig te stellen, vormen van niet-verdwijnen. Oefeningen die geschreven worden in lichamen, in gedachten. Oefeningen als kreten.

FR Initiée par l’Université Nationale de Tres de Febrero (Buenos Aires), la Bienal de la Imagen en Movimiento (BIM) est dédiée à la vidéo et au cinéma expérimental. Lors de sa dernière édition, la BIM a invité 10 artistes argentins à créer une vidéo de 4 minutes sur le thème du 40ième anniversaire de la dictature civile et militaire en Argentine. Le début de la dictature, le 24 mars 1976, n’impliqua pas uniquement la mise en application des plans politiques et répressifs du gouvernement militaire, la fin de tous les projets révolutionnaires, la pratique du terrorisme d’Etat et des enlèvements méthodiques de personnes ; mais il causa aussi une profonde transformation de l’Argentine en termes économiques et sociaux : trente mille hommes, femmes, enfants et personnes âgées ont disparu, sans sépulture. Memory Exercises ouvre un nouvel espace de réflexion, de perspectives personnelles mouvantes entre les époques et les façons de rendre compte de la matérialité des faits. Une résonance commune, une construction collective, une persistance. Des manières de signifier la présence des disparus et leur prégnance. Des exercices scripturaux en pensées et sur les corps. Des exercices qui sont des cris.

EN Produced by the Universidad Nacional de Tres de Febrero (Buenos Aires), the Bienal de la Imagen en Movimiento (BIM) is dedicated to experimental cinema and video. For the latest edition, the BIM invited ten Argentinean artists to create a 4-minute video about the 40th Anniversary of the civic and military dictatorship in Argentina. The start of the dictatorship, 24 March 1976, entailed not only the rolling out of the military government’s political and repressive plans, the breaking up of revolutionary projects, the practice of state terrorism, and the systematic abduction of people, but also a profound transformation of Argentina in economic and social terms. 30,000 men, women, children and elderly disappeared, dead without a grave. Memory Exercises proposes a new space of reflection, personal perspectives migrating between times and materialities. An echo, a collective construction, an insistence. Ways of announcing one’s presence, forms of not disappearing. Exercises that are written on bodies, in thoughts. Exercises like screams.

SCREENED IN LOOP ON THURSDAY, FRIDAY AND SATURDAY FROM 11AM TO 6PM.

With works by Magdalena Cernadas, Christian Delgado and Nicolás Testoni, Gustavo Fontán, Ana Gallardo, Hernán Khourián, Ignacio Liang, Martín Oesterheld, Jonathan Perel, Juan Sorrentino, Carlos Trilnick.

Curated by Gabriela Golder and Andrés Denegri. In collaboration with BIM – Bienal de la Imagen en Movimiento and UNTREF – Universidad Nacional de Tres de Febrero.

17

28.06.2017 – 16.07.2017 SCHOOL’S OUT FOR SUMMER

NL Elk jaar studeren masters aan onze Belgische filmscholen af met prachtige werken. Die vaak korte tot middellange films blijven helaas al te vaak van een ruimer publiek verstoken. In 2017 brengt Argos daar verandering in. Nog voor de zomerstop presenteren we immers een uitgelezen selectie van parels die op het einde van dit academiejaar aan professionele jury’s werden voorgesteld als eindwerk en afstudeerproject. Van spannende fictie en animatie tot creatieve documentaire: kom de Belgische filmmakers van de toekomst in onze Black Box ontdekken! Het programma maken we online bekend in juni 2017. Volg updates op www.argosarts.org

Picture

FR Chaque année dans nos écoles belges, des étudiants clôturent leur formation en cinéma avec des œuvres de grande facture. Ces courts ou moyens-métrages restent malheureusement trop peu montrés au public. En 2017, Argos entend y remédier. Avant notre pause estivale, nous présenterons une importante sélection de ces perles présentées aux jurys professionnels de fin d’études. Des fictions et films d’animation palpitants aux documentaires de création: venez découvrir les réalisateurs belges de demain dans notre Black Box ! Nous communiquerons le programme en ligne en juin 2017. Suivez les mises à jour sur www.argosarts.org

EN Every year students graduate at our Belgian film schools with wonderful works. But all too often these short or medium-length film are never seen by a wider public. Argos intends to change this in 2017, since before the summer recess we will screen an exquisite choice of gems that were presented to professional juries as end of term or graduation projects. From exciting fiction and animation to creative documentaries: come and discover the future Belgian filmmakers in our Black Box! The programme will be put online in June 2017. For updates, visit www.argosarts.org.

Picture Jef Cornelis, Kunst als kritiek. Wanneer is kunst geen kritiek? 5. Wanneer de meester zegt wat kunst is, 1973. © VRT – Courtesy Argos, Centre for Art & Media, Brussels.

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

18

PROGRAM JAN — JUL 2017

NIEUW!

NOUVEAU !

KIDS & FAMILIES

ACTIVITÉS POUR LES ENFANTS ET LES FAMILLES

OPERA CAPTURE CLUB VZW

NL Kijken, luisteren, ondervragen, filmen, spelen! In artistieke ateliers en stages benadert vzw Opera Capture Club performance en video op een speelse en multidisciplinaire manier (theater, dans, tekenen, schrijven, …). Kunst vertaald in keitoffe spelletjes! We leren werken met audiovisuele registratietechnieken (camera, microfoon) en kijken binnen in de wondere wereld van de performancekunst. Tijds de Paasvakantie vindt een Franstalige workshop plaats, in de zomervakantie een Nederlandstalige.

19

ASBL OPERA CAPTURE CLUB

WORKSHOP IN DE ZOMERVAKANTIE (6-12 JAAR)

DE ZONDAGEN VAN OPERA CAPTURE CLUB (5-105 JAAR)

Op meerdere locaties tegelijk zijn, zich vermenigvuldigen in de ruimte en in de tijd… kan dat? Samen manipuleren we verschillende audiovisuele technieken waarbij we noties van de meervoudige ruimte, het dubbele en de overlapping verkennen. In het luik van de tentoonstelling STEP UP! Belgian Dance and Performance on Camera – Chapter 3.

In de maanden mei en juni organiseert Opera Capture Club videoworkshops in het Frans en Nederlands. Ludieke workshops voor jong en oud, in familieverband of met de vrienden.

Maandag 10.07.2017 tot vrijdag 14.07.2017 09:30-16:00 (kinderopvang voorzien 08:30-17:00)

WORKSHOP BEWAREN & HERINNEREN Zondag 25.06.2017, 14:00-17:00

PRAKTISCH • € 120 (€ 10 korting voor broers en zussen!) • Info en inschrijvingen: [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

PRAKTISCH • € 4 (toegangsbewijs tot de tentoonstelling) / Gratis (-18 jaar) • Info en inschrijvingen: [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

WORKSHOP DANS & TRANCE Zondag 04.06.2017, 14:00-17:00

FR Regarder, écouter, s’interroger, filmer, jouer ! Dans le cadre d’ateliers artistiques ou de stages, l’asbl Opera Capture Club aborde la performance et la vidéo de manière ludique et pluridisciplinaire (théâtre, danse, dessin, écriture…). Les enfants seront initiés aux outils de captation audio-visuels (caméra-micro) et mettrons un pied dans le monde surprenant de l’art performatif. Un stage en français aura lieu pendant les vacances de Pâques et un stage en néerlandais pendant les vacances d'été.

STAGE DE VACANCES DE PÂQUES (6-12 ANS)

LES DIMANCHES OPERA CAPTURE CLUB ( 5-105 ANS)

Et si on s'inspirait de nos amis les animaux ? Ensemble nous manipulerons différents outils audiovisuels avec lesquels nous explorerons les notions de transe, de répétition, à la frontière de la danse et de nos petits rituels quotidiens. Dans le cadre de la performance et exposition Breaking Rainbows de Orla Barry.

Pendant les mois de Mai et Juin, l’asbl Opera Capture Club organisera le dimanche après-midi des ateliers en français et néerlandais. Des ateliers ludiques pour les jeunes et les moins jeunes, en famille ou entre amis !

Du lundi 10.04.2017 au vendredi 14.04.2017 09:30-16:00 (garderie assurée de 08:30 à 17:00) INFOS PRATIQUES • € 120 (€ 10 de réduction pour les frères et soeurs !) • Infos & Inscriptions : [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

ATELIER “ATTIRER LE REGARD” Dimanche 28.05.2017, 14:00-17:00 ATELIER “ORDRE ET DESORDRE” Dimanche 18.06.2017, 14:00-17:00 INFOS PRATIQUES • € 4 (ticket d’entrée de l’exposition) Gratuit (-18 ans) • Infos & Inscriptions : [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

NIEUW NOUVEAU !

20

PROGRAM JAN — JUL 2017

21

DISTRIBUTION

KIDS & TEENAGERS

NL WORKSHOPS IN DE VAKANTIE Samen met een muilezel en een Super8-camera wandelt filmmaker Olivier Dekegel in Rond est le monde (2013) door een betoverend mooie wereld. In drie workshops trekken we in hun voetspoor. Een speels parcours dat start bij de projectieruimte van Argos en eindigt bij de pedagogische boerderij van het Maximiliaanpark in hartje Brussel!

FR STAGES DE VACANCES Dans Rond est le monde (2013), le cinéaste Olivier Dekegel traverse le monde et filme la beauté des choses en compagnie d'un âne et d'une caméra super 8. Nous suivons les traces de l'artiste à travers 3 ateliers. Un parcours ludique de la salle de projection chez Argos jusqu’à la ferme pédagogique du parc Maximilien, en plein coeur de Bruxelles !

DE 5 ZINTUIGEN (5-8 jaar) Een interactieve ontdekkingsreis met de geluiden en beelden, de natuur en dieren die we onderweg aantreffen. Maandag 27.02.2017 (Krokusvakantie)

LES 5 SENS (5 -8 ans) A la découverte de nos 5 sens à travers les sons et les images, la nature et les animaux que l’on rencontre en chemin. Mardi 28.02.2017 (Vacances de Carnaval)

DE MENS EN HET ECOSYSTEEM (9-12 jaar) Speelse workshop over biodiversiteit en composteren. Maandag 03.04.2017 (Paasvakantie)

L’HOMME ET L’ECOSYSTEME (9 -12 ans) Atelier ludique autour de la biodiversité et du compostage. Mardi 04.04.2017 (Vacances de Pâques)

NATUUR EN DIEREN FILMEN (12-15 jaar) Praktijkgerichte videoworkshop. Maandag 03.07.2017 (Zomervakantie)

FILMER LA NATURE ET LES ANIMAUX (de 12 à 15 ans) Atelier pratique vidéo Mardi 04.07.2017 (Vacances d'été)

PRAKTISCH 09:30-16:00 (kinderopvang voorzien 08:30-17:00) • € 15 (€ 3 korting voor broers en zussen!) • Info en inschrijvingen: [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

INFOS PRATIQUES 09:30-16:00 (garderie assurée 08:30-17:00) • € 15 (€ 3 de réduction pour les frères et soeurs!) • Infos & Réservation : [email protected] 02 229 00 03 www.argosarts.org

Picture Olivier Dekegel, Rond est le monde, 2013. Courtesy of the Artist.

NL Argos distribueert actief een brede waaier werken uit haar collectie. Met werken die lopen van de jaren 1960 tot vandaag, biedt Argos' distributiecatalogus de mogelijkheid thematische programma's samen te stellen en deze te contextualiseren in het huidige medialandschap door historische en recente titels te combineren. Elke titel en alle door Argos samengestelde programma’s zijn beschikbaar voor eenmalige of meervoudige screenings, tentoonstellingen en televisieuitzendingen. Ze kunnen aangekocht worden voor gebruik in een mediatheek en voor publieke en private collecties. Neem contact op met [email protected] voor verdere informatie. Neem ook zeker een kijkje op www.argosarts.org.

FR Argos distribue activement une large gamme d'œuvres de sa collection. Avec des œuvres des années 1960 à nos jours, le catalogue de distribution d’Argos permet de composer des programmes thématiques et de les placer dans le contexte actuel du paysage médiatique en combinant titres historiques et titres récents. Tous les titres et programmes composés par Argos sont disponibles pour des projections, des expositions et des programmes télévisés. Ils peuvent également être achetés par des médiathèques ou des collections publiques et privées. Prenez contact avec nous à l’adresse [email protected] pour plus d’informations. Nous vous invitons à consulter notre site www.argosarts.org.

Picture Teresa Cos, Astrology of A Friday, 2016. Courtesy of the Artist.

EN Argos distributes actively a wide range of works from its collection. With work spanning from the 1960s to today, Argos' distribution catalogue provides one with the possibility of compiling thematic programs and contextualizing them in today's media landscape by combining historic and recent titles. Each individual title and all programs are available for single or multiple screenings, exhibitions and broadcasting. They can be purchased for media-library and for public and private collections. Please contact [email protected] for further information. Do also have a look at www.argosarts.org.

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

22

PROGRAM JAN — JUL 2017

COLLECTION AND MEDIA LIBRARY

23

HOW TO GET TO ARGOS? ARGOS CENTRE FOR ART AND MEDIA Werfstraat 13 Rue du Chantier B-1000 Brussels T +32 (0)2 229 00 03 [email protected] www.argosarts.org

E40

- E1

9

Simonis

R2

0

Ribeaucourt

l/

aa

Delacroix

n Ca

AM ax

Kon in Rue gstraat Roy ale

al

an K

Kruidtuin Botanique

St Katelijne D an St Catherine sa De Brouckère er t Beurs Bourse

Kunst-Wet Arts-Loi

Centraal Station Gare Centrale

Anneessens

E40 - E19 Madou

E41

1

Park ParC

Lemonnier

During exhibitions open in the weekend from 11:00 – 18:00 (after registration at the desk). Open from Monday through Friday from 10:00 AM till 18:00 PM. Access by appointment only. Please telephone at +32 2 229 0003 or send an e-mail to [email protected].

Naamsepoort Porte de Namur

Zuidstation Gare du Midi Louiza Louise

11 E4

Picture Picture Pieter Geenen, Mirador, 2016. Courtesy of the Artist.

A

Rogier

Lake nstra Rue de L at aeke n

Pendant les expositions ouverte le week-end de 11:00 à 18:00 (après inscription à la réception). Ouverte du lundi au vendredi de 10:00 à 18:00 sur rendez-vous uniquement, par téléphone au +32 2 229 00 03 ou par mail à l’adresse [email protected].

ARGOS Comte de Flandre Graaf van Vlaanderen

Beekkant

ch

Tijdens tentoonstellingen in het weekend geopend van 11:00 tot 18:00 (na aanmelding receptie). Open van maandag tot vrijdag van 10:00 tot 18:00. Alleen toegankelijk op afspraak. Gelieve hier- voor te telefoneren naar +32 (0)2 229 00 03 of een e-mail te sturen naar [email protected].

EN In the course of its history, Argos has built up a collection of 4500 artists’ films and videos covering 45 years. Most are single-channel works on digital support. The collection plays a pivotal role. It is not only Argos’s artistic and symbolic capital, but also the discursory basis for many of this arts centre’s activities. It is possible for the public to consult the collection in the media library by appointment. The majority of the works can be borrowed for screening externally through Argos’s distribution department.

spa

FR La collection audiovisuelle de films et vidéos d’artistes qu’a bâtie Argos couvre une période de plus de 45 ans et compte 4500 œuvres. La plupart sont des œuvres vidéo mono-bandes sur support numérique. La collection remplit une fonction essentielle car elle constitue non seulement le capital artistique et symbolique d’Argos, mais aussi la base discursive de nombreuses activités du centre d’art. La collection peut être consultée à la médiathèque sur rendez-vous.

An

NL De audiovisuele collectie van kunstenaarsfilms en -video’s die Argos opbouwde, overspant meer dan 45 jaar en omvat 4500 werken. De meeste daarvan zijn single-channel-videowerken op digitale drager. De collectie vervult een scharnierfunctie. Ze vormt niet alleen het artistiek en symbolisch kapitaal van Argos, maar tevens de discursieve basis voor veel van de activiteiten van het kunstencentrum. De collectie kan na afspraak publiek geconsulteerd worden in de mediatheek.

Noordstation Gare du Nord

IJzer Yser

MIVB / STIB Metro station IJzer / Yser (Line 2 & 6) or Sint-Katelijne / Sainte-Catherine (Line 1 & 5)

TRAM 51 BUS 88 TRAIN Noord Station Nord + Metro or 15 minutes walk

CAR Binnenring / Petite Ceinture, between ‘Rogier’ and ‘Basiliek / Basilique’, exit ‘Sainctelette’ and ‘IJzer / Yser’

ARGOS

CENTRE FOR ART AND MEDIA

24

WERFSTRAAT 13 RUE DU CHANTIER B-1000 BRUSSELS

YES, WE'RE OPEN !

NL Argos is een kunstencentrum voor kunstenaarsfilm en -video. Een plek voor gedachtewisselingen, experiment, creativiteit en debat. Tentoonstellingen, filmvertoningen, ontmoetingen, geleide bezoeken, activiteiten voor iedereen: kom en ontdek onze rijke collectie!

FR Argos est un centre d'art pour le film et la vidéo d'artiste. Un lieu pour l'échange, l'expérimentation, la création et les discussions. Des expositions, des projections, des rencontres, des visites guidées et des activités pour tous : venez découvrir notre riche collection !

WWW.ARGOSARTS.ORG

EN Argos is an art centre for artist’s film and video. A place for the exchange of ideas, experiment, creativity and debate. Exhibitions, screenings, encounters, guided tours, activities for all: discover our rich collection!

[email protected] T +32 2 229 00 03 WED-SUN 11:00-18:00