Chapitre 6 : L'intonation

coordinated sentences b) exercice. 1. / the girl who is talking to ... a: statement (qu'est-ce qu'il est sûr de lui: exclamation) b: yes/no question. • Exercice 22.3 ...
146KB taille 4 téléchargements 299 vues
DXLN2 E. Vialleton

Chapitre 6 : L’intonation Remarque importante : réfléchissez aux exercices de chaque unité avant d’en lire les réponses !

Unit 19 •

Exercice 19.2 : Définitions

De même que l’écrit est divisé en phrase, l’oral est divisé en groupes intonatifs. On utilise des barres obliques pour les noter en transcription : une barre / pour une pause, deux barres // pour une pause plus longue. La tonique est la syllabe qui porte le ton du groupe intonatif, c’est-à-dire qui porte un changement de hauteur mélodique (plus aigu ou plus grave). On souligne cette syllabe dans les transcription. Il n’y a qu’une seule tonique par groupe intonatif. Les règles qui indiquent sa position sont appelées, en anglais, context-free tonicity et context-dependent tonicity. Les tons sont aussi appelés contours intonatifs. Il y en a trois en anglais : la chute, la montée et le ton creusé, ou, en anglais, fall, rise, et fall-rise. Dans une transcription, on les note respectivement avec les symboles suivants : Õ £ et ;. Ces symboles sont placés devant la tonique, à la place de l’accent (en haut). •

Exercice 19.3 : Context-free tonicity

a) règles : Cas général : la tonique est placée sur la dernière syllabe du groupe intonatif portant un accent principal. Exceptions : on ne tient pas compte des expressions dites « parenthétiques », ou « added elements », telles que - les adverbes de phrase (exemple : She’s coming tonight apparently) - les circonstants (exemple : Did you visit Dublin, in Ireland). - les vocatifs (exemple : I’m talking to you, dear !) - les question-tags (exemple : You’ve been to London before, haven’t you ?) b) exercice : 1 2 3 4 5 6 7 8 9

/ !when are you !leaving / / she is !late !obviously / / !try the !post $office / / !good !morning !Robin / / !what did you do !that !for / / she !went !home I sup!pose / / !hold it for me / / did you en!joy the !film !last !night / / !why don’t you !give it to !Mike /

EXC: adverbe de phrase EXC: vocatif EXC EXC: circonstant

10

/ he !works !near $Oxford !Circus EXC: question tag doesn’t he / / the pro!cedures are $well-es!tablished EXC: circonstant !now / / I’m not !sure she !likes $cream!cheese / / he !must have !given it up / / did you !turn the !lights off / EXC: question tag / !switch it off will you /

11 12 13 14 15

Unit 20 •

Exercice 20.2 : Context-dependent tonicity

a) règles : Dans deux types de cas, la tonique est placée ailleurs que sur la dernière syllabe portant un accent primaire dans une unité intonative : - dans les cas où l’on contraste deux éléments, ces éléments portent une tonique (attention : une seule par groupe intonatif) ; - quand l’information située à la fin d’un groupe intonatif est donnée par le contexte qui précède (given information). On place alors la tonique sur la dernière syllabe portant un accent primaire de ce qui constitue l’information nouvelle. Exemples : / he’s not an A!merican !writer / he’s an !English !novelist / / it’s !easy to re!pair / even !I can re!pair it / b) exercice: résumé des réponses CF = context-free tonicity CD = context-dependent tonicity c = contrast gi = given information 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

mot portant la tonique I who red German I sick did car Jane hate would Richard not I where are

justification CD - gi CD – gi CD – gi CD – c CD – c CD – gi CD – c CF CD – c CD – gi CD – c CD – gi CD – c CD – gi CD – gi CD - c

17 18 19 20

Christopher brother he coffee

CF CD – gi CD – c CD – c

Unit 21 •

Exercice 21.2 : Tonicity – revision

a) What’s a Fiat? And a Peugeot? And a BMW? And a Jaguar? And a Martini? And a Dubonnet? And a Citroën? b) 1 2 3 4 5

a)

a a a a a •

/ !@9 iT / / g?u !`H / / !vTcms iT / / `H !zl / / RH !cHc /

A !car. A !French !car. A !German !car. An !English !car. An I!talian !drink. A !French !drink. A !French !car. b b b b b

/ ? !it9 / / `H !gzu / / vTcms !it9 / / !`H ?l / / !Rh9 cHc /

Exercice 21.2 : Tone-units

no separate tone-unit added elements in final position

separate tone-unit added elements in initial position appositions long subjects coordinated sentences

b) exercice 1. / the girl who is talking to John / is Tom’s sister / 2. / we went to the swimming-pool yesterday / 3. / he is away for the holidays I suppose / 4. / that’s all right dear / 5. / when we were in London / we drove to Windsor / 6. / she asked if you were home / 7. / he likes her doesn’t he / 8. / this is my wife Mr Martin / 9. / on Sunday / we had lunch with Jane / and then we all went for a walk / 10. / Thomas / I want you to meet my wife / Mary /

Unit 22 •

Exercice 22.2 : Tones I – the fall and the rise

a) Les règles qui permettent de déterminer les tons associés à différents types de phrases se trouvent à la page 136 de votre brochure. Reportez-vous à cette page pour remplir les tableaux des pages 59 et 60. b) 1. / where does he Õlive / 2. / Lawrence left for ÕManchester this morning / 3. / do you need any £help / 4. / stop Õtalking now / 5. / £who did you say he saw / 6-7. / if you’re Õtired / I can give you a Õlift / 8. / he worked as a Õbarrister didn’t he / c) 1.

a: command b: request a: statement (no I don’t) b: question (who did then ?) a: statement (qu’est-ce qu’il est sûr de lui: exclamation) b: yes/no question

2. 3. •

Exercice 22.3 : Tones II – the fall-rise

a) voir page 136 b) 1.

a: statement (certainty) b: hesitation a: statement b: hesitation a: statement b: wish a: statement (not a single one) b: contrast (not just one, more)

2. 3. 4.

Unit 23 •

1.

Exercice 23.2 : Tones – revision

a: command 4. b: request 2. a: hesitation (sort of nice) 5. b: surprise 3. a: statement 6. b: contrast (not any novels, only some particular ones)

a: request b: command a: uncertainty / surprise b: contrast (she’s a dentist) a: request (yes/no question) b: command



Exercice 23.3 : Intonation – revision

b) 1. / I’d like you to meet my Õbrother, Mrs Robinson. / 2. / It belongs to Mr ÕGreen, / the Õbutcher / 3. / Would you mind stepping into the Õwaiting-room, please. / 4. / My birthday’s in ÕApril. / When’s Õyour birthday? / 5. / I’m not sure she likes ;Chianti. / She usually drinks Õwhite wine. / 6. / She didn’t buy the ;red coat. / She bought the Õblue one. / 7. / I live in ÕParis. / Where do Õyou live? / 8. / He can’t do it on ;Wednesday, / but he can on ÕTuesday. / 9. / ;I haven’t seen him. / Have Õyou? / 10. / Switch it Õoff, will you? / 11. / I’ve come for a Õcheck-up. / £What are you doing here? / 12. / Is it by ;Rembrandt / or by a Õminor artist? /