la nouvelle kahnawake

montrer d'écrans d'ordinateurs, en filant les métaphores auxquelles le vocabulaire informatique nous a habitués, et en en tissant d'autres, personnelles et ...
1MB taille 8 téléchargements 282 vues
LA NO UV EL LE K A H N AWA K E UN FILM DE PATRICK BERNIER ET OLIVE MARTIN

Une production Le Crabe Fantôme vidéo HD - 42 min - France/Québec – 2010

Synopsis : « De chez moi, j'emprunte la Proxad, Nantes et Bretagne, jusqu'à Paris où je rejoins le Téléglobe qui m'emmène jusqu'à Montréal via New York, enfin la Mohawk qui me dépose au casino des 7 sultans. » d'après un itinéraire internet pisté par Traceroute.

La Mohawk, rivière emblématique de la « Frontière » au temps de la colonisation américaine, est ici un câble de transmission de données informatiques, et le casino des 7 sultans, l'un des 300 casinos virtuels hébergés sur des serveurs situés à Kahnawake, petite réserve indienne au sud de Montréal. Poker, défi aux lois, lutte acharnée pour le contrôle d'un nouveau territoire où certains laissent leurs plumes, La Nouvelle Kahnawake, exploration poétique d'un nouvel eldorado, s'appuie sur ces analogies avec le western pour interroger à la fois notre relation à la figure de l'indien et le bouleversement de notre perception de l'espace engendré par les nouvelles technologies de l'information.

Intentions : Nous ne sommes ni anthropologues, ni journalistes. Nous ne souhaitions pas faire un documentaire sur les mohawks. A propos de notre film précédent, Manmuswak, nous disions qu'il était une fiction sur la vie des personnes sans-papiers et un documentaire sur notre manière de les percevoir : c'est le point de vue que nous avons gardé dans ce film-ci : si il y a documentaire, le sujet ne peut être que nous. Nous nous documentons. Pas de manière introspective mais extrospective. Par certains côtés, nous sommes semblables à ceux que l'histoire met en jeu, aux mohawks, aux québécois et aux joueurs et nous en distinguons par d'autres. De quelle manière cette histoire nous intéresse-t-elle? C'est à dire nous implique, nous concerne. De quelle manière peut-elle nous renseigner sur notre situation dans le monde actuel? Nos choix d'images et de montage procèdent de notre volonté d'évoquer Internet sans montrer d'écrans d'ordinateurs, en filant les métaphores auxquelles le vocabulaire informatique nous a habitués, et en en tissant d'autres, personnelles et contextuelles (p. ex. : le portage de canot comme représentation d'un point de peering). Le montage suit une circumnavigation borroméenne entrelaçant l'exploration virtuelle et réelle des territoires, l'écho des frottements historiques et contemporains -colonisation et globalisation-, et la rencontre d'individus et de communautés, utilisant des ponts sémantiques -hyperliens- pour rapprocher des séquences de genres hétéroclites. Un montage/un cinéma nourri, métissé des influences de la navigation web, en hyperliens, avec perturbations et glissements, ruptures, pop-ups et tags ...

2

Fiche technique : Support de tournage : Red 4k Support de diffusion : Blu-ray ou fichier quicktime. Format de cadre : 16/9 Vitesse : 24 i/s Son : Dolby Stéréo et 5.1 Duréé : 42 minutes Procédé : couleur Date : 2010 Langues : français, anglais, mohawk. Sous-titres : français, anglais

Équipe de réalisation et de post-production : Scénario et réalisation : Patrick Bernier et Olive Martin Image : Guillaume Brault assisté de Michel-Paul Bélisle (électro) Son : Géry Petit (prise de son tournage), Keith Mc Mullen (prise de son studio), Jeremiah Moore (montage et mixage) Production exécutive : Adrien Bodson Montage : Catherine Aladenise Musique : Géry Petit Etalonnage : Gary Coates

Production : Production : Le Crabe Fantôme – Jérôme Fihey Coproduction : Vidéographe – Lucie Marchand Production exécutive : Cinémachine – Adrien Bodson

Financement : Région des Pays de la Loire, en partenariat avec le CNC ; CNAP, Centre national des arts plastiques, (Image/Mouvement) ; CULTURESFRANCE, ville de Nantes et Drac Pays de la Loire ; Fondation Kadist et Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco, CA, USA.

3

Diffusions : Expositions / installations : - Singing the net, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco, mai 2010. (Photo ci-dessous) - Fondation Kadist, Paris, projection en continue tous les week end de mars 2011. (Photos ci-dessus) Projections / programmations : - Une histoire de frontières, Auditorium des musées de la ville de Strasbourg, novembre 2010. - As Artes, Cídadãos!, Musée Serralvès, Porto, février 2011. - Se parler des Amériques..., Séance Contrechamp, Le Cinématographe, Nantes, avril 2011.

4

TECHNOLOGY, GLOBA LIZATION AND THE MOHAWK NATION by Joseph Del Pesco, independent curator

In the film La Nouvelle Kahnawake the French duo Patrick Bernier and Olive Martin zoom-in on a Mohawk tribe of Canadian First Nations people, located on the south shore of the St Lawrence river across from Montréal (Québec, Canada). Yet the film is as much about the artists research and presence in Kahnawake as it is about the Mohawks who live there. The artists appear throughout the film, embedding and acknowledging their own position as outsiders noting, "If this is a docu-mentary then the subject is us." But it's not just a documentary, nor a critical analysis of the legal loopholes, business practices and cultural histories of the Mohawks. It's a poetic and performative investigation of relationships in the global sphere, impacted by a cluster of forces so multiple and complex as to become abstract, almost metaphysical. The Mohawks' foray into technology points to the economic and cultural effects of globalization. More specifically, the story of the Mohawks of Kahnawake is indicative of a profound re-definition of the instruments and location of power in the global network—casting the internet as an untamed continent and a small band of native people as the new pioneers. The title of the film, "New Kahnawake" suggests an extension of the physical territory of Kahnawake, currently occupied by about 8,000 first nations people, through its transposition to a new land: the virtual domain of the world-wide-web. And like the British or French colonialists who brought their culture to the New World, this new Kahnawake territory mirrors the struggles of the landdwelling Mohawks. The social and political situation of the Mohawks, in both domains, remains unresolved due to manipulations by outside forces. The artists intentionally fold these mirrored territories to overlap in the film, layering the often incompatible artificial language of the virtual with the concrete physicality of the real, making visible the social and political tensions within and beyond the community. Repeatedly throughout the film, screens and windows frame the camera view as a reminder of the conceptually porous relationship between the two Kahnawake territories, and of the computer screen as a window. Other markers in the film point to the digital in equally subtle and liminal ways. In one scene, a deepwater container ship floats down the St. Lawrence Seaway Canal bearing the moniker NAVIGATOR; a name fami liar to long-time internet users as Netscape's now defunct web-browser. A sharply spot-lit man in a red hat periodically interrupts the film accompanied by a professional and commercial voice-over. He's an avatar inspired by the logo for RedHat, a success-ful software company that has packaged and sold the free and open-source operating system linux. While a dominant narrative in the film remains elusive, online gambling is a provocative leitmotif in the fragmentary series of vignettes. Gambling is a morally dubious enterprise, heavily

5

controlled by governments in the west because of its ability to ruin lives, but also because of its ability to generate significant revenue. Yet the deployment of casinos as a mechanism for economic recovery is a strategy familiar to native people across North America. The Kahnawake Gaming Commission (http://www.gamingcommission.ca) currently licenses and regulates over 50 online gaming companies which produce about three hundred online casinos. The company that provides internet service to these clients has been knowingly named MIT (Mohawk Internet Technologies) and hosts approximately 40% of all the online gambling website on the internet, an impressive share of the global market. It's this significant share that gives the Mohawks, despite their small population, a kind of power, if only a symbolic one. During their almost six months in the Artnow residency in San Francisco, Bernier and Martin have been expanding their research toward developing an exhibition connecting the ideas and dilemmas they discovered in Kahnawake to other nodes in the global network. In particular, the artists colla-borated with auctioneer Steve Bowerman. For the final soundtracking of the film, Bowerman adapted his rhythmic chant to vocalize internet trace-routes, a series of web addresses that start in China, ricocheting across the globe all the way to the website of the 777 Dragon Casino in Kahnawaké. He will also collaborate with the artists on a live performance during the run of the exhibition at YBCA, auctioning off ephemeral internet addresses. The exhibition itself functions like special features of the film, presenting extended shots and contextual material from their research in Kahnawake and collected during their stay here in San Francisco. San Francisco - May 2010

6

Presse : in San Francisco Chronicle, 12 mai 2010.

7

Blog de Heidi J. De Vries

8