Hubbard Street Dance Chicago

œuvres de George Balanchine, Glen Tetley, ..... Edythe R. Cloonan; Philip and Marsha Dowd; Sondra Berman Epstein, Past Chair / Ancienne présidente;.
751KB taille 4 téléchargements 332 vues
Cathy Levy Executive Producer • Productrice générale

A World of Dance in Ottawa Unique au monde, la danse à Ottawa

Hubbard Street Dance Chicago One Thousand Pieces

November 23 novembre 2013 SALLE SOUTHAM HALL Duration: 1 hour 30 minutes, including intermission Durée : 1 heure 30 minutes, avec entracte

Peter A. Herrndorf President and Chief Executive Officer / Président et chef de la direction



© Brigitte Bouvier

Message de la productrice générale Message from the Executive Producer It’s a pleasure to welcome Hubbard Street Dance Chicago back to the NAC Dance season with this very special full evening work, One Thousand Pieces, created by the company’s Resident Choreographer, Alejandro Cerrudo. Alejandro – whose work is now in demand all over the US – was asked by Hubbard Street Artistic Director Glenn Edgerton to mark the 35th anniversary of this venerable American dance troupe by creating a work inspired by Marc Chagall’s famous America Windows, donated to the Art Institute of Chicago in 1977. The result is a complex, moving and visually rich work set to the iconic music of Philip Glass that beautifully showcases the lyrical talents of this stunning ensemble.Throughout the 2013-14 Dance season we are featuring both established and new artists, both within and outside of the NAC. I invite you to delve into a broad range of styles and ideas that this season has to offer. Thank you from all of us at NAC Dance.

C’est un immense plaisir de retrouver Hubbard Street Dance Chicago à l’affiche de Danse CNA, cette fois dans une œuvre intégrale très spéciale, One Thousand Pieces, créée par le chorégraphe en résidence de la compagnie, Alejandro Cerrudo, dont les œuvres sont courues partout aux États-Unis. Pour souligner le 35e anniversaire de la vénérable troupe de danse américaine, le directeur artistique de Hubbard Street, Glenn Edgerton, a commandé à M. Cerrudo une pièce inspirée d’America Windows de Marc Chagall, offertes à l’Art Institute of Chicago en 1977. Le résultat est une œuvre complexe, émouvante et visuellement riche, réglée sur la musique iconique de Philip Glass, qui met merveilleusement en évidence les talents lyriques de ce remarquable ensemble. Tout au long de la saison de Danse 2013-2014, nous proposons des spectacles variés, créés aussi bien par des chorégraphes établis que des artistes de la relève, au CNA et sur d’autres scènes. Je vous invite à vous intéresser au large éventail d’idées et de styles mis de l’avant. L’équipe de Danse CNA vous remercie.

Cathy Levy Executive Producer, Dance • Productrice générale, Danse 2

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

One Thousand Pieces ALEJANDRO CERRUDO

Choreography / Chorégraphie

PHILIP GLASS

Music / Musique

MICHAEL KORSCH

Lighting Design / Conception des éclairages

THOMAS MIKA

Set and Costume Design / Conception des costumes et scénographie

TERENCE MARLING & TARYN KASCHOCK RUSSELL

Assistants to the Choreographer / Adjoints au chorégraphe

“For me, a stained glass window is a transparent partition between my heart and the heart of the world. Stained glass has to be serious and passionate. It is something elevating and exhilarating.”

« Pour moi, un vitrail, c’est une partition transparente entre mon cœur et le cœur du monde. Le vitrail doit être une œuvre sérieuse et passionnée. C’est un art exaltant qui élève l’esprit. »

—Marc Chagall

—Marc Chagall

Cast / Distribution Part I / 1ère partie

Full Company / Toute la compagnie

Interlude

JONATHAN FREDRICKSON

Part II / 2e partie

ALICE KLOCK, QUINN B WHARTON, BRYNA PASCOE, JASON HORTIN





JACQUELINE BURNETT, ANA LOPEZ, JESSICA TONG GARRETT PATRICK ANDERSON, JESSE BECHARD

INTERMISSION / ENTRACTE

Part III / 3e partie

Full Company / Toute la compagnie

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

3



About The Work / À propos de l’œuvre  

One Thousand Pieces was created in celebration of Hubbard Street Dance Chicago’s 35th anniversary in 2012. Created by resident choreographer Alejandro Cerrudo, this piece was inspired by Marc Chagall’s America Windows, stunning panels of glowing stained glass donated to the Art Institute of Chicago in 1977 – the same year Hubbard Street was founded – to commemorate America’s bicentennial.

4

One Thousand Pieces a été créée pour souligner le 35e anniversaire de Hubbard Street Dance Chicago en 2012. Cette œuvre du chorégraphe en résidence Alejandro Cerrudo est inspirée d’America Windows de Marc Chagall, œuvre saisissante sur panneaux de verre donnée à l’Art Institute of Chicago en 1977 – l’année même de la fondation de Hubbard Street – pour commémorer le bicentenaire des États-Unis.

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Acknowledgements / Remerciements One Thousand Pieces was created with funds from the Prince Prize for Commissioning Original Work, which was awarded to Alejandro Cerrudo and Hubbard Street Dance Chicago in 2012. Individual Sponsors are Meg and Tim Callahan, Dirk Denison and David Salkin, Marc Miller and Chris Horsman, Lauren Robishaw, Richard L. Rodes, Bill and Orli Staley, and Richard and Ann Tomlinson. Additional support is provided by Choreographer’s Circle members John and Caroline Ballantine, Joyce Chelberg, Marge and Lew Collens, Linda Hutson, Jane and Michael Strauss, Liz and Don Thompson and Sallyan Windt. The development of One Thousand Pieces was supported in part by the Choreographic Development Initiative, made possible by a gift from The Davee Foundation. This project is partially supported by a grant from the Illinois Arts Council Agency. Created for and premiered by Hubbard Street Dance Chicago at the Harris Theater for Music and Dance October 18, 2012. Technical support provided by the Harris Theater.

One Thousand Pieces a vu le jour grâce à une subvention du Prince Prize for Commissioning Original Work, attribuée à Alejandro Cerrudo et Hubbard Street Dance Chicago en 2012. Les commanditaires sont Meg et Tim Callahan, Dirk Denison et David Salkin, Marc Miller et Chris Horsman, Lauren Robishaw, Richard L. Rodes, Bill et Orli Staley, ainsi que Richard et Ann Tomlinson. Les membres du Choreographer’s Circle John et Caroline Ballantine, Joyce Chelberg, Marge et Lew Collens, Linda Hutson, Jane et Michael Strauss, Liz et Don Thompson, ainsi que Sallyan Windt ont également apporté leur soutien. Le développement du spectacle One Thousand Pieces a bénéficié en partie de l’appui de la Choreographic Development Initiative, rendue possible grâce à un don de la Davee Foundation. Ce projet est appuyé en partie par une bourse de l’Illinois Arts Council. Créée Hubbard Street Dance Chicago la pièce a été présentée pour la première fois le 18 octobre 2012 au Harris Theater for Music and Dance. Soutien technique fourni par le Harris Theater.

All music by Philip Glass: “Tissue No. 7,” from the album Songs & Poems for Solo Cello as recorded by Wendy Sutter for Orange Mountain Music. “Renfield,” “When the Dream Comes,” “Seward Sanatorium,” “The Crypt,” “Renfield in the Drawing Room,” “Carriage without a Driver,” and “Dr. Van Helsing & Dracula,” from the motion picture soundtrack Dracula as recorded by The Kronos Quartet for Universal Pictures. “The Illusionist,” from the motion picture soundtrack The Illusionist for Bob Yari Music. “Knee 5,” as performed and recorded by Jay Park. “Song VII,” from the album Songs & Poems for Solo Cello as recorded by Wendy Sutter for Orange Mountain Music. “Movement II,” from the album Portraits – Bruce Levingston as recorded by Bruce Levingston for Orange Mountain Music. “‘The Land’ – Movement III” from the album Concerto Project Vol. 2 as recorded by Paul Barnes & The Northwest Chamber Orchestra for Orange Mountain Music. “Mad Rush,” from the album Glass Cage as performed by Bruce Brubaker for Arabesque Recordings. All songs used with the permission of Dunvagen Music Publishing.  

Musique de Philip Glass : « Tissue No. 7 », de l’album Songs & Poems for Solo Cello enregistré par Wendy Sutter pour Orange Mountain Music. « Renfield », « When the Dream Comes », « Seward Sanatorium », « The Crypt », « Renfield in the Drawing Room », « Carriage without a Driver » et « Dr. Van Helsing & Dracula » de la bande sonore du film Dracula, enregistrée par le Kronos Quartet pour Universal Pictures. « The Illusionist », de la bande sonore du film The Illusionist, pour Bob Yari Music. « Knee 5 », interprété et enregistré par Jay Park. « Song VII », de l’album Songs & Poems for Solo Cello, enregistré par Wendy Sutter pour Orange Mountain Music. « Movement II », de l’album Portraits – Bruce Levingston, enregistré par Bruce Levingston pour Orange Mountain Music. « “The Land” – Mouvement III », de l’album Concerto Project Vol. 2, enregistré par Paul Barnes et le Northwest Chamber Orchestra pour Orange Mountain Music. « Mad Rush », de l’album Glass Cage, interprété par Bruce Brubaker, pour Arabesque Recordings. Tous les morceaux sont utilisés avec l’autorisation de Dunvagen Music Publishing.

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

5



About The Company / À propos de la compagnie Hubbard Street Dance Chicago’s core purpose is to bring artists, art and audiences together to enrich, engage, educate, transform and change lives through the experience of dance. Celebrating its 36th Season in 20132014, Hubbard Street continues to be an innovative force, supporting its creative talent while presenting repertory by major international artists. Hubbard Street Dance Chicago grew out of the Lou Conte Dance Studio at LaSalle and Hubbard Streets in 1977, when Lou Conte gathered an ensemble of four dancers to perform in senior centers across Chicago. Barbara G. Cohen soon joined the company as its first Executive Director. Conte continued to direct the company for 23 years, during which he initiated and grew relationships with both emerging and established artists including Nacho Duato, Daniel Ezralow, Jirˇí Kylián, Ohad Naharin, Lynne Taylor-Corbett and Twyla Tharp. Conte’s successor Jim Vincent widened Hubbard Street’s international focus, began Hubbard Street’s collaboration with the Chicago Symphony Orchestra and cultivated growth from within, launching the Inside/ Out Choreographic Workshop and inviting Resident Choreographer Alejandro Cerrudo to make his first work. Gail Kalver’s 23 years of executive leadership provided continuity from 1984 through the 2006–07 season, when Executive Director Jason Palmquist joined the organization. Glenn Edgerton became Artistic Director in 2009 and, together with Palmquist, moved this legacy forward on multiple fronts. Inside/Out now begins the creative process for danc(e)volve: New Works Festival, two weeks devoted to new work presented at the Museum of Contemporary Art.

6

La compagnie Hubbard Street Dance Chicago se donne pour objectif principal de rapprocher les artistes, l’art et les auditoires afin de proposer une expérience de la danse qui contribue à enrichir notre existence en favorisant l’engagement, l’éducation, la transformation et le changement. Célèbrant cette saison son 36e anniversaire, Hubbard Street continue d’être une force novatrice en développant le talent de ses jeunes chorégraphes tout en présentant le répertoire d’éminents chorégraphes de la scène internationale. Hubbard Street Dance Chicago voit le jour en 1977 lorsque Lou Conte réunit quatre danseurs du Lou Conte Dance Studio, situé à l’angle des rues LaSalle et Hubbard, pour constituer un ensemble destiné à se produire dans des centres pour aînés de Chicago. Peu de temps après, Barbara G. Cohen en devient la première directrice générale. M. Conte dirige la compagnie pendant 23 ans, tissant des liens avec des artistes de la relève ou déjà établis, dont Nacho Duato, Daniel Ezralow, Jirˇí Kylián, Ohad Naharin, Lynne Taylor-Corbett et Twyla Tharp. Jim Vincent, qui succède à M. Conte, élargit encore plus la dimension internationale de Hubbard Street, inaugure une collaboration avec l’Orchestre symphonique de Chicago (CSO) et poursuit le développement interne, lançant l’atelier chorégraphique Inside/Out et invitant le chorégraphe en résidence Alejandro Cerrudo à créer sa première œuvre. Pendant 23 ans, Gail Kalver assure la continuité au niveau de la direction administrative, de 1984 jusqu’à la saison 2006–2007, puis cède les rênes à Jason Palmquist. Devenu directeur artistique en 2009, Glenn Edgerton continue à exploiter ce legs sur de nombreux fronts, épaulé par

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Partnerships with the CSO, Art Institute of Chicago and other institutions keep Hubbard Street deeply connected to its hometown. To the company’s repertoire, Edgerton has extended relationships with its signature choreographers while adding significant new voices such as Mats Ek and Sharon Eyal, Alonzo King and Victor Quijada. The main company’s 18 members comprise one of the only ensembles in the U.S. to perform all year long, domestically and around the world, while a nationally renowned Summer Intensive Program brings young artists into its ranks. Hubbard Street 2, its second company for young professional artists, was founded in 1997 by Conte and Julie Nakagawa. Now directed by Terence Marling, HS2 appears throughout the United States and overseas, often in service of dance education through master classes and workshops. Hubbard Street’s Youth, Education and Community Programs are nationwide benchmarks for arts outreach in schools, impacting the lives of thousands of students. In 2009, Hubbard Street launched youth and family programs to teach dance with an emphasis on creative expression. People with Parkinson’s are welcome to Hubbard Street to join the first dance classes in the Midwest for those affected by the disease. The Lou Conte Dance Studio — where Hubbard Street began — has been training the next generation of artists and dance enthusiasts, at all ages and skill levels, since 1974.

M. Palmquist. Inside/Out entame le processus créatif de danc(e)volve: New Works Festival, deux semaines consacrées aux nouvelles œuvres, présentées au Museum of Contemporary Art. Grâce à ses partenariats avec le CSO, l’Art Institute of Chicago et d’autres institutions, Hubbard Street demeure bien connectée dans sa ville d’origine. M. Edgerton enrichit le répertoire de la compagnie en entretenant des liens avec ses chorégraphes attitrés, en plus d’y ajouter d’importantes nouvelles voix comme celles de Mats Ek et Sharon Eyal, Alonzo King et Victor Quijada. Les 18 membres de la compagnie principale constituent un des seuls ensembles des États-Unis à se produire tout au long de l’année, au pays et dans le monde entier, tandis qu’un programme de formation intensive de renommée nationale attire chaque été de jeunes artistes dans ses rangs. En 1997, Lou Conte et Julie Nakagawa fondent Hubbard Street 2 (HS2), la seconde compagnie regroupant de jeunes artistes professionnels. Placée actuellement sous la direction de Terence Marling, HS2 se produit partout aux États-Unis et à l’étranger, proposant souvent des activités éducatives telles que des classes de maître et des ateliers de danse. Les programmes pour jeunes éducatifs et communautaires de Hubbard Street sont des références nationales en matière de rayonnement dans les écoles et ils ont une incidence positive dans la vie de milliers d’enfants. En 2009, Hubbard Street a lancé des programmes jeunesse et famille pour enseigner la danse en mettant l’accent sur l’expression créative. Les patients atteints de la maladie de Parkinson sont les bienvenus à Hubbard Street s’ils souhaitent se joindre aux premières classes de danse de ce type offertes dans le Midwest. Depuis 1974, le Lou Conte Dance Studio — où tout a commencé pour Hubbard Street — forme la prochaine génération d’artistes et d’amateurs de danse de tout âge et de tous niveaux.

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

7



Biographies Glenn Edgerton

Glenn Edgerton

Glenn Edgerton joined Hubbard Street Dance Chicago after an international career as a dancer and director. At the Joffrey Ballet, he performed leading roles, contemporary and classical, for 11 years under the mentorship of Robert Joffrey. In 1989, Edgerton joined the acclaimed Nederlands Dans Theater (NDT), where he danced for five years. He retired from performing to become its artistic director, leading NDT for a decade and presenting the works of Jirˇí Kylián, Hans van Manen, William Forsythe, Ohad Naharin, Mats Ek, Nacho Duato, Jorma Elo, Johan Inger, Paul Lightfoot and Sol León, among others. From 2006 to 2008, he directed the Colburn Dance Institute at the Colburn School of Performing Arts in Los Angeles. Edgerton joined Hubbard Street as associate artistic director in 2008; since 2009, he has built upon more than three decades of leadership in dance performance, education and appreciation established by founder Lou Conte and continued by Conte’s successor, Jim Vincent.

Glenn Edgerton prend la direction de Hubbard Street Dance Chicago en 2009, après une carrière internationale de danseur et de directeur de compagnie. Au Jeoffrey Ballet, il a interprété pendant onze ans les rôles principaux des répertoires contemporain et classique de la compagnie, ayant comme mentor Robert Jeoffrey. En 1989, M. Edgerton intègre le fameux Nederlands Dans Theater (NDT), où il danse pendant cinq ans. Puis, il cesse de danser pour devenir directeur artistique de la compagnie principale et dirige le NDT pendant dix ans, présentant entre autres des œuvres de Jirˇí Kylián, Hans van Manen, William Forsythe, Ohad Naharin, Mats Ek, Nacho Duato, Jorma Elo, Johan Inger, Paul Lightfoot et Sol León. De 2006 à 2008, il dirige le Colburn Dance Institute de la Colburn School of Performing Arts à Los Angeles. M. Edgerton devient directeur artistique associé de Hubbard Street en 2008; depuis 2009, il poursuit le développement de la compagnie en s’appuyant sur le legs de plus de trois décennies de leadership en interprétation, en éducation et en appréciation de la danse laissé par le fondateur Lou Conte et poursuivi par Jim Vincent qui lui a succédé.

Jason D. Palmquist

Jason D. Palmquist

Jason D. Palmquist joined Hubbard Street Dance Chicago in May 2007, after serving the arts community in Washington, D.C. for nearly 15 years. Palmquist began his career at the John F. Kennedy Center for the Performing Arts, completing his tenure there as vice president of dance administration. At the Kennedy Center, he oversaw multiple worldpremiere engagements of commissioned works in dance, the formation and growth of

Jason D. Palmquist se joint à Hubbard Street Dance Chicago en mai 2007, après avoir servi la communauté artistique de Washington D.C. pendant près de 15 ans. Il a commencé sa carrière au John F. Kennedy Center for the Performing Arts, où il exerçait, au moment de son départ, les fonctions de vice président, Administration de la danse. Au Kennedy Center, il a supervisé de nombreuses premières mondiales de spectacles de danse

Artistic Director

Executive Director

8

Directeur artistique

Directeur administratif

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

the Suzanne Farrell Ballet and the inception in 1997 of the Millennium Stage, an awardwinning, free daily performance series that to date has served more than 3 million patrons. Deeply enriching the Kennedy Center’s artistic programming, Palmquist successfully presented engagements of global dance companies including the Royal Ballet, Alvin Ailey American Dance Theater, the Kirov Ballet, Paul Taylor Dance Company, American Ballet Theatre and New York City Ballet. Palmquist also managed the Kennedy Center’s television initiatives, including the creation of the Mark Twain Prize for American Humor and a prime-time special on NBC memorializing the first anniversary of the September 11 attacks. In 2004, he accepted the position of executive director at the Washington Ballet. Under his leadership, the company presented full performance seasons annually at the Kennedy Center and the Warner Theater, and nurtured its world-renowned school and extensive education and outreach programs. A graduate of the University of Northern Iowa, Palmquist currently serves on the boards of the Arts Alliance of Illinois and the Harris Theater for Music and Dance.

ayant fait l’objet d’une commande spéciale, la formation et l’essor du Suzanne Farrell Ballet et la création en 1997 du Millennium Stage, une série primée de spectacles quotidiens gratuits qui a attiré jusqu’à présent plus de 3 millions de spectateurs. M. Palmquist a considérablement enrichi la programmation artistique du Kennedy Center, présentant avec succès des compagnies de renommée internationale telles que le Royal Ballet, l’Alvin Ailey American Dance Theater, le Ballet Kirov, la Paul Taylor Dance Company, l’American Ballet Theatre et le New York City Ballet. Il a aussi dirigé les initiatives du Kennedy Center à la télévision, notamment la création du Mark Twain Prize for American Humor et une émission spéciale diffusée aux heures de grande écoute sur la chaîne NBC afin de marquer le premier anniversaire des attaques du 11 septembre. En 2004, il a accepté le poste de directeur administratif du Washington Ballet. Sous sa gouverne, la compagnie a présenté chaque année des saisons complètes au Kennedy Center et au Warner Theater, et appuyé son école de réputation mondiale, ainsi que des programmes complets d’éducation et de rayonnement. Diplômé de l’Université de Northern Iowa, M. Palmquist est actuellement membre des conseils d’administration de l’Arts Alliance of Illinois et du Harris Theater for Music and Dance.

Lucas Crandall

Lucas Crandall

Lucas Crandall began his dance career with the Milwaukee Ballet in 1979. In 1980, he joined the Ballet du Grand Théâtre de Genève, then directed by Oscar Aráiz. Under the direction of Jirˇí Kylián, he danced with Nederlands Dans Theater for two years before returning to Geneva, as soloist and later rehearsal assistant, under the direction of Gradimir Pankov. Crandall has performed and originated roles in works by notable choreographers including Aráiz, Kylián,

Lucas Crandall a entamé sa carrière en danse avec le Milwaukee Ballet en 1979. L’année suivante, il s’est joint au Grand Théâtre de Genève, qui était à l’époque sous la direction d’Oscar Aráiz. Il s’est produit avec le Nederlands Dans Theater de Jirˇí Kylián pendant deux ans avant de regagner Genève, où il a travaillé sous Gradimir Pankov à titre de soliste et, par la suite, d’assistant à la répétition. Il a joué et créé des rôles dans des œuvres d’éminents chorégraphes, dont

Rehearsal Director

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

Directeur des répétitions

9



Christopher Bruce, Nacho Duato, Mats Ek, Rui Horta, Amanda Miller and Ohad Naharin. In 2000, Crandall returned to the U.S. to join Hubbard Street Dance Chicago, as Associate Artistic Director and staff at the Lou Conte Dance Studio. His teaching and coaching career includes residencies at various U.S. universities; master classes and repertory workshops, both domestically and abroad; and guest positions at companies including Les Ballets Jazz de Montréal, Northwest Professional Dance Project, and the Ballet du Grand Théâtre de Genève. Crandall’s choreographic work includes multiple premieres for Hubbard Street (Atelier, Gimme, The Set) and new works for Northwest Dance Project and Thodos Dance Chicago. Crandall was recently rehearsal director for Nederlands Dans Theater’s main company for three years, under the directorships of Paul Lightfoot and former Hubbard Street Artistic Director Jim Vincent. Crandall returned to Hubbard Street as Rehearsal Director in April 2013.

Oscar Aráiz, Jirˇí Kylián, Christopher Bruce, Nacho Duato, Mats Ek, Rui Horta, Amanda Miller et Ohad Naharin. En 2000, M. Crandall s’est établi aux États-Unis, où il a occupé le poste de directeur artistique associé de la compagnie Hubbard Street Dance Chicago et de membre du personnel du Lou Conte Dance Studio. Sa carrière d’enseignement et d’entraînement comprend des résidences dans plusieurs universités américaines, des classes de maître et des ateliers de répertoire à l’intérieur du pays comme à l’étranger, et des collaborations à titre d’invité avec des compagnies telles que Les Ballets Jazz de Montréal, le Northwest Professional Dance Project et le Ballet du Grand Théâtre de Genève. À son œuvre chorégraphique figurent de multiples premières pour Hubbard Street (Atelier, Gimme, The Set) et de nouvelles créations pour le Northwest Dance Project et Thodos Dance Chicago. Il a récemment été directeur de répétition de la compagnie principale du Nederlands Dans Theater, où il a travaillé pendant trois ans sous la direction de Paul Lightfoot et de Jim Vincent, ancien directeur artistique de la compagnie Hubbard Street, que Lucas Crandall a rejoint en avril 2013, cette fois en tant que directeur de répétition.

Terence Marling

Terence Marling

Terence Marling began training in 1982 at the Ruth Page School of Dance under the direction of master ballet teacher Larry Long. In 1994, he joined Pittsburgh Ballet Theatre, directed by Patricia Wilde, and performed works by George Balanchine, Glen Tetley, Paul Taylor, Jirˇí Kylián, Ohad Naharin, Kevin O’Day and Dwight Rhoden as well as fulllength ballets from the classical repertoire. In 2003, Marling was invited to join Germany’s Nationaltheater Mannheim under O’Day’s direction, where he participated in the creation of numerous new works. Marling joined Hubbard Street Dance Chicago in April 2006 and danced with the company

Terence Marling commence sa formation en 1982 à la Ruth Page School of Dance, sous la direction du maître de ballet Larry Long. En 1994, il intègre le Pittsburgh Ballet Theatre, dirigé par Patricia Wilde, et danse dans des œuvres de George Balanchine, Glen Tetley, Paul Taylor, Jirˇí Kylián, Ohad Naharin, Kevin O’Day et Dwight Rhoden, ainsi que dans des ballets intégraux du répertoire classique. En 2003, Il est invité à se joindre au Nationaltheater Mannheim d’Allemagne, placé sous la direction de M. O’Day, où il participe à la création de nombreuses œuvres nouvelles. En avril 2006, Il devient membre de Hubbard Street Dance Chicago et danse

HS2 Director

10

Directeur, HS2

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

until December 2009. He originated roles in choreography by Jorma Elo, Toru Shimazaki, Jim Vincent, Lucas Crandall and Alejandro Cerrudo, and danced works by Kylián, Naharin, Marguerite Donlon, Nacho Duato, Susan Marshall and others. Marling became Rehearsal Director in January 2010 and, that same year, joined forces with Hubbard Street Dancer Robyn Mineko Williams to co-create Hubbard Street 2’s first family-oriented program, Harold and the Purple Crayon: A Dance Adventure.

avec la compagnie jusqu’en décembre 2009. Il crée plusieurs rôles dans des chorégraphies de Jorma Elo, Toru Shimazaki, Jim Vincent, Lucas Crandall et Alejandro Cerrudo, en plus de danser notamment dans des œuvres de Kylián, Naharin, Marguerite Donlon, Nacho Duato et Susan Marshall. M. Marling devient directeur des répétitions en janvier 2010 et, au cours de la même année, il unit ses efforts à ceux de Robyn Mineko Williams, danseur de Hubbard Street, pour créer le premier programme de Hubbard Street 2 pour le public familial – Harold and the Purple Crayon: A Dance Adventure.

Alejandro Cerrudo

Alejandro Cerrudo

Alejandro Cerrudo was born in Madrid, Spain and trained at the Real Conservatorio Professional de Danza de Madrid. His professional career began in 1998 and includes work with Victor Ullate Ballet, Stuttgart Ballet, Nederlands Dans Theater 2 and, since 2005, Hubbard Street Dance Chicago. In 2008, Cerrudo was named Hubbard Street Choreographic Fellow and became the company’s first Resident Choreographer in 2009. His 12 works to date choreographed at Hubbard Street include unique collaborations with the Chicago Symphony Orchestra and Nederlands Dans Theater. These pieces and additional commissions are in repertory at companies in Germany, Denmark, the Netherlands, Australia and around the United States. Always dancing and constantly creating, Cerrudo was honored in 2011 with an award from the Boomerang Fund for Artists. In 2012, he received a Prince Prize for Commissioning Original Work from the Prince Charitable Trusts, for his first fulllength work, One Thousand Pieces. Cerrudo’s forthcoming creation for Pacific Northwest Ballet is supported by the Joyce Theater Foundation’s Rudolf Nureyev Prize for New Dance.

Né à Madrid, en Espagne, Alejandro Cerrudo a reçu sa formation au Real Conservatorio Professional de Danza de Madrid. Il entame sa carrière professionnelle en 1998 et danse avec le Victor Ullate Ballet, le Ballet de Stuttgart, le Nederlands Dans Theater 2 et, depuis 2005, avec Hubbard Street Dance Chicago. En 2008, Il est nommé associé chorégraphe de Hubbard Street et devient le premier chorégraphe en résidence de la compagnie en 2009. Les 12 œuvres qu’il a chorégraphiées jusqu’à présent pour Hubbard Street comportent des collaborations spéciales avec l’Orchestre symphonique de Chicago et le Nederlands Dans Theater. Ces œuvres et d’autres commandes figurent au répertoire de diverses compagnies d’Allemagne, du Danemark, des Pays-Bas, d’Australie et de partout aux États-Unis. Il ne cesse jamais de danser et de créer. Le Boomerang Fund for Artists lui a décerné un prix en 2011. En 2012, sa première chorégraphie intégrale – One Thousand Pieces – est couronnée d’un prix Prince for Commissioning Original Work décerné par Prince Charitable Trusts. La prochaine création de M. Cerrudo pour le Pacific Northwest Ballet bénéficie de l’appui du prix de nouvelle danse Rudolf Noureïev de la Joyce Theater Foundation.

Dancer and Resident Choreographer

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

Danseur et chorégraphe en résidence

11



Philip Glass

Philip Glass

Philip Glass was born in 1937, grew up in Baltimore, and studied at the University of Chicago, the Juilliard School and in Aspen with Darius Milhaud. He then moved to Europe, where he studied with the legendary pedagogue Nadia Boulanger and worked closely with sitar virtuoso and composer Ravi Shankar. He returned to New York in 1967 and formed the Philip Glass Ensemble, seven musicians playing keyboards and a variety of woodwinds, amplified and fed through a mixer. Through numerous compositions and wideranging collaborations with artists including Paul Simon, Linda Ronstadt, Yo-Yo Ma, Twyla Tharp, Allen Ginsberg, Woody Allen, Doris Lessing and David Bowie, Glass has made an extraordinary impact upon the musical and intellectual life of our time. His ouevre includes over 20 operas, ten symphonies, a growing body of work for solo piano and organ, two piano concertos and concertos for violin, piano, timpani, and saxophone quartet and orchestra. Glass has also written music for experimental theater, and for Academy Award–winning motion pictures such as The Hours and Kundun. He presents lectures, workshops, and solo keyboard performances around the world, and continues to appear regularly with the Philip Glass Ensemble.

Philip Glass est né en 1937, a grandi à Baltimore et a étudié à l’Université de Chicago, à la Juilliard School et à Aspen, sous la direction de Darius Milhaud. Par la suite, il est allé en Europe suivre les cours de la légendaire pédagogue Nadia Boulanger et il a travaillé en étroite collaboration avec le virtuose du sitar et compositeur Ravi Shankar. De retour à New York en 1967, il fonde le Philip Glass Ensemble, un groupe de sept musiciens jouant de divers instruments à clavier et à vent amplifiés et mixés. Auteur de nombreuses compositions et de collaborations en tous genres avec des artistes tels que Paul Simon, Linda Ronstadt, Yo-Yo Ma, Twyla Tharp, Allen Ginsberg, Woody Allen, Doris Lessing et David Bowie, Philip Glass a eu un impact extraordinaire sur la vie musicale et intellectuelle de notre époque. Son œuvre comprend plus de vingt opéras, dix symphonies, un corpus de plus en plus étoffé pour orgue et piano solo, deux concertos pour piano, ainsi que des concertos pour violon, piano, timbales et pour quatuor de saxophones avec orchestre. M. Glass a aussi composé des musiques pour le théâtre expérimental et pour des films oscarisés comme The Hours et Kundun. Il donne des conférences, des ateliers et des récitals solos pour instruments à clavier dans le monde entier, tout en continuant à se produire régulièrement avec le Philip Glass Ensemble.

Michael Korsch

Michael Korsch

Lighting Design

Conception des éclairages

Michael Korsch is a lighting and scenic designer based in Philadelphia, where he earned his BA in Theater at Temple University. Korsch has worked with numerous directors and choreographers, creating visual designs for dance and theater throughout North and South America, Europe, Australia and Asia. He has been resident lighting and scenic designer as well as technical director for Complexions

Michael Korsch est un concepteur d’éclairages et scénographe établi à Philadelphie, où il a obtenu son baccalauréat en théâtre à la Temple University. Il a collaboré avec de nombreux metteurs en scène et chorégraphes, créant les concepts visuels de spectacles de danse et de théâtre partout en Amérique du Nord et en Amérique du Sud, en Europe, en Australie et en Asie. Il est

Music

12

Musique

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Contemporary Ballet since 1998, resident lighting designer for Ballet Arizona since 2001, and lighting and technical director for the Laguna Dance Festival since 2005. In addition to One Thousand Pieces and his prior Hubbard Street premiere, Alejandro Cerrudo’s Little mortal jump (2012), Korsch has created designs for Alvin Ailey American Dance Theater, Aspen Santa Fe Ballet, BalletMet, BalletX, Carolina Ballet, Cleveland Play House, DanceBrazil, Dance Theatre of Harlem, Dayton Contemporary Dance Company, Disney Creative Entertainment, English National Ballet, MOMIX, North Carolina Dance Theatre, Oakland Ballet, Pennsylvania Ballet, Pittsburgh Ballet Theatre, the Royal Danish Ballet, Sacramento Ballet, Staatsballett Berlin and the Washington Ballet, among others.

concepteur des éclairages et scénographe en résidence ainsi que directeur technique du Complexions Contemporary Ballet depuis 1998, ainsi que concepteur des éclairages en résidence au Ballet Arizona depuis 2001, et concepteur des éclairages et directeur technique du Laguna Dance Festival depuis 2005. En plus de One Thousand Pieces et de sa première collaboration avec Hubbard Street pour le spectacle Little mortal jump d’Alejandro Cerrudo (2012), M. Korsch a pris part à diverses productions de l’Alvin Ailey American Dance Theater, de l’Aspen Santa Fe Ballet, du BalletMet, du BalletX, du Carolina Ballet, du Cleveland Play House, de DanceBrazil, du Dance Theatre of Harlem, de la Dayton Contemporary Dance Company, de Disney Creative Entertainment, de l’English National Ballet, de MOMIX, du North Carolina Dance Theatre, de l’Oakland Ballet, du Pennsylvania Ballet, du Pittsburgh Ballet Theatre, du Ballet royal du Danemark, du Sacramento Ballet, du Staatsballett Berlin et du Washington Balle,t parmi d’autres.

Thomas Mika

Thomas Mika

Thomas Mika studied musical theater direction at the Academy of Music and Theatre in Hamburg, Germany, where he was born. He then began his career in the performing arts assisting director Dominik Neuner. Choreographers with whom Mika has worked include Edward Clug, Leo Mujic and Kevin O’Day; productions he’s designed include Derek Deane’s The Lady of the Camellias and John Cranko’s Onegin, presented internationally by companies including Stuttgart Ballet, the National Ballet of China and the Royal Ballet of Flanders. Mika also designed sets and costumes at Staatsballett Berlin in 2006, for OUT OF 99 by Leo Mujics. One Thousand Pieces is Mika’s first production design for Hubbard Street Dance Chicago.

Thomas Mika a étudié la mise en scène de théâtre musical à l’Académie de musique et de théâtre de Hambourg, en Allemagne, où il est né. Ensuite, il a commencé sa carrière comme assistant du metteur en scène Dominik Neuner. Il a travaillé avec les chorégraphes Edward Clug, Leo Mujic et Kevin O’Day; il a signé notamment la scénographie de La Dame aux camélias de Derek Deane et celle d’Onéguine de John Cranko, productions présentées sur la scène internationale par des compagnies comme le Ballet de Stuttgart, le Ballet national de Chine et le Ballet royal de Flandre. En 2006, M. Mika a aussi dessiné les décors et les costumes de OUT OF 99 de Leo Mujic au Staatsballett Berlin. One Thousand Pieces marque sa première collaboration avec la Hubbard Street Dance Chicago.

Set and Costume Design

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

Conception des costumes et scénographie

13



Hubbard Street Dance Chicago GLENN EDGERTON

Artistic Director / Directeur artistique

JASON D. PALMQUIST

Executive Director / Directeur administratif

KRISTEN BROGDON

General Manager / Directrice générale

LUCAS CRANDALL

Rehearsal Director / Directeur des répétitions

ALEJANDRO CERRUDO

Resident Choreographer / Chorégraphe en résidence

LOU CONTE

Founder / Fondateur

JOSEPH FUTRAL

Production Manager / Gestionnaire de production

ISHANEE DEVAS

Company Manager / Gestionnaire de la compagnie

MATT MILLER



Lighting and Technical Director / Éclairages et directeur technique

REBECCA M. SHOUSE

Wardrobe Supervisor / Superviseure des costumes

JENNI SCHWANER LADD

Touring Wardrobe / Costumes des tournées

KILROY G. KUNDALINI

Audio Engineer / Ingénieur audio

STEPHAN PANEK

Head Carpenter / Chef menuisier

SAM BEGICH

Master Electrician / Maître électricien

LISA SMELTZER

Stage Manager and Properties Master / Régisseuse et accessoires

BILL MELAMED



Chief Marketing and Development Officer / Chef du marketing et agent du développement

MARISA SANTIAGO

Touring Coordinator and HS2 Company Manager / Coordonnatrice des tournées et gérante de compagnie pour HS2

Dancers / Interprètes GARRETT PATRICK ANDERSON, JESSE BECHARD, JACQUELINE BURNETT, ALEJANDRO CERRUDO, MEREDITH DINCOLO, KELLIE EPPERHEIMER, JONATHAN FREDRICKSON, JASON HORTIN, ALICE KLOCK, EMILIE LERICHE, ANA LOPEZ, JOHNNY MCMILLAN, ANDREW MURDOCK, BRYNA PASCOE, DAVID SCHULTZ, KEVIN J. SHANNON, JESSICA TONG, QUINN B WHARTON

Hubbard Street 2 (HS2) TERENCE MARLING

Director/ Directeur

Dancers / Interprètes BRANDON LEE ALLEY, JULES JOSEPH, KATIE KOZUL, LISSA SMITH, ANDREA THOMPSON, RICHARD WALTERS

Apprentices / Apprentis ODBAYAR BATSUURI, ADRIENNE LIPSON

14

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Board / Conseil d’administration Board of Directors / Conseil d’administration MEG SIEGLER CALLAHAN

Chair / Présidente du Conseil d’administration

ELLIS REGENBOGEN

President /Président

FRANCES C. HENKEL

Secretary / Secrétaire

MARY KAY SHAW

Treasurer / Trésorière

RICHARD L. RODES

Assistant Treasurer / Trésorier adjoint

SARA ALBRECHT

VP of Development / V.-P. du développement

SARAH J. NOLAN

Assistant VP of Development / V.-P. adjointe du développement

MARGE COLLENS

VP of Membership / V.-P.des adhésions

CAMILLE E. RUDGE

VP of Education and Community Programs / V.-P. de l’éducation et des programmes communautaires

RICHARD F. TOMLINSON III

VP of Facilities / V.-P. des installations

MARC MILLER

Immediate Past Chair / Ancien président

Directors at Large / Administrateurs généraux Ross B. Bricker, Corinne Brophy, Nancy J. Brown, Joel Cory, Dirk Denison, Damian V. Dolyniuk, Allan Drebin, Elizabeth Yntema Ferguson, Paul Gignilliat, Denise Stefan-Ginascol, Linda Hutson, Karen Kuenster, Karen H. Lennon, Betsy Stelle Morgan, Maureen Mosh, James F. Oates, Sheila Owens, Byron Pollock, Alyssa Rapp, Lauren Robishaw, Ross Shelleman, Deborah Stonebraker, Randy White

Advisory Board / Conseil consultatif Sandra P. Guthman, Chair / Présidente; John W. Ballantine, Past Board Chair / Ancien président du conseil; Edythe R. Cloonan; Philip and Marsha Dowd; Sondra Berman Epstein, Past Chair / Ancienne présidente; Stanley M. Freehling; Charles R. Gardner; Averill Leviton; James Mabie, Past Board President / Ancien président du conseil; Alfred L. McDougal, Past Board President / Ancien président du Conseil; Marie E. O’Connor, Past Board President / Ancienne présidente du conseil; Timothy Schwertfeger, Past Board President / Ancien président du conseil; Jack D. Tovin; Sallyan Windt; William N. Wood Prince, Past Board Chair / Ancien président du conseil; Pinchas Zukerman

Hubbard Street Dance Chicago 1147 West Jackson Boulevard Chicago, Illinois 60607 • 312-850-9744 Facebook.com/HubbardStreetDance • Twitter.com/HubbardStreet

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

15

NAC D AN C E •D A N S E C NA

201314

Cathy Levy

Executive Producer / Productrice générale Tina Legari Associate Dance Producer / Productrice associée de la Danse Mireille Nicholas Special Projects Coordinator and Assistant to the Executive Producer / Coordonnatrice des projets spéciaux et adjointe de la productrice générale Michelle Anne Olsen Company Manager / Chargée de compagnies Renée Marquis Company Manager (on leave) / Chargée de compagnies (en congé) Kirsten Andersen Education and Outreach Coordinator / Coordonnatrice, Éducation et médiation culturelle

Charles Cotton Technical Director / Directeur technique Alex Gazalé Production Director / Directeur de production Eleri Evans Marketing and Communications Officer / Agente de marketing et de communication Bar Morgan Associate Marketing Officer / Agente associée de marketing Odette Laurin Communications Coordinator / Coordonnatrice des communications Carey van Eden Publications Officer / Agente des publications

Upcoming shows Spectacles à venir Canada’s Royal Winnipeg Ballet du Canada Nutcracker / Casse-Noisette December 4–8 décembre

The National Ballet of Canada / Le Ballet national du Canada Swan Lake / Le Lac des cygnes January 30 janvier-February 1 février

Face 2 Face / Face à Face various artists / divers artistes February 5-8 février

nac-cna.ca

Printed on Rolland Opaque50, which contains 50% post-consumer fibre, is EcoLogo and FSC® certified Imprimé sur du Rolland Opaque50 contenant 50 % de fibres postconsommation, certifié EcoLogo et FSC ®

National Arts Centre Foundation

La Fondation du Centre national des Arts

DONORS’ CIRCLE / CERCLE DES DONATEURS The National Arts Centre Foundation gratefully acknowledges the support of its many contributors. Below is the annual giving list which includes the Donors’ Circle, Corporate Club and Emeritus Circle. List complete as of September 18, 2013. Thank you!!

La Fondation du Centre national des Arts remercie chaleureusement ses nombreux donateurs pour leur soutien. Voici la liste complète – en date du 18 septembre 2013 – des personnes et sociétés qui font partie du Cercle des donateurs, du Club des entreprises et du Cercle Emeritus. Merci!

Champion’s Circle / Cercle du champion Richard Li

Leader’s Circle / Cercle des leaders Gail Asper, O.C., O.M., LL.D. & Michael Patterson James & Emily Ho The Dianne & Irving Kipnes Foundation

Gail & David O’Brien The Slaight Family Fund for Emerging Artists/Le Fonds pour artistes émergents de la famille Slaight

The Vered Family / La famille Vered The Honourable Hilary M. Weston & Mr. W. Galen Weston

President’s Circle / Cercle du président John & Bonnie Buhler Alice & Grant Burton Community Foundation of Ottawa/ Fondation communautaire d’Ottawa The Craig Foundation Julia & Robert Foster Margaret & David Fountain Jeanne F. Fuller and Family

Jerry & Joan Lozinski Mr. / M. F.R. Matthews, C.M., Q.C. / c.r. The J. W. McConnell Family Foundation New Play Development Supported by an Anonymous Donor / Soutien au développement de nouvelles pièces par un donateur anonyme Janice & Earle O’Born

Stefan & Magdalena Opalski Michael Potter WCPD Foundation The Zed Family / La famille Zed Anonymous / Donateurs anonymes (2)

Presenter’s Circle / Cercle du diffuseur Bigué - Tuli Foundation Kimberley Bozak & Philip Deck Adrian Burns & Gregory Kane, Q.C. M.G. Campbell Zita Cobb Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians / Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel

EQ3 Furniture for Life Fred & Elizabeth Fountain Jean Gauthier & Danielle Fortin Susan Glass & Arni Thorsteinson Harvey & Louise Glatt Stephen & Jocelyne Greenberg Paul & Carol Hill Peter Jessiman James S. Kinnear Leacross Foundation

Dr. Joy Maclaren, C.M., “New Sun” Dr. Kanta Marwah Jane E. Moore Alvin Segal Family Foundation / Fondation de la famille Alvin Segal Mr. & Mrs. Calvin A. Smith Frank & Debbi Sobey Jayne Watson Pinchas Zukerman Anonymous / Donateurs anonymes (2)

Producer’s Circle / Cercle du producteur Cynthia Baxter and Family / et famille The Bernardi Family / La famille Bernardi Cecily & Robert Bradshaw John M. Cassaday Liane & Robert Clasen Earlaine Collins The Harold Crabtree Foundation Ann F. Crain Mohammed & Yulanda Faris Erdelyi Karpati Memorial Fund Fondation de Gaspé Beaubien Friends of the National Arts Centre Orchestra/Les Amis de l’Orchestre du CNA

Gaetano Gagliano & Family Elinor Gill Ratcliffe C.M., O.N.L., LLD(hc) The Irving Harris Foundation Sarah Jennings & Ian Johns Donald K. Johnson & Anna McCowan Johnson The Michael and Sonja Koerner Charitable Foundation David & Susan Laister Janet Matthews M. Ann McCaig, C.M., A.O.E., LL.D. Hector McDonald & Philippa Ann McDonald

The McKinlays / La famille McKinlay : Kenneth, Ronald & Jill Guy & Mary Pratte Karen Prentice, Q.C., & the Honourable Jim Prentice, P.C., Q.C. Eric & Lois Ridgen Monsieur François R. Roy The Ruby Family / La famille Ruby William & Jean Teron Arnon & Elizabeth Vered The Winnipeg Foundation James Wolfensohn David Zussman & Sheridan Scott Anonymous / Donateur anonyme (1)

Director’s Circle / Cercle du metteur en scène Frank & Inge Balogh Mary B. Bell Sandra & Nelson Beveridge Canimex Inc. Robert & Marian Cumming Christopher Deacon & Gwen Goodier Mr. Arthur Drache, C.M., Q.C. & Ms. Judy Young Mr. Larry Fichtner E.A. Fleming David Franklin & Lise Chartrand Stephen & Raymonde Hanson Peter Herrndorf & Eva Czigler Kathleen & Anthony Hyde Ron & Elaine Johnson Dr. Frank A. Jones Huguette & Marcelle Jubinville

Diana & David Kirkwood Joyce Lowe Brenda MacKenzie The Honourable John Manley, P.C., O.C. & Mrs. Judith Manley Grant J. McDonald, FCPA, FCA & Carol Devenny John McPherson & Lise Ouimet Andrea Mills & Michael Nagy David Monaghan & Frances Buckley William & Hallie Murphy Barbara Newbegin Charles & Sheila Nicholson M. Ortolani & J. Bergeron Keith Ray & Leslie Gales The late Simon & Mrs. Constance Reisman

Mr. & Mrs. Samuel Sarick Go Sato Mr. Peter Seguin Raymond & Fe Souw Phil & Eli Taylor Robert Tennant Vernon G. & Beryl Turner The Tyler Family Charitable Foundation Donald T. Walcot Dave & Megan Waller Donna & Henry Watt Paul Wells & Lisa Samson James Whitridge Don & Billy Wiles Anonymous / Donateurs anonymes (2)

Maestro’s Circle / Cercle du maestro Helen Anderson Wladimir & Scheila Araujo Pierre Aubry & Jane Dudley Barbara A. Baines Colin & Jane Beaumont Michael Bell & Anne Burnett Paul & Rosemary Bender Marion & Robert Bennett Margaret Bloodworth Barry M. Bloom Frits Bosman In Memory of Donna Lee Boulet Peter & Livia Brandon Dr. Nick Busing & Madam Justice Catherine Aitken Julie Byczynski & Angus Gray Christina Cameron & Hugh Winsor Craig & Elizabeth Campbell Leo Cardella Cheryl & Douglas Casey Rev. Gail & Robert Christy Christopher & Saye Clement Karen Colby Michel Collette Patricia Cordingley Yves R. Cousineau Karen Crozier & Grant Crozier Carlos & Maria DaSilva Dr. B. H. Davidson Fernand Déry Nadia Diakun-Thibault & Ron Thibault The Ann Diamond Fund Roland Dimitriu & Diane Landry

Joyce Donovan Robert P Doyle Yvon Duplessis Tom Fagan & Kevin Groves Carol Fahie Dr. David Finestone & Mrs. Josie Finestone Anthony Foster Debra L. Frazer Kaysa & Alfred Friedman Douglas Frosst & Lori Gadzala Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Pierre Gareau Carey & Nancy Garrett Claude Gauvin Dale Godsoe, C.M. Thomas Golem & Renee Carleton David Green, Daphne Wagner, Lita & Mikey Green David & Rochelle Greenberg Robert Guindon & Diane Desrochers Ms. Wendy Hanna Peter Harder Dr. John Hilborn & Ms. Elisabeth Van Wagner Catherine Hollands Dorene Hurtig IQ Bridge Inc./Claudio Rodrigues, CEO Jackman Foundation Marilyn Jenkins & David Speck Ben Jones & Margaret McCullough

Dr. David Jones & Mrs. Glenda Lechner Ms. Lynda Joyce Jillian Keiley & Don Ellis Denis Labrie Denis & Suzanne Lamadeleine Marie Louise Lapointe & Bernard Leduc William Larsen Gaston & Carol Lauzon Dr. & Mrs. Jack Lehrer Jean B. Liberty Elizabeth McGowan Mr. Tamas Mihalik Heather Moore Sylvie Morel Thomas Morris Jacqueline M. Newton Steven Oliver Eileen & Ralph Overend Sunny & Nini Pal Mary Papadakis & Robert McCulloch Russell Pastuch & Lynn Solvason Dre Renée Prince Jean-Pierre Proulx Greg Reed & Heather Howe Chris & Lisa Richards In memory of Gloria Roseman Kevin Sampson Daniel Senyk & Rosemary Menke Dr. Farid Shodjaee & Mrs. Laurie Zrudlo Eric & Carol Ann Stewart K. Elizabeth Stewart

Maestro’s Circle / Cercle du maestro Dr. Matthew Suh & Dr. Susan Smith Hala Tabl Anthony & Sharleen Tattersfield Elizabeth Taylor Gordon & Annette Thiessen

Janet Thorsteinson Mary Turnbull Dr. Derek Turner & Mrs. Elaine Turner Phil Waserman & Valerie Bishop-DeYoung

William & Phyllis Waters Hans & Marianne Weidemann Linda Wood Paul Zendrowski & Cynthia King Anonymous / Donateurs anonymes (5)

Playwright’s Circle / Cercle du dramaturge Daphne Abraham Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo Michael Allen Michael-John Almon Sheila Andrews Kelvin K. Au Daryl Banke & Mark Hussey Sheila Bayne Dr. Ruth M. Bell, C.M. Madame Lélia D. Bousquet Brenda Bowman Hayden Brown & Tracy Brooks Tom & Beth Charlton Spencer & Jocelyn Cheng Dr. Gretchen Conrad & Mr. Mark G. Shulist Michael & Beryl Corber Marie Couturier Duart & Donna Crabtree Robert J. Craig Travis Croken & Kasia Roczniak Kari Cullen & William Bonnell Paul Dang Gladys & Andrew Dencs Robert S. & Clarisse Doyle Colonel Michel & Madame Nicole Drapeau William Fairweather Mark Fedosiewich and Family Denzil Feinberg Sheila Forsyth Sylvia Gazsi-Gill & John Gill Louis Giroux Harry Goldsmith Adam Gooderham Lynn & Robert Gould John Graham Beric & Elizabeth Graham-Smith Pauline E. Gravel Toby Greenbaum & Joel Rotstein Genadi & Catherine Gunther John & Greta Hansen Michael Harkins John Alan Harvey & Sandra Harvey, Murphy Business Ottawa

David Holdsworth & Nicole Senécal Jacquelin Holzman & John Rutherford Margie & Jeff Hooper Dr. Brian & Alison Ivey Anikó G. Jean Anatol & Czeslawa Kark Beatrice Keleher-Raffoul Dr. John Kershman & Ms. Sabina Wasserlauf John Kingma & Hope Freeborn Christine Langlois & Carl Martin François Lapointe Nicole Lebœuf Daryl Leitch Louis & Sonia Lemkow Shannon & Giles Leo Helen & Ken Lister Jack Logan Tess Maclean Donald MacLeod Jack & Hélène Major Marianne’s Lingerie Roberto & Lucia Martella Doug & Claudia McKeen Dorothy Milburn-Smith Bruce R. Miller J. David & Pamela Miller David Milliken William G. Mills David Nahwegahbow & Lois Jacobs In memory of Trong Nguyen & Naomi Sun Cedric & Jill Nowell Franz Ohler In Memory of Jetje (Taty) Oltmans-Olberg John Osborne Giovanni & Siqin Pari Dre Odette Perron Justice Michael Phelan & Susan Phelan Mrs. Dorothy Phillips Dr. Wendy Quinlan-Gagnon Maura Ricketts & Laurence Head

David & Anne Robison Marianne & Ferdinand Roelofs Elizabeth Roscoe Dr. & Mrs. Fred Ross Hope Ross-Papezik George & Carmelanna Ruggiero Esther P. & J David Runnalls Pierre Sabourin Urs & Maité Schenk Mr. & Mrs. Brian Scott Fred Semerjian & Peggy Sun Carolyn & Scott Shepherd J. Sinclair Brydon Smith & Ann Thomas Judith Spanglett & Michael R. Harris Paul Sparkes Victoria Steele Liba & Paul Straznicky Mr. & Mrs. Bruce Taylor Kenneth & Margaret Torrance Eric Vandenberg The Honourable George W. Vari, P.C., O.C. & Dr. Helen Vari, C.L.H. Nancy & Wallace Vrooman Ms. Frances A. Walsh In memory of Thomas Howard Westran Shannon & Anna Whidden Alexandra Wilson & Paul André Baril Maxwell & Janice Yalden Anonymous / Donateurs anonymes (6)

CorPorate SuPPorterS / SoutIeN – eNtrePrISeS Amazon.ca BHP Billiton Calian Technologies Ltd. Encana Corporation EY Giant Tiger Stores Limited

Globalive / Wind Mobile Great-West Life, London Life and Canada Life Hotel Indigo Ottawa Magna International Inc. McGarry Family Chapels

MTS Allstream Inc. Quebecor Media Inc. / Québecor Média inc. Sasktel Shangri-La Hotels St-Laurent Volvo

Suncor Energy Inc. TELUS Communications Company Wellington Financial LP Anonymous / Donateur anonyme (1)

CORpORATE CLUb / CLUb DES ENTREpRISES Corporate Presenter / Diffuseur – entreprises

Corporate Producer / Producteur – entreprises

Rob Marland, Royal Lepage Performance Realty Julie Teskey Re/Max Metro City

DNTW Ottawa LLP (Swindells & Wheatley)

Corporate Directors / Metteur en scène – entreprises Bulger Young Canada Classic Car Storage Capital Gain Accounting Services Concentric Associates International Incorporated

Farrow Dreessen Architects Inc. Finlayson & Singlehurst Homestead Land Holdings Ltd. Hoskins Restoration Services Inc.

Johnny Farina Casual Italian Eatery Bar and Lounge L.W.I. Consulting Partners Inc. MHPM Project Managers Inc.

Duncan Stewart & Rosemary Dunne Tartan Homes Corporation Wall Space Gallery

Len Ward Architecture/ Arts & Architecture Liberty Tax Services - Montreal Road MAGS and FAGS, Print Matters Mediaplus Advertising Merovitz Potechin LLP Michael D. Segal Professional Corporation Mills, Rosebrugh, Cappuccino/ Royal LePage Performance Realty Moneyvest Financial Services Inc Moore Wrinn Financial Multishred Inc. Natural Food Pantry Nortak Software Ltd. Ottawa Bagel Shop Ottawa Dispute Resolution Group Inc. Oxford Learning Centre Paul Lewandowski Professional Corporation/ Criminal Law Defense Powell Griffiths Prime 360 - The Ultimate Steakhouse Project Services International

Mr. Waleed G Qirbi & Mrs. Fatoom Qirbi REMISZ Consulting Engineers Ltd. Richmond Nursery Rockland Textiles Rockwell Collins Ronald G Guertin Barrister at Law SaniGLAZE of Ottawa/Merry Maids Spectra FX Inc. Suzanne Robinson, Century 21 Action Power Team Systematix IT Solutions Inc. Tivoli Florist TPG Technology Consulting Ltd Traiteur Épicure The Valley Consultants Vintage Designing Co. Westboro Flooring & Décor Woodman Architect & Associate Ltd. Anonymous / Donateur anonyme (1)

Corporate Maestro / Maestro – entreprises Acron Capability Engineering AFS Consulting (Avoid False Steps) Alavida Lifestyles Ambico Ltd. Anne Perrault & Associates ArrowMight Canada Ltd Auerbach Consulting Services Allan & Annette Bateman BBS Construction Ltd. Bouthillette Parizeau Inc. Cintec Canada Ltd. Conroy Optometric Centre Construction Laurent Filion-Platesformes élévatrices Construction Lovail Inc. Coventry Connection/Capital Taxi and Airport Limousines Deerpark Management Limited Del Rosario Financial ServicesSun Life Financial Déménagement Outaouais Diffusart International Dufferin Research Inc.

Flooring Canada Ottawa Fox Translations Ltd. Governance Network Inc. Green Thumb Garden Centre Halpenny Insurance Brokers Ltd. Lois & Don Harper Hickling Arthurs Low Corporation Bruce & Diane Hillary IBI Group Architects Infusion Design Communications InGenuity Group Integra Networks ITB Corp. Janet Wright & Associates Kaszas Communications Inc. Katari Imaging Keller Engineering Associates Inc. Kessels Upholstering Ltd. Krista Construction Ltd. Marina Kun/Kun Shoulder Rest David Lacharity Ken & Gail Larose Law Mediations

Corporate Playwright / Dramaturge – entreprises Abacus Chartered Accountant Advantage Audio Visual Rentals Bayer CropScience Inc.

BPL Évaluations Inc. Bradley, Hiscock, McCracken Entrepôt du couvre-plancher G. Brunette

Gabriel Mackinnon Lighting Design Imperial Electric Pari’s Motel

ThE EmERITUS CIRCLE / LE CERCLE EmERITUS The Emeritus Cirlce pays tribute to those who have left a legacy through a bequest in their Will or gift of life insurance.

Le Cercle Emeritus rend hommage à ceux et celles qui ont prévu un don pour l’avenir sous forme de legs testamentaire ou de don de police d’assurance-vie.

Jackie Adamo Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo The Estate of Dr. & Mrs. A.W. Adey Edward & Jane Anderson The Bluma Appel National Arts Centre Trust / La Fiducie Bluma Appel du Centre national des Arts John Arnold In memory of Morris D. Baker Daryl M. Banke & P. Mark Hussey David Beattie Mary B. Bell Dr. Ruth M. Bell, C.M. In memory of Bill Boss M. G. Campbell Brenda Cardillo Renate Chartrand The Estate of Kate R. Clifford Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Robert & Marian Cumming Vicki Cummings Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians/Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Frances & John Dawson Rita G. de Guire

Sonia & Louis Lemkow Paul & Margaret Manson Suzanne Marineau Endowment for the Arts / Fonds de dotation Suzanne Marineau pour les arts Claire Marson - Performing Arts for All Endowment / Fonds de dotation Claire Marson pour les arts de la scène à la portée de tous Dr. Kanta Marwah Endowment for the NAC English Theatre Company / Fonds de dotation Dre Kanta Marwah pour la Compagnie de théâtre anglais du CNA Dr. Kanta Marwah Endowment for Music / Fonds de dotation Dre Kanta Marwah pour la musique Kenneth I. McKinlay Jean E. McPhee and Sylvia M. McPhee Endowment for the Performing Arts / Fonds de dotation Jean E. McPhee et Sylvia M. McPhee pour les arts de la scène Samantha Michael Robert & Sherissa Microys Heather Moore Johan Frans Olberg A. Palmer The Elizabeth L. Pitney Estate

The Ann Diamond Fund Erdelyi Karpati Memorial Fund Randall G. Fillion Claire Watson Fisher E.A. Fleming Audrey and Dennis Forster Endowment for the Development of Young Musicians from Ottawa/ Fonds de dotation Audrey et Dennis Forster pour le développement des jeunes musiciens d’Ottawa Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Sylvia Gazsi-Gill & John Gill David A. George The James Wilson Gill Estate Estate of Marjorie Goodrich Rebecca & Gerry Grace Darrell Howard Gregersen Choir Fund / Fonds pour choeurs DarrellHoward-Gregersen Ms. Wendy R. Hanna Bill & Margaret Hilborn Dorothy M. Horwood Sarah Jennings & Ian Johns Huguette Jubinville Marcelle Jubinville Colette Kletke Rosalind & Stanley Labow Frances Lazar

Samantha Plavins Michael Potter Aileen S. Rennie The Betty Riddell Estate Maryse F. Robillard Patricia M. Roy Gunter & Inge E. Scherrer Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Sandra Lee Simpson Marion & Hamilton Southam Victoria Steele Natalie & Raymond Stern Hala Tabl Elizabeth (Cardoza) Taylor Linda J. Thomson Bruce Topping & Marva Black Kenneth & Margaret Torrance Elaine K. Tostevin Vernon & Beryl Turner Tyler Family Charitable Foundation Jayne Watson In memory of Thomas Howard Westran Anonymous / Donateurs anonymes (28)