frankfurt book fair 2016 - Éditions du Boréal

Rights sold: English North America (Bilioasis) ... Rights sold: North America (Anvil Press), ... survive tragedy, which makes reading his books a deeply.
3MB taille 7 téléchargements 210 vues
FRANKFURT BOOK FAIR 2016 RIGHTS LIST HIGHLIGHTS HALL 5.1 – E111

Boréal

PASCAL ASSATHIANY : [email protected] SANDRA GONTHIER : [email protected] Illustration de couverture : © CSA-Printstock

MAURICIO SEGURA Oscar Tout enfant, le jeune Oscar P. remarque un phénomène étrange : chaque fois que Brad, son grand frère, se met au piano, la pluie cesse, l’été revient, le soleil refuse de se cou­ cher. C’est donc que la musique possède des pouvoirs ma­ giques. Ces pouvoirs, toutefois, ne protégeront pas Brad de la peste blanche, qui l’emporte bientôt.

When still a child, the young Oscar P. notices a strange phenomenon: each time that Brad, his big brother, starts playing the piano, the rain stops, the summer comes back, and the sun refuses to set. It’s the music that has these magical powers. These powers, however, will not protect Brad from the white plague, which will soon claim his life.

Le mal atteint également le jeune Oscar, mais il est épargné. Durant sa convalescence, il s’empresse de prendre la place de Brad au piano. Bientôt, tout le quartier se presse sur le pas de sa porte pour l’entendre.

The disease attacks young Oscar as well, but he survives. During his convalescence, he’s eager to take Brad’s place at the piano. Within a short span, the whole neighbourhood gathers on his doorstep to listen to him playing.

Oscar aurait pu passer le reste de ses jours dans la gri­ saille de sa ville natale, mais voici qu’une ombre se profile à côté de la sienne, celle de Norman G., le célèbre impresario new­yorkais, qui fera résonner sa musique aux quatre coins du monde.

Oscar could have spent the rest of his life in the dreariness of his hometown, but the shadow of Norman G., the cele­ brated New York impresario, surges behind him to make his music resound through the world.

© Martine Doyon

S’inspirant de la figure du légendaire pianiste de jazz Oscar Peterson, Mauricio Segura donne ici un roman empreint de réalisme magique qui évoque l’atmosphère des caba­ rets des années 1950. Le roman propose une fascinante réflexion sur les liens qui unissent un artiste à la commu­ nauté dont il est issu, sur la célébrité, sur le commerce de l’art. Il est surtout un poignant hommage à un géant de la musique.

Inspired by the legendary jazz pianist Oscar Peterson, Mauricio Segura gives us here a novel imbued with magi­ cal realism, evoking the atmosphere in the cabarets of the 1950s. The novel offers a fascinating reflection on the bonds between an artist and the community he comes from, celebrity, and the commercialization of art. But above all, it’s a poignant homage to a music giant.

Mauricio Segura est né à Temuco, au Chili, en 1969. Il a vécu en Argentine, puis s’est installé à Montréal. Il a fait des études en économie et en littérature. Il est l’auteur de trois romans, Côte-des-Nègres, Bouche-àbouche et Eucalyptus. Mauricio Segura was born in Temuco, Chile, in 1969. He lived in Argentina before moving to Montreal where he studied economics and literature. He has written three novels: Côte-des-nègres, Boucheà-bouche, and Eucalyptus.

240 pages • ISBN 978-2-7646-2422-7 Rights sold: English North America (Bilioasis)

2 I LITE RATU R E

SIMON ROY Owen Hopkins, Esquire Un affabulateur, un mythomane, un imposteur, voilà qui est Owen Hopkins aux yeux de son fils Jarvis. Quand arrive à Montréal la nouvelle qu’Owen se meurt sous le ciel gris et bas du East Yorkshire, sa terre natale, Jarvis sait ce que cela signifie. Père et fils ont conclu un pacte quand celui­ci était encore enfant, et le temps est venu pour lui de rem­ plir sa promesse. Mais est­on obligé de tenir parole quand c’est à un menteur invétéré qu’on l’a donnée ? Owen Hopkins, Esquire, roman aussi féroce que subtil, raconte l’histoire d’une relation ancienne et lointaine, faite de haine et de regret, de leurre et de légèreté, entre un fils endeuillé à vie et un père tôt parti, auprès de qui le rejeton se rend comme on va à la rencontre d’un étranger.

Also by Simon Roy

MA VIE ROUGE KUBRICK

176 pages – 978-2-7646-2332-9

Rights sold: North America (Anvil Press), Spain (Alpha Decay)

An inveterate and compulsive liar, an impostor – that’s Owen Hopkins in the eyes of his son Jarvis. When news reaches Montreal that Owen is dying under the low and grey Yorkshire sky of his homeland, Jarvis knows what that means. Father and son made a pact when he was still a child and the time has come for him to fulfil his promise. After his first book, Ma vie rouge Kubrick, a cross between a novel and an essay intertwining the macabre phantas­ magoria of the film The Shining and the brutal reality of a family drama, Simon Roy here explores the themes of lies and guilt, without abandoning his style of writing in frag­ ments, allusion and metaphors, in which action and nar­ ration continually intersect, and reflection and fiction feed off each other. With this second book, Simon Roy firmly establishes his unique place on the Quebec literary scene. He’s one of the rare writers to base his works on the tragic and how we survive tragedy, which makes reading his books a deeply moving human experience.

« Un récit inclassable et stupéfiant, qui nous plonge dans une lecture hypnotique, à la fois hale­ tante et terrible. Ma vie rouge Kubrick est l’un des chocs de la rentrée qu’il ne faut pas rater. » La Presse

Simon Roy est professeur de littérature au Collège Lionel­Groulx. Son premier livre, Ma vie rouge Kubrick, a obtenu le Prix des libraires du Québec.

© Frédérick Duchesne

« An unclassifiable and stunning narrative, which plunges us into a hypnotic reading, both breath­ less and terrible. Ma vie rouge Kubrick is one of the shocks of the season that you should not miss. » La Presse

Simon Roy teaches literature at the college level. His first book, Ma vie rouge Kubrick, won the Prix des libraires du Québec.

248 pages • ISBN 978-2-7646-2443-2 All rights available

LITE RATU R E I 3

LOUIS HAMELIN Autour d’Éva Après avoir vécu dix ans à Montréal, Éva revient s’installer dans sa ville natale, en Abitibi, dans le chalet de son père, au bord du lac Kaganoma.

After ten years in Montreal, Éva moves back to her home­ town in Abitibi to live in her father’s cottage by Kaganoma Lake.

Elle vient y chercher le silence et la paix. Mais il s’avère que ce silence, cette paix, sont des denrées rares et que, comme toujours quand il y a des denrées rares, il se trouve un petit malin pour se les approprier et les revendre, avec profit, aux Américains. Mais qui dit commerce dit dévelop­ pement, et qui dit développement dit arbres qu’on coupe et chemins qu’on ouvre à coups de bulldozer dans la forêt. Que reste­t­il de la paix, alors ?

She’s come back looking for silence and peace. But this silence and this peace prove to be rare commodities, and as always with rare commodities, there’s a little crafty fox ready to pounce on them to sell them at a profit to the Americans. When they say business, it means develop­ ment and when they say development, it means trees that are cut down and paths that are cleared with bulldozers tearing through the forest. So, what’s left of peace then?

C’est ainsi qu’Éva s’engage dans un mouvement de pro­ testation lancé par des riverains du Kaganoma, qui se mobilisent pour protéger leur trésor. Cette folle aventure l’amènera à former un improbable quatuor avec trois hommes : Dan Dubois, acteur célèbre devenu réalisateur de documentaires dénonçant l’exploitation de la forêt boréale, Lionel Viger, flamboyant promoteur et roi nègre local, et son propre père, Stan Sauvé, polygraphe et rédac­ teur en chef du journal local.

This is how Éva gets involved in a protest movement launched by the lakeside residents of Kaganoma, who mo­ bilize to protect their treasure. This mad adventure leads her to form an unlikely quartet with three men: Dan Dubois, famous actor turned documentary director decrying the exploitation of the boreal forest, Lionel Viger, a flamboyant promoter and local puppet leader, and his own father, Stan Sauvé, hack and editor­in­chief of the local newspaper.

Avec humour et ironie, sans exclure la tendresse, Louis Hamelin oppose à la dérisoire sauvagerie des hommes l’immense sauvagerie de la nature, décrite ici dans une prose somptueuse.

With humour, irony and tenderness, Louis Hamelin pits man’s pathetic savagery against nature’s immense sava­ gery, described here in sumptuous prose.

© Martine Doyon

Louis Hamelin est l’auteur de romans, dont La Rage (1989, Prix du Gouverneur général), Cowboy (1991), Le Soleil des gouffres (1996), Le Joueur de flûte (2001) et La Constellation du lynx (2010), qui lui a valu le Prix littéraire des Collé­ giens et Le Prix des libraires. Il est chroniqueur littéraire au quotidien Le Devoir.

Louis Hamelin has written several novels, including La Rage (1989, winner of the Governor General’s Literary Award), Le Soleil des gouffres (1996), Le Joueur de flûte (2001), and La Constellation du lynx (2010), for which he received the Prix littéraire des collégiens and the Prix des libraires du Québec. He reviews fiction for the newspaper Le Devoir.

440 pages • ISBN 978-2-7646-2446-3 All rights available

4 I LITE RATU R E

Cinq cent vingt­neuf kilomètres séparent Val­d’Or de Montréal. Maude ne compte plus les allers­retours au volant de la petite voiture turquoise que lui a donnée Francis. L’Abitibi, c’est la bille d’or qu’il faut extraire de la scorie. Montréal, c’est le grain du bois qu’il faut apprivoiser.

© Frédérick Duchesne

Five hundred twenty­nine kilometres sep­ arate Montreal from Val­d’Or in Abitibi. Maude has stopped counting how many times she has driven back and forth between the two cities in the small blue car that Francis gave her. Abitibi is the region where gold has to be extracted from slag. Montreal is the city where wood must be tamed.

164 pages • ISBN 978-2-7646-2441-8 All rights available

VIRGINIE BLANCHETTE-DOUCET 117 Nord

Un homme est chassé de son appartement capitonné par deux inconnus qui prétendent avoir reçu l’instruction de le rénover. Il se retrouve dans un espace nu, exposé aux regards de tous, avant d’être envoyé dans un centre en pleine forêt, autour duquel se développe un étrange parc d’attractions. Mais où donc est ce parc ? Dans quel pays ? Qui est cet homme ?

© Noémie Vaillancourt

A man is forced out of his padded apartment by two men who claim that they have been instructed to renovate it. He finds himself in a bare area, exposed to all eyes, before being sent away to a centre in the middle of a forest, where a strange amusement park is being built. But where is the park located? In what country? And who is that man?

144 pages • ISBN 978-2-7646-2444-9 All rights available

RENAUD JEAN Rénovation LITE RATU R E I 5

6 I F I CTI O N BAC K LI ST H I G H LI G HTS

F I CTI O N BAC K LI ST H I G H LI G HTS MÉTIS BEACH

Claudine Bourbonnais 456 pages – 978-2-7646-2305-3

English rights sold to Dundurn Press All other rights available

Métis Beach is the great Sixties novel. Claudine Bourbonnais depicts appealing, entire and flam­ boyant characters. She signs a novel with multiple twists that you cannot let go and that is reminiscent of the best novels of John Irving.

CHEMIN SAINT-PAUL

Lise Tremblay

112 pages – 978-2-7646-2402-9

Rights sold: Canada English (Quattro Books), Sweden (Rámus) All other rights available

In this book of twin farewells to her father and her mother, Lise Tremblay delivers a brief and poignant story where, with boundless sensitivity, she unravels the ties that unite us to the two beings who bring us into this world.

L’ENFANT QUI SAVAIT PARLER LA LANGUE DES CHIENS

Joanna Gruda

264 pages – 978-2-7646-2216-2

Rights sold: Arabic (Dar Alfarabi), Brazil (Bertrand), China (Hunan Literature and Arts Publishing House), English World (Europa USA), Italy (Edizioni E/O), Netherlands (De Bezige Bij/Cargo), Poland (Znak), Spain (Blackie Books), Turkey (Pena Kitap Yayinlari) All other rights available

Joanna Gruda depicts a truly unusual childhood that begins in Warsaw on the eve of war and ends in Paris after the liberation of the city. Through Julek’s eyes, we witness the darkest hours of the past century, recounted with extraordinary candour and verve. It’s a portrayal of war but above all, this captivating novel

is the story of a child who never loses his sense of wonder before the twists and turns of fate. Driven by inextinguishable hope, he delivers an extraordinary lesson in survival.

LA PROMESSE

Michèle Ouimet 264 pages – 978-2-7646-2304-6

Film rights sold to Aetios production All other rights available

La Promesse is an insightful account of the frailty of ideals and the difficulty of helping those whose lives touch us. It is also a moving portrayal of friendship among women.

LE NID DE PIERRES

Tristan Malavoy

256 pages – 978-2-7646-2383-1

All rights available

Le Nid de pierres mingles voices from the past and voices from the present. This novel speaks for a gene­ ration that has forgotten the price that must be paid for the comfort it takes for granted. It also speaks poi­ gnantly of mysteries – life, death, love, time – that form, despite today’s deceitful reassurances, the ultimate boundaries of our presence in the world.

LES LIGNES DE DÉSIR

Emmanuel Kattan

256 pages – 978-2-7646-2184-4

Rights sold: Canada/USA (Exile Edition), Romania (Editura Univers) All other rights available

A man’s search for his daughter, who has disap­ peared abroad, brings him face to face with his role as a father and with the harsh realities of a nation where issues of faith and religion are inextricably bound up with politics and where an invisible border has been erected within the very hearts of its citizens.

F I CTI O N BAC K LI ST H I G H LI G HTS I 7

LUC-ALAIN GIRALDEAU Dans l’œil du pigeon Un dogme a longtemps régné dans les sciences humaines : vouloir trouver des bases biologiques au comportement humain n’était pas seulement erroné mais constituait une dangereuse illusion pouvant mener aux pires dérives eugé­ nistes et fascistes. Pour l’éthologue Luc­Alain Giraldeau, c’est exactement le contraire : plus on étudie la nature, plus il devient évident qu’elle ne pourrait jamais servir à justifier ce qui est permis ou défendu. Accepter d’être darwinien, c’est accepter cette vérité lourde de conséquen­ ces : la notion de bien et de mal ne peut en aucun cas venir de la nature. La biologie peut être pertinente sans être pour autant déterministe, aveugle et automatique. La biologie est tout à fait compatible avec la liberté. Il ne nous reste plus qu’à assumer ce qui nous distingue réellement du monde animal : la responsabilité de décider de l’accep­ table ou de l’inacceptable.

© Ophélie Proulx-Giraldeau

Ce livre raconte l’étrangeté de la vie, ce qui la distingue de l’inerte, la conséquence aveugle de l’évolution et l’émanci­ pation des gènes qui s’est acquise à chaque grande étape de l’invention de l’être, de l’organisme multicellulaire, de la reproduction sexuée, des sociétés animales et de la culture. La biologie n’appartient à personne, et surtout pas aux biologistes. C’est une culture, une grille de décodage de la réalité. Le regard qu’elle a développé du vivant est révélateur, intrigant, inquiétant, frustrant, stimulant. Il serait dommage de le réserver uniquement au monde des scien­ ces naturelles et de l’université.

A dogma that for a long time ruled the social sciences: wanting to find the biological bases of human behaviour wasn’t only a mistake but also a dangerous illusion that could lead to the worst eugenic and fascist aberrations. For the ethologist Luc­Alain Giraldeau, it’s exactly the opposite: the more we study nature, the clearer it beco­ mes that it can never be used to justify what’s allowed or forbidden. To agree to be Darwinian is to accept a truth with serious consequences: the concept of good and bad cannot on any account come from nature. Biology can be useful without necessarily being deterministic, blind, and automatic. Biology is absolutely compatible with liberty. It just remains for us to embrace what really distinguishes us from the animal world: the responsibility of deciding acceptability and unacceptability. This book tells of the strangeness of life, that which diffe­ rentiates it from inertia, the blind consequences of evolution and the emancipation of genes produced at each major step of the invention of life, the multicellular organism, sexual reproduction, animal societies and culture. Biology belongs to no one, especially not to biologists. It’s a culture, an index to decode reality. The view it has developed of living things is revealing, intriguing, worrying, frustrating, and stimula­ ting. It would be a pity to reserve it solely for the world of natural sciences and academia.

Luc­Alain Giraldeau est professeur au Département des sciences biologiques de l’UQAM et doyen de la Faculté des sciences. Lauréat du prix Geoffroy­ Saint­Hilaire de la Société française pour l’étude du comportement animal et du Prix Carrière en recher­ che de l’Université du Québec, il a copublié Le Comportement animal (Dunod), Les Sociétés animales, lions, fourmis et ouistitis (Le Pommier) et L’Écologie en ville (Fides). Luc­Alain Giraldeau is Professor in the Department of Biological Sciences and Dean of the Faculty of Science at UQAM. Winner of the Geoffroy­Saint­Hilaire Award of the French Society for the Study of Animal Behaviour and the Prix Carrière en Recherche given by the University of Quebec, he co­published Le Comportement animal (Dunod), Les Sociétés animales, lions, fourmis et ouistitis (Le Pommier) and L’Écologie en ville (Fides).

232 pages • 978-2-7646-2449-4 Rights sold: France (Le Pommier)

8 I E S SAY

YVES GINGRAS L’Impossible Dialogue

Yves Gingras analyse d’abord les limites théologiques de l’autonomie de la recherche scientifique au XVIIe siècle. Il retrace ensuite la longue histoire allant de la condamnation de Galilée pour hérésie en 1633 jusqu’à sa réhabilitation par Jean­Paul II. L’auteur consacre également un chapitre à la manière dont Dieu et la théologie naturelle sont devenus marginaux dans le champ scientifique au cours des XVIIIe et XIXe siècles, à mesure que la pensée scientifique natu­ raliste s’est étendue à la géologie, à l’histoire naturelle, aux origines de l’homme et à l’histoire des religions. L’auteur rappelle les nombreux ouvrages qui ont été mis à l’Index pour avoir fait la promotion de théories scientifiques incom­ patibles avec les dogmes religieux. Enfin, il analyse les usages de l’expression « conflits entre science et religion » depuis le début du XIXe siècle, et le contexte d’émergence de la rhétorique du « dialogue entre science et religion » au cours des années 1980. Face à la montée de mouvements religieux et spirituels néoroman­ tiques qui rejettent les acquis des recherches scientifiques les mieux établies, Yves Gingras nous exhorte, en conclu­ sion, à prendre le parti de la raison.

This book examines, in the long run (from the seventeenth century to the present days), the various struggles for au­ tonomy that scientific research had to fight against reli­ gious institutions. Yves Gingras first analyzes the theological limits of the au­ tonomy of scientific research in the seventeenth century. He then describes the long history of this quest for auto­ nomy, from Galileo’s conviction for heresy in 1633 to Pope John Paul II’s apology after more than three hundred and fifty years. The author also dedicates a chapter to God and natural theology and how they became marginalized in the scientific field in the eighteenth and nineteenth centuries, as naturalist scientific thinking started to take an interest in geology, natural history, the origins of man and the history of religions. Gingras reminds us of the many works that were placed on the Index for promoting scientific theories incompatible with religious dogma. Finally, he examines the different uses of the expression “conflict between science and religion” since the early nineteenth century, as well as the context in which the rhetoric of the “dialogue between science and religion” emerged in the 1980s. With the rise of religious and neo­ romantic spiritual movements that reject the conclusions of the most widely accepted scientific research, Yves Gingras urges us to take the side of reason.

Yves Gingras est professeur au départe­ ment d’histoire de l’UQAM et directeur de la Chaire de recherche du Canada en histoire et sociologie des sciences.

© Emilie Tournevache

Cet ouvrage examine, dans la longue durée (du XVIIe siècle à nos jours), les luttes pour l’autonomie de la recherche scientifique face aux institutions religieuses.

Yves Gingras is Professor in the Department of History at UQAM and the Canada Research Chair in the History and Sociology of Science.

352 pages • ISBN 978-2-7646-2412-8 Rights sold: English World (Polity), France (PUF)

E S SAY I 9

NORMAND MOUSSEAU Comment se débarrasser du diabète de type 2 sans chirurgie ni médicament On serait tenté de voir dans le diabète une maladie chro­ nique contrôlable grâce à la médication. Ce serait oublier que le diabète est responsable d’un nombre important de cas de cécité, d’amputation, de maladie du rein et d’arrêt cardiaque. Toute personne qui en souffre est condamnée à passer le reste de sa vie à surveiller son alimentation et à prendre des médicaments, tout en sachant qu’un jour ou l’autre elle perdra la maîtrise de sa maladie. Après qu’on lui eut diagnostiqué un diabète de type 2, Normand Mousseau a refusé de s’en tenir aux recomman­ dations de son médecin et a cherché la voie de la guéri­ son. Il a décidé de suivre une voie thérapeutique nouvelle, fondée sur une diète hypocalorique stricte. Aujourd’hui, il ne souffre plus du diabète.

© Amélie Philibert, Université de Montréal

Il partage ici son expérience personnelle, tout en pro­ posant au lecteur une explication scientifique aussi bien des causes de la maladie que des raisons pour lesquelles cette thérapie peut réussir à l’éradiquer. Enfin, il indique clairement les différentes étapes à suivre pour atteindre cet objectif.

It is tempting to see in diabetes a chronic manageable disease through medication. This overlooks the fact that diabetes is responsible for a significant number of cases of blindness, amputation, kidney disease, and heart failure. Anyone who suffers is sentenced to spend the rest of his life watching his diet and taking medication, knowing that sooner or later they will lose their control of their disease. After being diagnosed with type 2 diabetes, Normand Mousseau refused to abide by the recommendations of his doctor and sought the road to recovery. He decided to follow a new therapeutic approach, based on a strict low­calorie diet. Today, he no longer has diabetes. He shares his personal experience, while offering the reader a scientific explanation of both the causes of the disease and the reasons why this therapy may successfully eradi­ cate it. Finally, it clearly indicates the different steps to achieve this.

Normand Mousseau est professeur de physique à l’Université de Montréal et titulaire de la Chaire de recherche du Canada en physique numérique des matériaux complexes. Il est l’auteur de plusieurs livres sur le sujet dont La Révolution des gaz de schiste (2010) et Le Défi des ressources minières (2012). Depuis septembre 2011, il produit et anime une émission radio de vulgarisation scientifique hebdomadaire. Normand Mousseau is Professor in Physics at the University of Mon­ treal and holds the Canada Research Chair in Computational Physics of Complex Materials. He is the author of several books on the topic: La Révolution des gaz de schiste (2010) and Le Défi des ressources minières (2012). Since September 2011, he has been producing and hosting a weekly radio show on popular science. 280 pages • ISBN 978-2-7646-2420-3 Rights sold: France (Thierry Souccar)

10 I E S SAY

N O N F I CTI O N BAC K LI ST H I G H LI G HTS LAÏCITÉ ET LIBERTÉ DE CONSCIENCE

Jocelyn Maclure et Charles Taylor 168 pages – 978-2-7646-2007-6

In their book, Maclure and Taylor reflect on the fundamental principles that permit social cooperation within profoundly diverse societies, the application of such principles to the operation of institutions, and the notion of a citizen ethic.

Rights sold: Albania (Logos), Canada/ US/UK (Harvard University Press), China (Jiansu People Publishing), France (La Découverte), Germany (Surhkamp), Italy (Laterza), Spain (Alianza Editorial), Turkey (Iskenderiye Kitap)

AM O N G O U R AC Q U I S ITI O N S AN D TRAN S LATE D B O O KS FO R F R E N C H CANADA Gil Adamson

Help Me Jacques Cousteau The Outlander

Margaret Atwood

Payback – Debt and the Shadow Side of Wealth The Penelopiad: The Myth of Penelope and Odysseus

Neil Bissoondath

The Soul of All Great Design The Unyielding Clamour of the Night The Worlds Within Her

Bernard Chapais Primeval Kinship

Michael Crummey Galore

Michel Faber

The Crimson Petal and the White

Anil’s Ghost Divisadero The Cat’s Table

Susan Glickman The Tale-Teller

David Hackett Fischer Champlain’s Dream

Thomas King

A Short History of Indians in Canada The Inconvenient Indian

Nicole Krauss Great House

Lisa Moore

Alligator Caught Degrees of Nakedness Flannery Open

Alice Munro

Richard Ford Canada

A View from Castle Rock Dear Life Runaway

Jonathan Franzen

Kent Nagano

Purity

Michael Ondaatje

Freedom The Corrections

Erwarten Sie Wunder!

Josip Novakovich April Fool’s Day Infidelities

John Rawls

Sacred Balance (New Edition) The Declaration of Interdependance The Legacy

Charles Taylor

A Secular Age Sources of the Self

Justice as Fairness: A Restatement The Law of People

Jeet Thayil

Mordecai Richler

A Complicated Kindness All My Puny Sorrows Irma Voth Swing Low: A Life The Flying Troutmans

Essays Joshua Then and Now Solomon Gursky Was Here St. Urbain Horseman The Apprenticeship of Duddy Kravitz

Doug Saunders Arrival City

Narcopolis

Miriam Toews

Kathleen Winter Annabel Boundless

David Suzuki

The Autobiography David Suzuki’s Green Guide Good News for a Change Letters to My Grandchildren

N O N F I CTI O N BAC K LI ST H I G H LI G HTS I 11

FO R E I G N R E P R E S E NTATI O N Belarus, Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Ex-Yugoslav States, Latvia, Lithuania, Poland, Russia, Slovak Republic and Ukraine Anastasia Lester [email protected] Brazil Luciana Villas-Boas VILLAS-BOAS & MOSS LITERARY AGENCY [email protected] China Zoe Luo RIGHTOL MEDIA LIMITED 6-1-2801, No. 66 Ruilian Road Chengdu, P.R. China [email protected]

Éditions du Boréal

4447, rue Saint-Denis Montréal (Québec) H2J 2L2

Germany Marc Koralnik LIEPMAN AG, LITERARY AGENCY [email protected]

Scandinavia, Iceland, Netherlands and USA Marleen Seegers 2 SEAS AGENCY [email protected]

Hungary Catherine Balla BALLA & CO LITERARY AGENTS [email protected]

Spain and Portugal Eduardo Melon Vallat AMV AGENCIA LITERARIA [email protected]

Italia Erica Berla BERLA & GRIFFINI RIGHTS AGENCY [email protected]

Taiwan Nicolas Wu THE GRAYHAWK AGENCY [email protected]

Japan (selected titles) Corinne Quentin BUREAU DES COPYRIGHTS FRANÇAIS [email protected]

Tel : 514 287-7401

Fax : 514 287-7664 [email protected] www.editionsboreal.qc.ca

Turkey Amy Spangler ANATOLIALIT LITERARY AND COPYRIGHT AGENCY [email protected]

International Rights Sandra Gonthier

[email protected]

Tel : 514 287-7401 ext. 429 Fax : 514 287-1019

Ce document a été réalisé grâce à ­l’appui du gouvernement du Canada par l’entremise du Fonds du livre du Canada (FLC) et du Programme d’aide à l’exportation de l’Association pour l’expor­tation du livre canadien (AELC). Les Éditions du Boréal remercient également la SODEC pour son soutien.