Dance Theatre of Harlem

21 mai 2014 - Ashley Murphy, Samuel Wilson, Alexandra Jacob, Dustin James ... songs performed by James Brown and Aretha ..... Donna & Henry Watt.
844KB taille 10 téléchargements 527 vues
Cathy Levy Executive Producer • Productrice générale

A World of Dance in Ottawa Unique au monde, la danse à Ottawa

Dance Theatre of Harlem Dancing on the Front Porch of Heaven, When Love, Contested Space, Return

May 21 mai 2014 SALLE SOUTHAM HALL Duration: 2 hours and 5 minutes with two intermissions Durée : 2 heures 5 minutes avec deux entractes

Peter A. Herrndorf President and Chief Executive Officer / Président et chef de la direction



© Brigitte Bouvier

Message de la productrice générale

Message from the Executive Producer Welcome to the spectacular Dance Theatre of Harlem, returning after a long hiatus. DTH’s Artistic Director, Virginia Johnson, is a force of nature, and her will and determination to re-launch this illustrious troupe has met with great praise through-out the dance world. Virginia was a celebrated dancer for 28 years under the direction of DTH founder Arthur Mitchell, and it was Mitchell himself who asked Virginia to take over the helm for its reincarnation. Her steadfast dedication and artistic insight have brought the company jubilantly back to the forefront, with a dynamic and diverse group of stellar dancers and eclectic repertoire. We’re in for a treat tonight with this wonderful program featuring the works of four choreographers – including Ulysses Dove, Donald Byrd, Helen Pickett and Dance Theatre of Harlem resident choreographer Robert Garland. I look forward to seeing you all next season and encourage you to continue exploring the exceptional artists we bring to Ottawa each year.

La spectaculaire compagnie Dance Theatre of Harlem (DTH) est de retour après une longue absence. Virginia Johnson, la directrice artistique du DTH, est une véritable force de la nature dont la volonté et la détermination à faire revivre l’illustre troupe a forcé l’admiration du monde de la danse. Pendant 28 ans, elle a fait une brillante carrière de danseuse sous la direction d’Arthur Mitchell, le fondateur de DTH, et c’est Mitchell lui-même qui lui a demandé de prendre la barre de la troupe réincarnée. C’est grâce à son dévouement fidèle et à son flair artistique que la compagnie a joyeusement repris sa place à l’avantscène, avec un groupe dynamique et varié de brillants danseurs et un répertoire éclectique. Nous sommes gâtés ce soir avec ce merveilleux programme proposant des œuvres de quatre chorégraphes parmi lesquels se trouvent Ulysses Dove, Donald Byrd, Helen Pickett et le chorégraphe en résidence du DTH Robert Garland. J’ai bien hâte de vous retrouver tous la saison prochaine, et je vous invite à continuer de venir applaudir les artistes exceptionnels que nous présentons chaque année à Ottawa.

Cathy Levy Executive Producer, Dance • Productrice générale, Danse

2

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Dance Theatre of Harlem ARTHUR MITCHELL, KAREL SHOOK

Founders / Fondateurs

VIRGINIA JOHNSON

Artistic Director / Directrice artistique

LAVEEN NAIDU

Executive Director / Directeur général

KEITH SAUNDERS

Ballet Master / Maître de ballet

ELIZABETH ENGLAND

General Manager / Gestionnaire principale

ARTHUR MITCHELL

Artistic Director Emeritus / Directeur artistique émérite

Dance Artists / Danseurs LINDSEY CROOP, CHYRSTYN FENTROY, JENELLE FIGGINS, EMIKO FLANAGAN, ASHLEY JACKSON, ALEXANDRA JACOB, NAYARA LOPES, ASHLEY MURPHY, INGRID SILVA, STEPHANIE RAE WILLIAMS, DARIUS BARNES, FREDRICK DAVIS, DA’ VON DOANE, DUSTIN JAMES, FRANCIS LAWRENCE, DYLAN SANTOS, ANTHONY SAVOY, SAMUEL WILSON

Dance Theatre of Harlem is supported in part by public and private funds from / Dance Theatre of Harlem bénéficie du soutien des organismes suivants des secteurs public et privé : The Andrew W. Mellon Foundation The Thompson Family Foundation, Inc. The Ford Foundation The Carl & Lilly Pforzheimer Foundation, Inc. The Shubert Foundation NYC Department of Cultural Affairs in Partnership with the City Council / Le Service des affaires culturelles de New York en partenariat avec le City Council New York State Council on the Arts with the support of Governor Andrew Cuomo Le Council on the Arts de l’État de New York avec le soutien du gouverneur Andrew Cuomo New York State Legislature National Endowment for the Arts / Le National Endowment for the Arts de l’Assemblée législative de l’État de New York

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

3



About the Company / À propos de la compagnie Dance Theatre of Harlem is a leading dance institution of unparalleled global acclaim that uses the art form of classical ballet to change people’s lives. Dance Theatre of Harlem was founded in 1969 by Arthur Mitchell and the late Karel Shook. Mitchell, the first African American dancer to become a principal dancer with a major U. S. ballet company (New York City Ballet) turned his despair at the assassination of Dr. Martin Luther King, Jr. into hope by establishing a school and later a company to bring new opportunity to the lives of the young people in the Harlem neighborhood in which he grew up. He believed in the power of training in a classical art form to bring discipline and focus to a challenged community. Dance Theatre of Harlem’s unprecedented success is built on creating innovative and bold new forms of artistic expression. Through varied artistic interactions, Dance Theatre of Harlem has inspired countless people in New York City, across the country and around the world. Now 45 years old, Dance Theatre of Harlem remains committed to the excellence that has sustained it over the years. At the same time, it is dedicated to reaching new audiences with a powerful message of selfreliance, artistic relevance and individual responsibility all hallmarks of an organization that has played a key role in the national cultural dialogue. The relaunch of the Dance Theatre of Harlem Company last year returns a level of vibrancy to the organization. Known for its thrilling performances, the company also offers extensive community engagement and arts exposure opportunities to audiences here in New York, across the country and internationally. The new Dance Theatre of

4

Compagnie de danse de premier plan jouissant d’une renommée mondiale sans précédent, Dance Theatre of Harlem (DTH) fait appel au ballet classique pour proposer à ses spectateurs une expérience inoubliable qui les marquera à jamais. Arthur Mitchell et le regretté Karel Shook ont fondé le DTH en 1969. Mitchell, premier artiste afro-américain nommé soliste principal d’une importante compagnie de ballet américaine (New York City Ballet) fut très affecté par l’assassinat de Martin Luther King. En proie à un profond désespoir, il sut cependant retrouver le chemin de l’espoir en créant une école et plus tard une compagnie de danse pour ouvrir les horizons des jeunes du quartier de Harlem, où il avait grandi. Il croyait dans les vertus de l’apprentissage d’une forme d’art classique pour donner de la discipline et un point d’intérêt à une communauté défavorisée. Le succès sans précédent que connaît le DTH repose sur l’invention de nouvelles formes d’expression artistique novatrices et audacieuses. Au fil de ses diverses collaborations artistiques, la compagnie a inspiré de nombreux admirateurs à New York, dans tout le pays et dans le monde entier. Quarante-cinq ans après sa fondation, le DTH demeure attaché à l’excellence qui a fait sa renommée au fil des années. Parallèlement, il cherche à conquérir de nouveaux auditoires en proposant un message convaincant d’autonomie, de pertinence artistique et de responsabilité personnelle, caractéristiques d’une organisation qui a joué un rôle-clé dans le dialogue culturel national. Le nouveau départ qu’a pris la compagnie l’an dernier donne un regain de vitalité au DTH. Réputé pour ses spectacles captivants, il propose également un engagement

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Harlem Company consists of 18 racially diverse dance artists who perform an eclectic and demanding repertoire at the highest level.

communautaire complet et des possibilités d’initiation artistique aux auditoires de New York, de tout le pays et de la scène internationale. Le nouveau Dance Theatre of Harlem réunit 18 artistes de la danse aux origines raciales diverses qui donnent le meilleur d’eux-mêmes dans un répertoire éclectique et exigeant.  

Dance Theatre of Harlem Board of Directors / Conseil d’administration KENDRICK F. ASHTON Jr.

Chairman / Président

MICHAEL D. ARMSTRONG

Vice-Chairman / Vice-président

FRANK BAKER

Treasurer / Trésorier

DON M. TELLOCK, Esq.

Secretary / Secrétaire

Nancy Pforzheimer Aronson, Reverend Dr. Calvin O. Butts III, Kevin M. Cofsky, Chloe Drew, Isabel Kallman, Aliya LeeKong, Sylvia R. Lindsey, Spencer Means, Leslie Wims Morris, Ackneil M. Muldrow, III, Jessye Norman, Zandra Perry Ogbomo, Asha Richards, Anne E. Robinson, Rodney Slater, Esq

Staff / Personnel KEITH SAUNDERS

Ballet Master / Maître de ballet

KELLYE A. SAUNDERS

Ballet Mistress / Maîtresse de ballet

ELIZABETH ENGLAND

General Manager / Gestionnaire principale

MARIA SORIANO

Tour Manager / Gestionnaire des tournées

PETER D. LEONARD



Prod Manager, Lighting Supervisor / Gestionnaire de production, superviseur des lumières

GWYNDOLYN KAY JOHNSON

Stage Manager / Régisseuse

ORAN BUMROONGCHART

Wardrobe Manager / Gestionnaire des costumes

BRUCE LAZARUS, COTY COCKRELL

Company Pianists / Pianistes de la compagnie

EDWARD SCHOELWER

Booking Manager / Gestionnaire des réservations

ROBERT GARLAND

Resident Choreographer / Chorégraphe en résidence

GILDA SQUIRE MEDIA RELATIONS

Public Relations / Relations publiques

ALISON DELEGET,

Physical Therapist / Physiothérapeute

VIRGINIA JOHNSON

Artistic Director / Directrice artistique

Harkness Center for Dance Injuries

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

5



LAVEEN NAIDU

Executive Director / Directeur général

MARILYN ABALOS

Administration & HR Manager / Gestionnaire de l’Administration et des Ressources humaines

SHARON DUNCAN

Director, Individual Giving / Directrice, Dons individuels

AMANDA KERPIUS

Individual Giving Manager / Gestionnaire, Dons individuels

JOANN WONG

Senior Development Officer / Agente principale du développement

LISA VAN PUTTEN

Development Consultant / Consultante, Développement

DUNCH ARTS

Development Consultant / Consultant, Développement

JUDY TYRUS SOLIN



Alumni Liaison, Archives & Preservation / Liaison avec les anciens, Archives et Conservation

MELISSA Y. HUDNELL

Marketing Manager / Gestionnaire du Marketing

KEYANA K. PATTERSON

Marketing Associate / Associée au marketing

OMANA MATHEW

Accountant / Comptable

JAKIERA WHITE, SUSIE WRIGHT

Receptionists / Réceptionnistes

ALBERTO RECINOS, KENIA SANCHEZ, Maintenance / Entretien LILLIAN RECINOS, MARCOS RECINOS, ANA TEJEDA

Dance Theatre of Harlem School ENDALYN TAYLOR

School Director / Directrice de l’école

RUBEN ORTIZ

Business Affairs Officer / Agent d’affaires

ROBERTO VILLANUEVA

DTB® Education, Outreach Administrator / DTB® Éducation, administrateur du rayonnement

THEARA WARD

Program Associate / Associée au programme

KENYA MASSEY-RODRIGUEZ



Student Affairs Officer / Agente des affaires étudiantes

KAREN FARNUM WILLIAMS

School Associate / Associée de lécole





Dance Theatre of Harlem, Inc. Everett Center for the Performing Arts 466 West 152nd Street, New York, NY 10031-1814 (212) 690-2800, (212) 690-8736 fax dancetheatreofharlem.org

  6

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Dancing on the Front Porch of Heaven Odes to Love and Loss World Premiere / Première mondiale : 1993 DTH Premiere / Première au DTH : October 4 octobre 2013 ULYSSES DOVE

Choreography / Chorégraphie

ANNE DABROWSKI

Staging / Mise en scène

ARVO PÄRT

Music / Musique

JORGE GALLARDO

Costume Design / Conception des costumes

BJÖRN NILSSON

Original Lighting Design - Recreated for DTH by Peter Leonard / Conception originale des lumières – recrées pour le DTH par Peter Leonard

The Estate of Ulysses Dove: Alfred Dove Administrator Succession d’Ulysses Dove : Alfred Dove, administrateur

Cantus in Memory of Benjamin Britten, 1977



Dance Artists / Danseurs EMIKO FLANAGAN, CHYRSTYN FENTROY, ASHLEY JACKSON, FRANCIS LAWRENCE, ANTHONY SAVOY, FREDRICK DAVIS

Subtitled “Odes to Love and Loss,” Dancing on the Front Porch of Heaven was choreographed for the Royal Swedish Ballet in 1993 during a challenging period in Ulysses Dove’s life. Having lost 13 close friends and relatives, among them his father, Dove himself explained, “I want to tell an experience in movement, a story without words, and create a poetic monument over people I loved.” Set to Estonian composer Arvo Pärt’s Cantus in Memory of Benjamin Britten, Dove’s spare but demanding choreography invites dancer and viewer alike to live in each moment as if it were the last.

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

C’est au cours d’une période difficile de sa vie qu’Ulysses Dove a chorégraphié Dancing on the Front Porch of Heaven, œuvre soustitrée « Odes to Love and Loss » (Odes à l’amour et au deuil), pour le Ballet royal de Suède, en 1993. Ayant perdu 13 amis intimes et membres de sa famille, dont son père, Dove expliquait qu’il voulait raconter par le mouvement une histoire sans paroles et créer un monument poétique en hommage à ces personnes qu’il avait aimées. La chorégraphie dépouillée mais exigeante de Dove – réglée sur Cantus in Memory of Benjamin Britten du compositeur estonien Arvo Pärt – invite danseurs et spectateurs à vivre chaque moment comme si c’était le dernier.

7



PAUSE

When Love World Premiere / Première mondiale : October 20 octobre 2012 HELEN PICKETT

Choreography / Chorégraphie

PHILIP GLASS

Music / Musique

CHARLES HEIGHTCHEW

Costumes

GARY KLEINSCHMIDT

Original Artwork for Fabric / Dessin original du tissu

MARK STANLEY

Lighting / Lumières

KELLYE A. SAUNDERS

Assistant to the Choreographer / Assistante chorégraphe

Dance Artists / Danseurs JENELLE FIGGINS, DA’VON DOANE

Insistent time maps our days. But, when we are in love we surrender to unbridled time. What we share together during this span seems “out of time.” And then, too suddenly, time shifts into focus again. An imprint of what we shared lingers, and traces of remembrances float into view. Yes, we crawl, walk, run, and love in time. But in these brief, wondrous periods we experience timeless love, and we dance our being. - Helen Pickett

Le temps règle notre vie quotidienne. Cependant, lorsque nous sommes amoureux, nous vivons à un rythme différent et nous partageons avec l’être aimé une expérience qui semble échapper au temps. Mais bientôt, trop soudainement, le temps reprend ses droits. Le souvenir de la passion que nous avons partagée demeure un certain temps, flottant dans notre mémoire. Oui, nous rampons, nous marchons, nous courons et nous aimons en même temps. Mais au cours de ces périodes brèves et merveilleuses, nous goûtons à l’amour éternel et c’est notre être lui-même qui se fait danse. - Helen Pickett

Music: Knee 5 from Einstein on the Beach

Musique : « Knee 5 », extrait de Einstein on the Beach

The choreographer wishes to thank Thomas F. DeFrantz. When Love was created as part of Harlem Dance Works 2.0, an initiative made possible through a Rockefeller Foundation 2010 NYC Cultural Innovation Grant.

La chorégraphe remercie Thomas F. DeFrantz. When Love a été créé dans le cadre de Harlem Dance Works 2.0, une initiative rendue possible grâce à une bourse de la Rockefeller Foundation, la NYC Cultural Innovation Grant 2010

INTERMISSION / ENTRACTE

8

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Contested Space World Premiere / Première mondiale : February 7 février 2012 DTH Premiere / Première au DTH : November 16 novembre 2012 DONALD BYRD

Choreography / Chorégraphie

AMON TOBIN

Music / Musique

NATASHA GURULEVA

Costumes

PETER D. LEONARD

Lighting / Lumières

JAMAL STORY

Assistant to the Choreographer / Assistant chorégraphe

Dance Artists / Danseurs STEPHANIE RAE WILLIAMS, ASHLEY MURPHY, ALEXANDRA JACOB, EMIKO FLANAGAN, INGRID SILVA, FRANCIS LAWRENCE, DA’ VON DOANE, SAMUEL WILSON, FREDRICK DAVIS, DARIUS BARNES

Donald Byrd’s first work for Dance Theatre of Harlem, Contested Space is an exploration of contemporary couplings and relationships, examined through the lens of a 21st-century, post-neoclassical sensibility.

Contested Space, première œuvre de Donald Byrd pour Dance Theatre of Harlem, est une réflexion sur les couples et les relations modernes à travers la lentille de la sensibilité post-néoclassique du XXIe siècle.

INTERMISSION / ENTRACTE

Return World Premiere / Première mondiale : September 21 septembre 1999 ROBERT GARLAND

Choreography / Chorégraphie

JAMES BROWN, ALFRED ELLIS, Music / Musique ARETHA FRANKLIN, CAROLYN FRANKLIN PAMELA ALLEN-CUMMINGS

Costume Design and Execution / Conception et réalisation des costumes

ROMA FLOWERS

Lighting / Lumières

Mother Popcorn JENELLE FIGGINS Ingrid Silva, Alexandra Jacob, Ashley Murphy, Stephanie Rae Williams, Nayara Lopes DARIUS BARNES Samuel Wilson, Fredrick Davis, Dylan Santos, Dustin James, Anthony Savoy

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

9



Baby, Baby, Baby STEPHANIE RAE WILLIAMS, ANTHONY SAVOY Ashley Murphy, Samuel Wilson, Alexandra Jacob, Dustin James

I Got The Feelin DYLAN SANTOS, JENELLE FIGGINS, DUSTIN JAMES Nayara Lopes, Fredrick Davis, Ingrid Silva

Call Me ASHLEY MURPHY, SAMUEL WILSON The Company / La compagnie

Superbad DARIUS BARNES The Company / La compagnie

10

Return was choreographed for Dance Theatre of Harlem’s 30th anniversary. Choreographer Robert Garland calls the ballet’s style “postmodern urban neoclassicism - an attempt to fuse an urban physical sensibility and a neoclassical one.” Staged for 12 dancers to songs performed by James Brown and Aretha Franklin, Return is “... a witty fusion of ballet technique and street gait whose irony toward rhythm-and- blues had the audience in stitches.” (The New York Times)

Robert Garland a chorégraphié Return afin de souligner le 30e anniversaire du Dance Theatre of Harlem. Le chorégraphe qualifie cette œuvre de ballet de « style néoclassique urbain postmoderne – une tentative de fusion du style physique urbain et de la sensibilité néoclassique ». Cette chorégraphie pour 12 danseurs sur des chansons interprétées par James Brown et Aretha Franklin est « une fusion pleine d’esprit de la technique du ballet et de la démarche ordinaire d’un passant dans la rue, dont l’ironie à l’égard du rhythm-and-blues a fait beaucoup rire l’auditoire. » (The New York Times)

“Mother Popcorn “ and “Superbad” performed by James Brown. Courtesy of Dynatone Publishing Company. By arrangement with Warner Special Products

Les chansons « Mother Popcorn » et « Superbad » sont interprétées par James Brown avec l’aimable autorisation de Dynatone Publishing Company en accord avec Warner Special Products

“Baby, Baby, Baby” and “Call Me” performed by Aretha Franklin. Courtesy of Pronto Music and Fourteenth Hour Music, Inc. By arrangement with Warner Special Products

Les chansons « Baby, Baby, Baby » et « Call Me » sont interprétées par Aretha Franklin avec l’aimable autorisation de Pronto Music et Fourteenth Hour Music, Inc. en accord avec Warner Special Products

“I Got the Feelin’” performed by James Brown By arrangement with Fort Knox Music, Inc.

La chanson « I Got the Feelin’ » est interprétée par James Brown en accord avec Fort Knox Music, Inc.

Return was commissioned by Arthur Mitchell and Dance Theatre of Harlem.

Return est une commande d’Arthur Mitchell et du Dance Theatre of Harlem.

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Biographies Virginia Johnson

Virginia Johnson

Virginia Johnson was a founding member of Dance Theatre of Harlem and its principal ballerina over a career that spanned nearly 30 years. After retiring in 1997, Ms. Johnson served as the founding editor-in chief of Pointe Magazine for 10 years. A native of Washington, D.C., Ms. Johnson began her training with Therrell Smith and studied with Mary Day at the Washington School of Ballet. She graduated from the Academy of the Washington School of Ballet and went on to be a University Scholar in the School of the Arts at New York University before joining Dance Theatre of Harlem. Virginia Johnson is universally recognized as one of the great ballerinas of her generation and is perhaps best known for her performances in the ballets Giselle, A Streetcar Named Desire, and Fall River Legend. She has received such honors as a Young Achiever Award from the National Council of Women, Outstanding Young Woman of America and the Dance Magazine Award, a Pen and Brush Achievement Award, the Washington Performing Arts Society’s 2008-2009 Pola Nirenska Lifetime Achievement Award and the 2009 Martha Hill Fund Mid-Career Award.

Virginia Johnson a été membre fondateur et première ballerine du Dance Theatre of Harlem au cours de sa carrière d’interprète qui a duré près de trois décennies. Lorsqu’elle a cessé de danser en 1997, Mme Johnson est devenue rédactrice en chef fondatrice du magazine Pointe, fonction qu’elle a occupé et a occupé ces fonctions pendant 10 ans. Native de Washington, D.C., elle a commencé sa formation auprès de Therrell Smith et a étudié dans la classe de Mary Day à la Washington School of Ballet. Diplômée de l’Academy of the Washington School of Ballet, elle a poursuivi ses études comme étudiante boursière à la School of the Arts de l’Université de New York avant d’intégrer le Dance Theatre of Harlem. Virginia Johnson est reconnue dans le monde entier comme une des grandes ballerines de sa génération, peut-être surtout pour ses prestations dans les ballets Giselle, A Streetcar Named Desire et Fall River Legend. Elle a reçu de nombreuses distinctions, notamment un prix Young Achiever du National Council of Women, le prix Outstanding Young Woman of America et celui du magazine Dance, un Pen and Brush Achievement Award, le Pola Nirenska Lifetime Achievement Award 2008-2009 de la Washington Performing Arts Society et le Mid-Career Award 2009 du Martha Hill Fund.

Arthur Mitchell

Arthur Mitchell

Arthur Mitchell is known around the world for creating and sustaining the Dance Theatre of Harlem, the internationally acclaimed ballet company he co-founded with Karel Shook in 1969. Following a brilliant career as a principal artist with the New York City Ballet, Mr. Mitchell dedicated his life to changing perceptions and advancing the art

Arthur Mitchell est connu dans le monde entier pour avoir créé et animé le Dance Theatre of Harlem, compagnie de ballet de renommée internationale qu’il a cofondée en 1969. Après une brillante carrière de premier danseur au New York City Ballet, M. Mitchell a consacré sa vie à faire évoluer les perceptions

Artistic Director

Co-Founder and Artistic Director Emeritus

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

Directrice artistique

Cofondateur et directeur artistique émérite

11



form of ballet through the first permanently established African American and racially diverse ballet company. Born in New York City in 1934, Mr. Mitchell began his dance training at New York City’s High School of the Performing Arts, where he won the coveted annual dance award and subsequently a full scholarship to the School of American Ballet. In 1955, he became the first African American to become a permanent member of a major ballet company when he joined New York City Ballet. Mr. Mitchell rose quickly to the rank of Principal Dancer during his fifteen-year career with New York City Ballet and electrified audiences with his performances in a broad spectrum of roles. Upon learning of the death of Reverend Dr. Martin Luther King, Jr. and with financial assistance from Mrs. Alva B. Gimbel, the Ford Foundation and his own savings, Mr. Mitchell founded Dance Theatre of Harlem with his mentor and ballet instructor Karel Shook. With an illustrious career that has spanned over fifty years, Mr. Mitchell is the recipient of the Kennedy Center Honors, a National Medal of the Arts, a MacArthur Foundation Fellowship, the New York Living Landmark Award, the Handel Medallion, the NAACP Image Award, and more than a dozen honorary degrees.

et à promouvoir la forme artistique du ballet en créant la première compagnie de ballet permanente composée d’artistes afroaméricains et d’autres races. Né à New York en 1934, il a reçu ses premiers cours de danse à la High School of the Performing Arts de New York, où il a remporté une distinction très prisée, le prix annuel de danse, et par la suite une bourse complète pour étudier à la School of American Ballet. En 1955, il a intégré le New York City Ballet (NYCB), étant ainsi le premier Afro-Américain à devenir membre permanent d’une grande compagnie de ballet. Rapidement promu premier danseur, il a fait carrière pendant 15 ans au NYCB, offrant des prestations électrisantes dans un large éventail de rôles. À la suite de l’assassinat de Martin Luther King, M. Mitchell puise dans ses propres économies pour cofonder le Dance Theatre of Harlem avec son mentor et instructeur de ballet Karel Shook, grâce à l’aide financière de Mme Alva B. Gimbel et de la Ford Foundation. Il s’est illustré au cours d’une carrière qui a duré plus de 50 ans. Il est lauréat des Kennedy Center Honors, a reçu la National Medal of the Arts, une bourse de recherche de la MacArthur Foundation, le New York Living Landmark Award, le Handel Medallion, le NAACP Image Award et plus d’une douzaine de diplômes honorifiques.

Donald Byrd

Donald Byrd

Donald Byrd was Artistic Director of Donald Byrd/The Group, a critically acclaimed contemporary dance company from 1978 to 2002, and has been Artistic Director of Seattle’s Spectrum Dance Theater since 2002. He has created over 80 modern dance works for his own groups as well as for numerous classical dance, theatre, and opera companies. His most recent works for Spectrum include a cycle of three evening-length works called Beyond Dance: Promoting Awareness and Mutual Understanding (PAMU), which featured three world premieres. Other

De 1978 à 2002, Donald Byrd était directeur artistique de Donald Byrd/The Group, une compagnie de danse contemporaine acclamée par la critique, et il est directeur artistique du Spectrum Dance Theater de Seattle depuis 2002. Il a créé plus de 80 œuvres de danse moderne pour ses propres groupes ainsi que pour de nombreuses compagnies de danse classique, de danse-théâtre et d’opéra. Ses plus récentes créations pour Spectrum comprennent un cycle de trois œuvres intégrales intitulé Beyond Dance: Promoting Awareness and Mutual Understanding

Choreographer of Contested Space

12

Chorégraphe de Contested Space

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

productions include Interrupted Narratives/ War and The Theater of Needless Talents; The Sleeping Beauty Notebook; Bhangra Fever; and Petruchska/Miraculous Mandarin. In 2010, the company appeared in New York in a new Donald Byrd interpretation of a John Zorn composition, part of the Guggenheim Museum’s Works & Progress series. Mr. Byrd has served on the faculty of numerous institutions of higher learning, and currently serves on the Board of Trustees for New York’s Dance Theater Workshop. He was a Fellow at The Institute on the Arts and Civic Dialogue at Harvard University, served three terms on the Seattle Arts Commission, and received a 2006 TONY Award nomination for choreographing The Color Purple.

(PAMU), qui proposait trois premières mondiales. Parmi ses autres productions, il faut citer notamment Interrupted Narratives/ War et The Theater of Needless Talents; The Sleeping Beauty Notebook; Bhangra Fever; Petrouchka/Le Mandarin merveilleux. En 2010, la compagnie s’est produite à New York dans une composition de John Zorn réinterprétée par Donald Byrd, dans le cadre de la série Works & Progress du Musée Guggenheim. M. Byrd a enseigné dans de nombreux établissements supérieurs et siège actuellement au conseil d’administration du Dance Theater Workshop de New York. Il a été chargé de cours à l’Institute on the Arts and Civic Dialogue à l’Université Harvard, a fait trois mandats à la Seattle Arts Commission et a été mis en nomination aux prix TONY en 2006 pour la chorégraphie du spectacle The Color Purple.

Helen Pickett

Helen Picket

Helen Pickett studied dance in San Francisco and performed with William Forsythe’s Ballet Frankfurt for 10 years. Her first commission was Etesian (2005) for Boston Ballet. She was awarded a Fellowship Initiative Grant by The New York Choreographic Institute in 2006 and has created ballets for Boston Ballet, Washington Ballet, Aspen Santa Fe Ballet, Louisville Ballet, Royal Ballet of Flanders, Atlanta Ballet, Dance Theatre of Harlem, Semper Oper/Dresden Ballet, Vienna State Opera, and Scottish Ballet. Helen was one of the first choreographers to receive the Jerome Robbins Foundation’s New Essential Works Grant. She is also a successful actress, performing with The Wooster Group and as a founding member of Eve Sussman’s The Rufus Corporation, creating the role of the Queen in 89 Seconds at Alcazar, which is now in the permanent collection of the Museum of Modern Art in New York, and appearing in The Rape of the Sabine Women and Spectropia. Helen collaborates with installation video artists and filmmakers as both actress and

Après avoir étudié la danse à San Francisco, Helen Pickett s’est produite pendant 10 ans avec le Ballet Frankfurt de William Forsythe. Sa première chorégraphie était Etesian (2005), pour le Boston Ballet. Le New York Choreographic Institute lui a attribué la Fellowship Initiative Grant en 2006 et elle a créé des ballets pour le Boston Ballet, le Washington Ballet, l’Aspen Santa Fe Ballet, le Louisville Ballet, le Ballet royal de Flandre, l’Atlanta Ballet, le Dance Theatre of Harlem, le Semper Oper/Dresden Ballet, l’Opéra d’État de Vienne et le Scottish Ballet. Mme Pickett figure parmi les premiers chorégraphes à recevoir la bourse New Essential Works Grant de la Jerome Robbins Foundation. Elle est également une comédienne accomplie et elle s’est produite avec le Wooster Group et en tant que membre fondateur de la Rufus Corporation d’Eve Sussman, créant le rôle de la Reine dans 89 Seconds at Alcazar, qui fait maintenant partie de la collection permanente du Musée d’art moderne de New York, et elle a joué également dans The Rape of the

Choreographer of When Love

  Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

Chorégraphe de When Love

13



choreographer and teaches Forsythe-based improvisation and her own motivational creative workshop throughout the U.S. and Europe. Dance Europe published her 2006 article Considering Cézanne and she earned a Master of Fine Arts in Dance from Hollins University in 2011.

Sabine Women et Spectropia. Elle collabore avec des vidéastes et des cinéastes dans le cadre d’installations, en tant que comédienne et chorégraphe. Elle enseigne en outre la technique de l’improvisation selon les principes de Forsythe, et présente ses propres ateliers de motivation partout aux États-Unis et en Europe. Dance Europe a publié en 2006 son article intitulé Considering Cézanne, et elle a obtenu en 2011 une maîtrise ès arts, option danse, à la Hollins University.

Ulysses Dove

Ulysses Dove

Ulysses Dove was one of the most innovative contemporary choreographers of the past half-century. He began his dance training in Georgia, studied with Xenia Chilistwa of the Kirov Ballet, and graduated from Bennington College with a B.A. in dance in 1970. In New York City, he had a scholarship to the Merce Cunningham School and performed with Merce Cunningham Dance Company, Mary Anthony, Pearl Lang, Anna Sokolow, and, from 1973, Alvin Ailey American Dance Theater. As Principal Dancer there, he commanded the stage with a powerful and dramatic clarity. He began choreographing with I see the moon…. and the moon sees me (1979) and was assistant director at the Groupe de recherche chorégraphique de l’Opéra de Paris from 1980 to 1983. Dove created works for the Dutch National Ballet, Basel Ballet, American Ballet Theatre, New York City Ballet, Dayton Contemporary Dance Company, and the London Festival Ballet. Famous for speed, force, and eroticism, his works include Night Shade (1982), Bad Blood (1984), Vespers (1986), Episodes (1987), Red Angels (1994), and Twilight (1994), his final creation. Ulysses Dove died in 1996 (age 49) of an AIDSrelated illness.

Ulysses Dove était l’un des chorégraphes contemporains les plus novateurs des 50 dernières années. Il commence sa formation de danseur en Géorgie, étudie auprès de Xenia Chilistwa du Ballet Kirov et obtient un baccalauréat en danse au Bennington College en 1970. Boursier de la Merce Cunningham School, il étudie à New York et se produit avec la Merce Cunningham Dance Company, ainsi qu’avec Mary Anthony, Pearl Lang, Anna Sokolow, et, dès 1973, avec l’Alvin Ailey American Dance Theater. En tant que soliste principal de cette compagnie, il se fait remarquer sur scène par ses prestations puissantes et d’une grande précision dramatique. Il effectue ses premiers pas de chorégraphe avec I see the moon…. and the moon sees me (1979) et il occupe le poste de directeur adjoint du Groupe de recherche chorégraphique de l’Opéra de Paris de 1980 à 1983. M. Dove a créé des œuvres pour le Ballet national de Hollande, le Ballet de Bâle, l’American Ballet Theatre, le New York City Ballet, la Dayton Contemporary Dance Company et le London Festival Ballet. Renommées pour leur dynamisme, leur force et leur érotisme, ses œuvres comprennent Night Shade (1982), Bad Blood (1984), Vespers (1986), Episodes (1987), Red Angels (1994) et sa dernière création, Twilight (1994). Ulysses Dove est mort en 1996 (à 49 ans) des suites du sida.

Choreographer of Dancing on the Front Porch of Heaven

14

Chorégraphe de Dancing on the Front Porch of Heaven

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Robert Garland

Robert Garland

Robert Garland was a member of Dance Theatre of Harlem from 1984 through 1997, achieving the rank of Principal Dancer. After he creating work for the DTH School Ensemble, Artistic Director Arthur Mitchell invited Robert Garland to create work for Dance Theatre of Harlem and appointed him as the organization’s first Resident Choreographer in 1997. In addition to choreographing several ballets for DTH, Mr. Garland has also created works for New York City Ballet, The Royal Ballet, Oakland Ballet, and many others. Mr. Garland is also a senior faculty member of the Dance Theatre of Harlem School, webmaster for the organization, and a primary instructor for the Kennedy Center – Dance Theatre of Harlem Residency Program in Washington D.C. His commercial work has included choreography for music videos, commercials, and short films, including the children’s television show Sesame Street, a Nike commercial featuring New York Yankee Derek Jeter, the NAACP Image Awards, a short film for designer Donna Karan, and the “Charmin Cha-Cha” for Proctor and Gamble.

Membre du Dance Theatre of Harlem depuis 1984, Robert Garland était premier danseur lorsqu’il a arrêté de danser en 1997. Il a d’abord signé des chorégraphies pour le DTH School Ensemble, puis le directeur artistique Arthur Mitchell l’a invité à créer des œuvres pour le Dance Theatre of Harlem et il est nommé chorégraphe en résidence en 1997 – le premier à occuper ce poste dans la compagnie. En plus de chorégraphier plusieurs ballets pour le DTH, M. Garland a créé des œuvres entre autres pour le New York City Ballet, le Royal Ballet et l’Oakland Ballet. Il est aussi l’un des enseignants les plus anciens de l’école du Dance Theatre of Harlem, webmestre de l’organisation et premier instructeur du programme de résidence du Kennedy Center – Dance Theatre of Harlem à Washington D.C. Dans le domaine commercial, il a signé des chorégraphies pour des vidéos musicales, des publicités et des courts-métrages, y compris pour l’émission de télévision pour enfants Sesame Street, une publicité pour Nike, mettant en vedette le joueur Derek Jeter des Yankees de New York, et pour les NAACP Image Awards, un courtmétrage pour la styliste Donna Karan, ainsi que le « Charmin Cha-Cha » pour Proctor and Gamble.

(DTH Resident Choreographer), Choreographer of Return

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

(Chorégraphe en résidence au DTH), Chorégraphe de Return

15

N AC D AN C E •D A N S E C N A

201314

Cathy Levy

Executive Producer / Productrice générale Tina Legari Associate Dance Producer / Productrice associée de la Danse

Eleri Evans Marketing and Communications Officer / Agente de marketing et de communication

Mireille Nicholas Special Projects Coordinator and Assistant to the Executive Producer / Coordonnatrice des projets spéciaux et adjointe de la productrice générale

Bar Morgan Associate Marketing Officer / Agente associée de marketing

Michelle Anne Olsen Company Manager / Chargée de compagnies Renée Marquis Company Manager (on leave) / Chargée de compagnies (en congé) Charles Cotton Technical Director / Directeur technique

Odette Laurin Communications Coordinator / Coordonnatrice des communications Carey van Eden Publications Officer / Agente des publications

Alex Gazalé Production Director / Directeur de production

Akram Khan in / dans DESH • Photo : Richard Haughton

THANK YOU for joining us this season. MERCI de vous être joints à nous cette saison.

nac-cna.ca

Printed on Rolland Opaque50, which contains 50% post-consumer fibre, is EcoLogo and FSC® certified Imprimé sur du Rolland Opaque50 contenant 50 % de fibres postconsommation, certifié EcoLogo et FSC ®

foundation fondation DONORS’ CIRCLE / CERCLE DES DONATEURS The National Arts Centre Foundation gratefully acknowledges the support of its many contributors. Below is the annual giving list which includes the Donors’ Circle, Corporate Club and Emeritus Circle. List complete as of February 10, 2014. Thank you!

La Fondation du Centre national des Arts remercie chaleureusement ses nombreux donateurs pour leur soutien. Voici la liste complète - en date du 10 février 2014 - des personnes et sociétés qui font partie du Cercle des donateurs, du Club des entreprises et du Cercle Emeritus. Merci!

Champion’s CirCle / CerCle du Champion

Richard Li

leader’s CirCle / CerCle des leaders John & Bonnie Buhler James & Emily Ho The Dianne & Irving Kipnes Foundation Gail & David O’Brien

Dasha Shenkman The Slaight Family Fund for Emerging Artists/Le Fonds pour artistes émergents de la famille Slaight

president’s CirCle / CerCle du président

Gail Asper, O.C., O.M., LL.D. & Michael Paterson Alice & Grant Burton Community Foundation of Ottawa/ Fondation communautaire d’Ottawa The Craig Foundation Ian & Kiki Delaney Julia & Robert Foster Margaret & David Fountain Jeanne F. Fuller and Family / et famille

Leacross Foundation / Fondation Leacross Jerry & Joan Lozinski Jack & Dale McAuley Dr. Kanta Marwah Mr. F.R. Matthews, C.M., Q.C. The Honourable Margaret McCain, C.C. New Play Development Supported by an Anonymous Donor / Soutien au développement de nouvelles pièces par un donateur anonyme

presenter’s CirCle / CerCle du diffuseur

Bigué - Tuli Foundation Kimberley Bozak & Philip Deck Adrian Burns & Gregory Kane, Q.C. M.G. Campbell Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians / Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel

EQ3 Furniture for Life Fred & Elizabeth Fountain Jean Gauthier & Danielle Fortin Susan Glass & Arni Thorsteinson Harvey & Louise Glatt Stephen & Jocelyne Greenberg Paul & Carol Hill Peter Jessiman James S. Kinnear

produCer’s CirCle / CerCle du produCteur Cynthia Baxter and Family / et famille W. Geoffrey Beattie John M. Cassaday The Harold Crabtree Foundation Ann F. Crain Mohammed & Yulanda Faris Erdelyi Karpati Memorial Fund Fondation de Gaspé Beaubien Friends of the National Arts Centre Orchestra/Les Amis de l’Orchestre du CNA Gaetano Gagliano and Family / et famille

Elinor Gill Ratcliffe C.M., O.N.L., LLD(hc) The Irving Harris Foundation Sarah Jennings & Ian Johns Donald K. Johnson & Anna McCowan Johnson David & Susan Laister Joyce Lowe M. Ann McCaig, C.M., A.O.E., LL.D. The McKinlays / La famille McKinlay : Kenneth, Ronald & Jill Guy & Mary Pratte

The Vered Family / La famille Vered The W. Garfield Weston Foundation Anonymous / Donateur anonyme (1)

Janice & Earle O’Born Stefan & Magdalena Opalski Michael Potter WCPD Foundation The Zed Family / La famille Zed Anonymous / Donateurs anonymes (2)

Dr. Joy Maclaren, C.M., “New Sun” Jane E. Moore Alvin Segal Family Foundation / Fondation de la famille Alvin Segal Mr. & Mrs. Calvin A. Smith Frank & Debbi Sobey Jayne Watson Pinchas Zukerman Anonymous / Donateurs anonymes (3) Karen Prentice, Q.C., & the Honourable Jim Prentice, P.C., Q.C. Keith Ray & Leslie Gales Monsieur François R. Roy William & Jean Teron Donald T. Walcot The Winnipeg Foundation James Wolfensohn David Zussman & Sheridan Scott Anonymous / Donateur anonyme (1)

direCtor’s CirCle / CerCle du metteur en sCène Frank & Inge Balogh Mary B. Bell Sandra & Nelson Beveridge Christina Cameron & Hugh Winsor Canimex Inc. Cintec Canada Ltd. Robert & Marian Cumming Christopher Deacon & Gwen Goodier Mr. Arthur Drache, C.M., Q.C. & Ms. Judy Young E.A. Fleming David Franklin & Lise Chartrand Stephen & Raymonde Hanson Peter Herrndorf & Eva Czigler Kathleen & Anthony Hyde Ron & Elaine Johnson

Dr. Frank A. Jones Huguette & Marcelle Jubinville Diana & David Kirkwood Rosalind & Stanley Labow Brenda MacKenzie The Honourable John Manley, P.C., O.C. & Mrs. Judith Manley Grant J. McDonald, FCPA, FCA & Carol Devenny Andrea Mills & Michael Nagy David Monaghan & Frances Buckley William & Hallie Murphy Barbara Newbegin Charles & Sheila Nicholson M. Ortolani & J. Bergeron The late Simon & Mrs. Constance Reisman

maestro’s CirCle / CerCle du maestro Helen Anderson Pierre Aubry & Jane Dudley Colin & Jane Beaumont Michael Bell & Anne Burnett Paul & Rosemary Bender Marion & Robert Bennett Dominique Blanchard Margaret Bloodworth Barry M. Bloom Frits Bosman In Memory of Donna Lee Boulet Peter & Livia Brandon Dr. Nick Busing & Madam Justice Catherine Aitken Julie Byczynski & Angus Gray Craig & Elizabeth Campbell Leo Cardella Cheryl & Douglas Casey Rev. Gail & Robert Christy Christopher & Saye Clement Karen Colby Michel Collette Dr. Gretchen Conrad & Mr. Mark G. Shulist Yves R. Cousineau Karen Crozier & Grant Crozier Carlos & Maria DaSilva Dr. B. H. Davidson Fernand Déry Nadia Diakun-Thibault & Ron Thibault The Ann Diamond Fund Roland Dimitriu & Diane Landry Joyce Donovan Robert P Doyle Yvon Duplessis Tom Fagan & Kevin Groves Carol Fahie

Dr. David Finestone & Mrs. Josie Finestone Anthony Foster Debra L. Frazer Kaysa & Alfred Friedman Douglas Frosst & Lori Gadzala Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Dr. Pierre Gareau Louis Giroux Dale Godsoe, C.M. Thomas Golem & Renee Carleton David Green, Daphne Wagner, Lita & Mikey Green David & Rochelle Greenberg Robert Guindon & Diane Desrochers Ms. Wendy Hanna Peter Harder Michael Harkins John & Dorothy Harrington Dr. John Hilborn & Ms. Elisabeth Van Wagner Catherine Hollands IQ Bridge Inc./Claudio Rodrigues, CEO Jackman Foundation Marilyn Jenkins & David Speck Ben Jones & Margaret McCullough Dr. David Jones & Mrs. Glenda Lechner Ms. Lynda Joyce Denis Labrie Denis & Suzanne Lamadeleine Marie Louise Lapointe & Bernard Leduc Gaston & Carol Lauzon Dr. & Mrs. Jack Lehrer Jean B. Liberty Donald MacLeod

Go Sato Mr. Peter Seguin Raymond & Fe Souw Phil & Eli Taylor Robert Tennant Vernon G. & Beryl Turner The Tyler Family Charitable Foundation Dave & Megan Waller Donna & Henry Watt Paul Wells & Lisa Samson James Whitridge Don & Billy Wiles Anonymous / Donateurs anonymes (2)

Elizabeth McGowan John McPherson & Lise Ouimet Tamas Mihalik David Milne & Pamela Gibb-Carsley Heather Moore Sylvie Morel Thomas Morris Jacqueline M. Newton Eileen & Ralph Overend Sunny & Nini Pal Mary Papadakis & Robert McCulloch Russell Pastuch & Lynn Solvason Dre Renée Prince Jean-Pierre Proulx Greg Reed & Heather Howe Chris & Lisa Richards In memory of Gloria Roseman Kevin Sampson Daniel Senyk & Rosemary Menke Dr. Farid Shodjaee & Mrs. Laurie Zrudlo Eric & Carol Ann Stewart K. Elizabeth Stewart Dr. Matthew Suh & Dr. Susan Smith Hala Tabl Elizabeth Taylor Gordon & Annette Thiessen Janet Thorsteinson Mary Turnbull Dr. Derek Turner & Mrs. Elaine Turner Phil Waserman & Valerie Bishop-DeYoung William & Phyllis Waters Hans & Marianne Weidemann Linda Wood Paul Zendrowski & Cynthia King Anonymous / Donateurs anonymes (5)

playwright’s CirCle / CerCle du dramaturge

Daphne Abraham Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo Michael Allen Michael-John Almon Sheila Andrews Kelvin K. Au Daryl Banke & Mark Hussey Sheila Bayne David Beattie Dr. Ruth M. Bell, C.M. Madame Lélia D. Bousquet Brenda Bowman Hayden Brown & Tracy Brooks Tom & Beth Charlton Margaret & John Coleman Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Marie Couturier Duart & Donna Crabtree Joan & Jack Craig Robert J. Craig Kari Cullen & William Bonnell Paul Dang Gladys & Andrew Dencs Thomas Dent Robert S. & Clarisse Doyle Colonel Michel & Madame Nicole Drapeau Catherine Ebbs Dr. Larbi El Bilali Mark Fedosiewich and Family / et famille Denzil Feinberg Sheila Forsyth Dr. Erika Gaertner Carey & Nancy Garrett Sylvia Gazsi-Gill & John Gill Harry Goldsmith Adam Gooderham Dr Jean-Yves & Ghyslaine Gosselin Lynn & Robert Gould John Graham Beric & Elizabeth Graham-Smith

Pauline E. Gravel Toby Greenbaum & Joel Rotstein Genadi & Catherine Gunther John & Greta Hansen John Alan Harvey & Sandra Harvey, Murphy Business Ottawa David Holdsworth & Nicole Senécal Jacquelin Holzman & John Rutherford Margie & Jeff Hooper Dr. Brian & Alison Ivey Anikó G. Jean Anatol & Czeslawa Kark John & Angela Kernick Beatrice Keleher-Raffoul Dr. John Kershman & Ms. Sabina Wasserlauf John Kingma & Hope Freeborn Christine Langlois & Carl Martin François Lapointe Nicole Lebœuf Conrad L’Ecuyer Daryl Leitch Louis & Sonia Lemkow Shannon & Giles Leo Helen & Ken Lister Jack Logan Tess Maclean Marianne’s Lingerie Roberto & Lucia Martella Jack & Dale McAuley Doug & Claudia McKeen Dorothy Milburn-Smith Bruce R. Miller J. David & Pamela Miller Dr. William & Mrs. Nancy Mills Jennifer Moore & Ken Kaitola David Nahwegahbow & Lois Jacobs In memory of Trong Nguyen & Naomi Sun Cedric & Jill Nowell Franz Ohler

In Memory of Jetje (Taty) Oltmans-Olberg John Osborne Giovanni & Siqin Pari Dre Odette Perron Justice Michael Phelan & Susan Phelan Mrs. Dorothy Phillips Matthew & Elena Power Dr. Wendy Quinlan-Gagnon Maura Ricketts & Laurence Head Eric & Lois Ridgen David & Anne Robison Marianne & Ferdinand Roelofs Elizabeth Roscoe Hope Ross-Papezik George & Carmelanna Ruggiero Esther P. & J David Runnalls Pierre Sabourin David & Els Salisbury Mr. & Mrs. Marcellin Savard Urs & Maité Schenk Mr. & Mrs. Brian Scott Fred Semerjian & Peggy Sun Carolyn & Scott Shepherd J. Sinclair Brydon Smith & Ann Thomas Sooter’s - Your Picture Centre Judith Spanglett & Michael R. Harris Paul Sparkes Victoria Steele Liba & Paul Straznicky Mr. & Mrs. Bruce Taylor Dino Testa Kenneth & Margaret Torrance Eric Vandenberg Nancy & Wallace Vrooman Ms. Frances A. Walsh In memory of Thomas Howard Westran Alexandra Wilson & Paul André Baril Maxwell & Janice Yalden Anonymous / Donateurs anonymes (9)

CORPORATE SUPPORTERS / SOUTIEN-ENTREPRISES Amazon.ca BHP Billiton Calian Technologies Ltd. Cisco Canada Encana Corporation EY Giant Tiger Stores Limited Great-West Life, London Life & Canada Life

Hotel Indigo Ottawa Magna International Inc. McGarry Family Chapels MTS Allstream Inc. Quebecor Media Inc. / Québecor Média inc. Sasktel Shangri-La Hotels St-Laurent Volvo

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

Suncor Energy Inc. TELUS Total E&P Canada Ltd. TransCanada Corporation Wellington Financial LP Anonymous / Donateur anonyme (1)

19

CORPORATE CLUB / CLUB DES ENTREPRISES Corporate presenter / diffuseur - entreprises Rob Marland, Royal LePage Performance Realty

Corporate produCer / produCteur - entreprises DNTW Ottawa LLP (Swindells & Wheatley)

Julie Teskey Re/Max Metro City Logan Katz LLP Chartered Accountants

Corporate direCtors / metteur en sCène - entreprises Bulger Young Canada Classic Car Storage Capital Gain Accounting Services Concentric Associates International Incorporated

Elite Draperies of Ottawa Ltd Farrow Dreessen Architects Inc. Finlayson & Singlehurst Homestead Land Holdings Ltd. Hoskins Restoration Services Inc.

Corporate maestro / maestro - entreprises

2 H Interior Design Ltd. - Danielle L Hannah A B Power Consulting Acron Capability Engineering Advanced Hearing Group of Clinics AFS Consulting (Avoid False Steps) Alavida Lifestyles Ambico Ltd. Anne Perrault & Associates ArrowMight Canada Ltd Auerbach Consulting Services Allan & Annette Bateman BBS Construction Ltd. B.C. Weston Medicine Professional Corporation Bouthillette Parizeau Inc. BridgePoint Effect Chef Lamontagne - Consultant en restauration Cintec Canada Ltd. Conroy Optometric Centre Construction Laurent Filion-Platesformes élévatrices Construction Lovail Inc. Coventry Connection/Capital Taxi and Airport Limousines Deerpark Management Limited

Del Rosario Financial ServicesSun Life Financial Déménagement Outaouais Diffusart International Dufferin Research Inc. Flooring Canada Ottawa Fox Translations Ltd. Gary Kugler & Marlene Rubin Governance Network Inc. Green Thumb Garden Centre Halpenny Insurance Brokers Ltd. Lois & Don Harper Haughton Financial Hickling Arthurs Low Corporation Bruce & Diane Hillary IBI Group Architects Imperial Transportation & Limousine Service Infusion Design Communications InGenuity Group Integra Networks ITB Corp. Janet Wright & Associates Kaszas Communications Inc. Katari Imaging Keller Engineering Associates Inc. Kessels Upholstering Ltd.

Corporate playwright / dramaturge - entreprises

Abacus Chartered Accountant Advantage Audio Visual Rentals Angelo M. Spadola Architect Inc. Ashbrook Collectibles - We Buy & Sell Bayer CropScience Inc. BPL Évaluations Inc.

Bradley, Hiscock, McCracken Entrepot du couvre-plancher G. Brunette Gabriel Mackinnon Lighting Design Imperial Electric Issa CPA- LPA

Johnny Farina Casual Italian Eatery Bar and Lounge Marina Kun/Kun Shoulder Rest L.W.I. Consulting Partners Inc. MHPM Project Managers Inc.

Duncan Stewart & Rosemary Dunne Tartan Homes Corporation Wall Space Gallery

Krista Construction Ltd. David Lacharity Ken & Gail Larose Law Mediations Len Ward Architecture/ Arts & Architecture Liberty Tax Services - Montreal Road Life Span Financial Services Magpie Jewellery - Specializing in Canadian Designers & Custom Made Jewellery MAGS and FAGS, Print Matters Market Organics - Natural Food Store Mediaplus Advertising Merovitz Potechin LLP Michael D. Segal Professional Corporation Mills,Rosebrugh,Cappuccino/ Royal LePage Performance Realty Moneyvest Financial Services Inc Moore Wrinn Financial Mucho Burrito - Mikhael Absi - Baseline Rd, Orleans, Barrhaven, Trainyards Multishred Inc. Natural Food Pantry Nortak Software Ltd. Ottawa Bagel Shop

Ottawa Business Interiors Ottawa Dispute Resolution Group Inc. Oxford Learning Centre Paul Lewandowski Professional Corporation/ Criminal Law Defense Powell Griffiths Prime 360 - The Ultimate Steakhouse Project Services International Mr. Waleed G Qirbi & Mrs. Fatoom Qirbi REMISZ Consulting Engineers Ltd. Richmond Nursery Rockland Textiles Rockwell Collins Ronald G Guertin Barrister at Law SaniGLAZE of Ottawa/Merry Maids Suzanne Robinson, Century 21 Action Power Team Swiss Hotel Systematix IT Solutions Inc. Tivoli Florist TPG Technology Consulting Ltd Vintage Designing Co. Westboro Flooring & Décor Anonymous / Donateur anonyme (1)

Long & McQuade Musical Instruments New Generation Sushi Freshness Made to Order / De la frâicheur sur commande Orchid Florist & Boutique Pari’s Motel

Parliament Pub Sooter’s – Your Picture Centre The Urban Pear A Food & Wine Experience

ThE EmERITUS CIRCLE / LE CERCLE EmERITUS

“The Emeritus Cirlce pays tribute to those who have left a legacy through a bequest in their Will or gift of life insurance. Jackie Adamo Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo The Estate of Dr. & Mrs. A.W. Adey Edward & Jane Anderson The Bluma Appel National Arts Centre Trust / La Fiducie Bluma Appel du Centre national des Arts John Arnold In memory of Morris D. Baker Daryl M. Banke & P. Mark Hussey David Beattie Mary B. Bell Dr. Ruth M. Bell, C.M. In memory of Bill Boss M. G. Campbell Brenda Cardillo Renate Chartrand The Estate of Kate R. Clifford Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Robert & Marian Cumming Vicki Cummings Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians/Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Frances & John Dawson

Rita G. de Guire The Ann Diamond Fund Erdelyi Karpati Memorial Fund Randall G. Fillion Claire Watson Fisher E.A. Fleming Audrey and Dennis Forster Endowment for the Development of Young Musicians from Ottawa/Fonds de dotation Audrey et Dennis Forster pour le développement des jeunes musiciens d’Ottawa Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Sylvia Gazsi-Gill & John Gill David A. George The James Wilson Gill Estate Estate of Marjorie Goodrich Rebecca & Gerry Grace Darrell Howard Gregersen Choir Fund / Fonds pour choeurs Darrell-HowardGregersen Ms. Wendy R. Hanna Bill & Margaret Hilborn Dorothy M. Horwood Sarah Jennings & Ian Johns Huguette Jubinville Marcelle Jubinville Colette Kletke Rosalind & Stanley Labow

Le Cercle Emeritus rend hommage à ceux et celles qui ont prévu un don pour l’avenir sous forme de legs testamentaire ou de don de police d’assurance-vie.”

Frances Lazar Sonia & Louis Lemkow Paul & Margaret Manson Suzanne Marineau Endowment for the Arts / Fonds de dotation Suzanne Marineau pour les arts Claire Marson - Performing Arts for All Endowment / Fonds de dotation Claire Marson pour les arts de la scène à la portée de tous Dr. Kanta Marwah Endowment for English Theatre / Fonds de dotation Dre Kanta Marwah pour le Théâtre anglais Dr. Kanta Marwah Endowment for Music / Fonds de dotation Dre Kanta Marwah pour la musique Kenneth I. McKinlay Jean E. McPhee and Sylvia M. McPhee Endowment for the Performing Arts / Fonds de dotation Jean E. McPhee et Sylvia M. McPhee pour les arts de la scène Samantha Michael Robert & Sherissa Microys Heather Moore Barbara Newbegin Johan Frans Olberg A. Palmer

The Elizabeth L. Pitney Estate Samantha Plavins Michael Potter Aileen S. Rennie The Betty Riddell Estate Maryse F. Robillard Patricia M. Roy Gunter & Inge E. Scherrer Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Sandra Lee Simpson Marion & Hamilton Southam Victoria Steele Natalie & Raymond Stern Hala Tabl Elizabeth (Cardoza) Taylor Linda J. Thomson Bruce Topping and Marva Black Kenneth & Margaret Torrance Elaine K. Tostevin Vernon & Beryl Turner Tyler Family Charitable Foundation Jayne Watson In memory of Thomas Howard Westran Anonymous / Donateurs anonymes (28)