9She Rocks!

le site : www.azlyrics.com/lyrics/queenlatifah/unity. html, lien valable en juillet 2016) et en leur fournissant quelques indications au sujet du vocabulaire : a ho is ...
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She Rocks!

Présentation de l'unité

1 Objectifs v Thématique et projet final Cette unité 9 s’intéresse aux chanteuses nordaméricaines, plus précisément à la façon dont les femmes parlent d’elles-mêmes dans leurs chansons, en suivant leur évolution entre les années 60 et 90. Elle couvre des styles musicaux très variés, de la country au rap en passant par le punk rock, le R’n’B et la pop music. La problématique générale de l’unité : How do female American musicians portray women in their songs? s’inscrit donc naturellement dans deux notions : « Lieux et formes de pouvoir » et « L’idée de progrès ». Dans la leçon 1, les élèves découvriront un univers contrasté, celui des années 60 et 70, tiraillé entre des valeurs très traditionnelles et de réels progrès dans l’émancipation des femmes. La country music ainsi qu’une artiste emblématique, Patti Smith, y tiennent une place prépondérante. Le deuxième volet de l’unité joue également sur les contrastes. En s’interrogeant sur What did music represent for a lot of girls in the 1990s ?, les élèves comprendront les difficultés rencontrées par des musiciennes atypiques qui ont trouvé leur place dans deux mondes essentiellement masculins et très différents : ceux du punk rock et du rap. La dernière leçon de cette unité amènera les élèves à faire le point : How is the new generation dealing with feminism ? en travaillant sur des interviews d’artistes qui leur sont certainement plus familières. Ce volet porte donc sur le rapport des nouvelles icônes de la chanson nord-américaine avec le féminisme. Pour chacune de ces leçons, une tâche intermédiaire est proposée ainsi qu’une tâche finale en fin d’unité : pour celle-ci, il s’agira d’écrire et d’interpréter une chanson.

v Objectifs de communication – Comprendre et restituer les informations principales d’un document et les partager avec le groupe , p. 144 et 147 – Exprimer une opinion personnelle sur un sujet en et , p. 144 et 148 relation avec un document – S’exprimer dans le cadre d’un jeu de rôle en forme , p. 144 d’interview

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– Comprendre la plupart des documentaires radiodiffusés en langue standard et identifier correctement l’humeur, le ton, etc., du locuteur , p. 146 – Comprendre un texte, un article de presse , p. 145, 146, 148 et 149

v Objectifs grammaticaux – Utilisation du déterminant the ou de l’article zéro – Subordonnées relatives – Énoncés interrogatifs et interro-négatifs

v Objectifs lexicaux – Louanges et encouragements – Vocabulaire sexiste vs vocabulaire politiquement correct, discrimination – Lexique musical – Les sentiments exprimés dans une chanson – Collocations et adverbes

v Objectifs culturels – L’image de la femme dans la musique country des années 60, entre stéréotypes, révolution sexuelle et quête d’indépendance – La place des femmes sur la scène punk des années 70 et 90 – Les violences faites aux femmes par les hommes et reproduites par certaines jeunes filles aux ÉtatsUnis – La perception des jeunes générations par rapport au féminisme – Les stars, modèles pour les jeunes et nouvelle définition du féminisme

v Objectifs phonologiques – La prononciation de women – Les consonnes aspirées – Le schéma intonatif des questions

Ouverture

p. 142-143

1 Présentation

La fonction de cette double page est multiple. Il s’agit d’une part d’effectuer un warm up en faisant s’exprimer les élèves sur leurs goûts et connaissances en matière de musique. Ils seront également amenés à s’interroger sur la teneur des messages contenus dans les citations de différentes artistes qui expriment des points de vue très variés, entre la vision optimiste

She d’Aretha Franklin et l’opinion plus caustique de Beyoncé et de Kim Gordon. Les éléments visuels permettront aux élèves de comprendre d’emblée le sujet de l’unité. Cette double page a également pour objectif d’acquérir, ou de consolider, une partie du vocabulaire nécessaire à l’étude de l’unité. Objectif lexical : lexique de la contestation Objectifs culturels : reprise de l’icône Rosie the Riveter, chanteuses qui font partie du mouvement des Riot Grrrls Activités langagières travaillées : CE, EOC (CO avec la rubrique Go Further)

Pour en savoir + Beyoncé (1981-) : auteure, compositrice, interprète américaine. Elle est la deuxième artiste la plus récompensée au monde juste après Michael Jackson. Elle mène un combat pour l’égalité des femmes et se déclare publiquement féministe. Sleater-Kinney (1994-2006) : trio punk rock qui a vu le jour dans la ville d’Olympia aux États-Unis. Ce groupe a profondément été influencé par le mouvement Riot Grrrls. Il s’agit d’un des premiers groupes composés exclusivement de femmes. Rosie the Riveter : icône populaire de la culture américaine, symbolisant les six millions de femmes qui travaillèrent dans l’industrie de l’armement durant la Seconde Guerre mondiale, alors que les hommes étaient partis au front. Ce personnage est devenu par la suite à la fois une icône féministe et le symbole d’un message politique.

2 Mise en œuvre a. Anticipation Avant de répondre aux questions, demander aux élèves s’ils connaissent les artistes mentionnées dans la double page et de citer quelques-unes de leurs chansons. Il est ici nécessaire de s’attarder sur le We can do it ! de Beyoncé, et de leur demander si cette image leur dit quelque chose. Leur faire lire la légende pour les mettre sur la bonne voie, et leur demander de décrire l’attitude de la chanteuse, car certains élèves ne voient pas qu’elle montre son biceps droit mais pensent qu’elle fait un bras d’honneur. Ne pas hésiter à projeter l’image de Rosie the Riveter en classe et à resituer cette image dans son contexte.

Rocks!

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Production possible -------------------------------------------------------

The woman on the left is Beyoncé, she rose to fame in the late nineties as the lead singer of the R’n’B girl group Destiny’s Child. She sang numerous hits, including Single Ladies, Countdown, Formation. Kim Gordon (born 1953) is a member of the rock band Sonic Youth. She also played a role in the film Last Days, which is about Kurt Cobain’s death. Sleater-Kinney is an all-female punk rock band that features three musicians and is a part of the Indie rock scene. The caption under the picture on the left tells us that Beyoncé is impersonating Rosie the Riveter, a cultural icon of the United States representing the women who worked in armament factories during the Second World War.

b. Exploitation Commencer par demander aux élèves de lire le vocabulaire de la Toolbox, et s’assurer de leur compréhension. Insister sur l’expression to break the glass ceiling et sur le fait qu’il s’agit là d’une image. Leur demander de trouver une expression équivalente en français. Inviter les élèves à travailler en binôme pour la première question, chacun interrogeant son-sa voisin-e sur ses goûts musicaux. On peut également interroger quelques élèves sur leurs goûts à l’issue de ce pair work en leur suggérant d’utiliser les amorces proposées. Le but est ici de déclencher des réactions de la part d’autres élèves. Passer ensuite à la question 2, leur laisser quelques minutes pour préparer leur réponse et circuler dans les rangs pour venir en aide aux élèves en difficulté. Penser à expliquer le sens de since dans les amorces de réponses. Inviter quelques élèves à venir écrire leurs phrases au tableau. Les corriger au fur et à mesure. S’assurer que les élèves comprennent bien les citations (en particulier le terme bossy) et les inviter à les reformuler en répondant à la question 3. On peut au préalable montrer le document vidéo d’où est tirée la citation de Beyoncé sur le site banbossy.com (campagne qui promeut l’égalité des genres). Ce travail, qui demande au moins dix minutes, peut être effectué en groupes ; il constitue également un homework intéressant à réaliser individuellement. Le Go further peut également faire l’objet d’un travail à la maison, cependant si le lycée dispose d’un internat, s’assurer que les élèves ont accès à Internet avant de donner cette tâche à effectuer en semaine. Juste avant la mise en commun des réponses et la correction, passer la chanson en classe. Il est également utile d’imprimer les paroles au préalable et de les distribuer aux élèves lors de cette correction.

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She

Rocks!

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

Anticipation: I suppose we could translate to break the glass ceiling by accéder aux postes de management / à hautes responsabilités / surmonter les discriminations socio-professionnelles or briser la barrière invisible. 1. I am really into rap and Nicki Minaj is my favourite artist, she’s awesome! Among my favourite singers are Beyoncé, and Jain. I listen to all sorts of good music, including rock and electro pop, but I’m not too keen on rap. I didn’t know you liked Katy Perry, what’s your favourite song? Well, I really can’t stand R’n’B. It really sucks! 2. All three documents show that women singers can be assertive since there are international superstars like Beyoncé and all-female bands like Sleater-Kinney. Document 3 encourages women to express themselves, even if they’re supposed to be quiet. 3. Beyoncé is actually saying that a woman who wants to lead is not pushy or arrogant. She encourages girls to be the boss, to be assertive and strong-willed. According to Kim Gordon, women are supposed to be nice and quiet. They’re not expected to protest and raise their voice. Aretha Franklin asserts that women today have managed to overcome the discrimination which prevented them from becoming leaders or managers. I have to side with Aretha Franklin on this one, since there are more and more women who are leaders. / I agree with Beyoncé 100 percent, if women want to lead, I’m fine with it, because it’s high time we had more women in politics for example.

3 Rubrique « Go Further... »

Cette rubrique propose une entrée dans l’unité à l’aide d’une chanson de Jenny Lewis qui aborde les thèmes du genre et de la maternité. Dans le clip vidéo apparaissent des actrices célèbres telles qu’Anne Hathaway, Kristen Stewart et Brie Larson, qui parodient des attitudes masculines stéréotypées. Il est intéressant de noter que one of the guys est aussi un film qui parle d’une jeune fille qui se déguise en garçon car elle est persuadée que le journal du lycée refuse ses articles justement parce qu’elle est une fille. On peut demander aux élèves de visionner la vidéo chez eux et faire une mise en commun en cours ou bien faire ce travail en cours si le temps vous le permet. Diffuser la vidéo une première fois et demander aux élèves de s’exprimer librement sur ce qu’ils ont vu et compris. Demander ensuite aux élèves d’exprimer leur avis sur la chanson et s’ils pensent que la musique peut servir à défendre une cause.

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Productions possibles -------------------------------------------------------

1. The theme of the song is gender stereotypes. We can see well-known actresses imitating stereotyped male beahaviour. One of them is even mimicking Justin Bieber and it’s hilarious! It also deals with choosing to have or not to have a baby. 2. Well, I would say it does, because it is all about gender stereotypes. What about female behaviour stereotypes? Girls are supposed to… whereas boys are expected to…

Winds of Change?

p. 144-145

Cette leçon présente quelques grandes dames de la musique country des années 60 et 70. La page 145 est quant à elle dédiée à Patti Smith. L’objectif est de présenter des idées très contrastées, à un moment où le féminisme faisait son apparition. Les deux activités proposées permettront de voir comment la femme était représentée dans la musique country dans les années 60 et 70 et de découvrir la position tranchée de Patti Smith sur le féminisme. Ces activités permettront de répondre à la sous-problématique.

1 Country Songs a. Anticipation La question 1 qui est proposée permet un travail de groupe. On scindera d’abord la classe en trois parties et on demandera à chaque groupe de se focaliser sur une chanson. Les élèves devront dans un premier temps deviner le thème de la chanson d’après son titre.

b. Exploitation Question 2 : ici, on laissera les élèves en groupes, ce qui leur permettra, entre autres, d’élucider le vocabulaire en mettant leurs connaissances en commun. Leur demander de désigner un rapporteur par groupe et leur donner 10 à 15 minutes pour réaliser l’exercice, selon leur niveau. On peut projeter un timer de 10 minutes au tableau (on en trouve facilement sur YouTube), ou demander à un élève de surveiller sa montre et de dire tout fort : Time’s up ! lorsque le temps est écoulé. Question 3 : i l s’a g i t i c i d ’u n e q u e s t i o n d’approfondissement. Les élèves devront au préalable lire la rubrique A Touch of Culture sur la situation professionnelle des femmes dans l’Amérique des années 60, puis illustrer les données chiffrées au moyen de différents graphiques. Ce travail s’effectue encore en groupes. Si les élèves n’associent pas les termes anglais (pictogram, pie chart, bar chart) avec leurs

She traductions françaises (pictogramme, camembert, histogramme), leur projeter des images au tableau en allant sur Google images. Le but de l’exercice est d’une part de comprendre et de s’approprier ces données, d’autre part de les exploiter en s’interrogeant sur leur signification concrète. Question 4 : procéder ensuite à une mise en commun avec un ou plusieurs rapporteurs par groupe. Pour finir, poser la question suivante à toute la classe : Do these songs still reflect reality today? Il est recommandé d’écrire cette question au tableau afin qu’elle soit comprise par tous. On peut garder la configuration en groupes ou laisser les élèves préparer leur réponse individuellement, selon le niveau et la dynamique de la classe. Cette question peut aussi donner lieu à un travail à la maison, ce qui permettra de rentrer dans le vif du sujet à la séance suivante.

Pour en savoir + La chanson Stand by Your Man de Tammy Wynette est un standard de la musique country et a fait de son interprète une superstar en quelques semaines. Pour contrebalancer ce titre évocateur, la face B de ce single s’intitule I Stayed Long Enough. Lesley Gore n’avait que 17 ans lorsqu’elle a interprété You Don’t Own Me pour la première fois. Cette chanson a inspiré beaucoup de jeunes filles à l’époque. The Pill est une chanson de Loretta Lynn qui a engendré une vraie controverse. Parler d’un sujet aussi sensible que la contraception dans l’Amérique des années 60-70 était effectivement très risqué, surtout dans le milieu assez conservateur de la country. De nombreuses radios refusèrent de passer ce titre sur leur antenne.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. Judging from the title, we think / we’d say the song deals with birth control. We guess it’s about freedom and not being submissive. 2. Tammy Wynette’s song is about standing by your man, that is to say listen to him, be patient, support him, and maybe not ask questions that could upset him. Lesley Gore is complaining about the situation of girls who are treated like objects. She encourages girls to refuse to obey their boyfriend or husband and be themselves. In the song The Pill, Loretta Lynn is clearly suggesting that she’s had enough with having babies and she’s ready to get rid of her pregnancy dresses to wear sexier and prettier clothes.

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3. In the sixties, women were supposed to stay at home and not to work. They were not expected to plan a career when they had children. In the sixties, women used to be paid much less than men. 4. I think that we have come a long way since the 60s. Today women a re independent a nd ea r n their own money. They no longer have to stay at home and take care of the children. I disagree. As we see on television every day women earn less than men and there is a glass ceiling to break.

2 The Punk Poet a. Anticipation On demandera ici aux élèves de se focaliser sur la photo pour émettre des hypothèses et des avis sur l’artiste. Les inviter à piocher dans la Toolbox. On pourra compléter cette activité en leur demandant s’ils connaissent cette chanteuse et s’ils peuvent citer une de ses chansons.

b. Exploitation La question 2 est une activité de repérage. Les élèves ne manqueront pas de remarquer le vocabulaire coloré, ce qui leur permettra de situer le niveau de langue. On pourra ainsi leur faire deviner le sens de snarky (narquois). Cette question peut également faire l’objet d’un exercice rapide sur les niveaux de langue. On pourra ainsi demander aux élèves de reformuler quelques expressions vulgaires en langage plus soutenu. La question 3 permet d’approfondir la compréhension du propos. Il est intéressant ici de souligner le contraste entre le discours poétique de Patti Smith à propos des voyelles et le niveau de langue employé. On enchaînera ensuite en demandant aux élèves de se concentrer sur le troisième paragraphe (question 4) et de relever les adjectifs qui décrivent l’artiste et son style. Dans un premier temps, on s’assurera de la compréhension des élèves, car certains de ces mots présentent de réelles difficultés, y compris en français. De nombreux élèves ignorent le sens des termes « iconoclaste » ou « mélodramatique ». Il peut être intéressant d’inviter les élèves à travailler par deux sur cette question et de leur laisser un peu de temps pour trouver les adjectifs, un synonyme pour chacun et une traduction possible pour rassurer les plus faibles. Ce premier travail sur les adjectifs leur permettra de répondre à la suite de la question (What do they reveal about her?) en les invitant à utiliser les amorces proposées. Lors de la mise en commun, il peut être utile de leur donner quelques renseignements complémentaires, par exemple : Patti Smith was born in Chicago in 1946, in a workingclass family. More than a performer, she’s a poet, and a songwriter. She has released studio albums that Unit 9 [ 191 ]

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include famous songs such as Because the Night (1978) or People Have the Power (1988), and published poetry collections. She’s also a visual artist. She has greatly influenced the punk rock scene by mixing rock and roll and poetry. On peut également leur demander, si la fin de l’heure approche, d’aller chercher ces renseignements sur Internet pour la séance suivante, ce qui constituera une bonne transition avec la question 5. Ici encore, les élèves les plus faibles seront déroutés par la difficulté du passage. C’est pourquoi il serait bon de les faire travailler en groupes de trois ou quatre, leur faire lire le dernier paragraphe et leur demander de tenter d’élucider le vocabulaire par eux-mêmes. Pour les classes les plus faibles, il est important que le professeur circule entre les groupes, s’assure de la bonne compréhension de la tâche à effectuer, et les mette éventuellement sur la voie. Cette première partie de l’exercice permettra ensuite une mise en commun. Cela étant fait, les groupes pourront ensuite préparer la question 5. On les invitera à justifier leurs réponses en citant des éléments du texte. La question 6 permet aux élèves d’utiliser les informations contenues dans le texte en enregistrant la voix off d’un documentaire consacré à Patti Smith. Ici, il faudra se limiter à une minute d’enregistrement. Les élèves parleront de l’artiste, de sa musique, et commenteront les photos.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. She seems to be quite bold. She looks a bit like a Goth with her black eye liner. She has an androgynous look, she’s dressed like a boy. 2. I would say she uses rude language, with expressions like “pissed off”, “bullshit”… We could say “furious” instead of “pissed off”, or “rubbish” instead of “bullshit”… I guess snarky means ironic, unpleasant, scornful… 3. She was really upset to be called “Ms” because she finds it ugly. She doesn’t understand why people take the vowel out of the word “Miss”. There is a deep contrast (dichotomy) between the vocabulary she uses and the poetic way she speaks of vowels. 4. melodramatic - iconoclastic - bold Unlike many other female performers, like country music singers for example, Patti Smith is really one of a kind. She is rebellious (iconoclastic) and her songs appeal to emotions (melodramatic). She doesn’t care about fashion and has a style of her own. She’s bold because she’s one of the first women in the punk movement. 5. Unlike other female performers, she doesn’t feel forced to speak about being a woman in her songs. She says that poetry goes beyond politics and belonging to a group or a community. What she cares about is art, the way music and poetry work together. She would like women to break free from their condition and express their feelings through art.

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6.  Born in 1946 Patti Smith was raised in a workingclass New Jersey household where she developed an early interest in music. She soon became an icon punk rock. Come to discover an intimate portrait of a rebellious artist. A friend, a woman, a performer, a legend.

3 Rubrique « Your Task »

La tâche proposée pour cette double page est une expression orale en continu. Il s’agit ici de présenter brièvement une chanson qui parle des droits des femmes. Si les élèves manquent d’inspiration, une série de chansons leur est proposée. Il est conseillé de faire travailler les élèves en groupes de deux ou trois s’ils sont nombreux, car cette activité peut s’avérer chronophage. Dans ce cas, les différents groupes peuvent commencer par une phase de recherche en salle informatique. Deux bonnes séances (voire trois pour les groupes les plus faibles) seront nécessaires pour la réalisation de cette tâche. Il est également possible de leur donner ce travail à réaliser à la maison, en évaluation individuelle. On peut alors leur demander de s’enregistrer avec leur téléphone portable et d’envoyer le fichier son via l'ENT. On peut aussi leur demander le script de l’enregistrement. Penser à caler cette activité assez tôt pour éviter le télescopage de tâches intermédiaires, exercices, et tâche finale. Que l’on choisisse l’option « groupe » ou « individuel », il faudra leur donner un timing adapté à leur niveau. S’ils sont en groupe, insister sur l’importance de la répartition de la parole. On pourra évaluer cette production de la façon suivante : Contenu : compréhension et interprétation personnelle des paroles de la chanson, recherche sur l’artiste et le contexte. Structure : qualité des enchaînements, répartition de la parole dans le groupe, le cas échéant. Communication : éviter de lire ses notes, regarder son public, parler assez fort, être intelligible, écrire quelques mots au tableau. Qualités linguistiques et phonologiques.

Production possible -------------------------------------------------------

I’m going to tell you about the song I Will Survive by Gloria Gaynor. Everybody knows this song which was sung during the 1998 football world cup. First, let me say a few words about the singer. Gloria Gaynor comes from New Jersey, she was born in 1949. She became a disco queen in 1975 with her hit Never Can Say Goodbye…

She Rebel Girls

p. 146-147

Cette deuxième leçon est consacrée aux années 90, riche en mouvements musicaux très divers. On y trouve donc deux courants qui se démarquent de la scène américaine pop / country / rock. Le premier, le rock punk et alternatif des Riot Grrrls, apparaît dans le Nord-Ouest des États-Unis au début des années 90, dans la mouvance grunge que les élèves connaissent bien (le groupe Nirvana par exemple). L’œuvre des Riot Grrrls est imprégnée de féminisme et dénonce les violences faites aux femmes. Les années 90 voient également l’émergence d’un style musical extrêmement populaire de nos jours : le rap. Les femmes sont peu nombreuses à s’exprimer dans ce courant à ce moment-là. On peut donc dire que Queen Latifah est une pionnière en son genre.

1 A Feminist Icon a. Anticipation La question 1 invite les élèves à porter leur attention sur l’illustration du texte. Ils devront formuler des hypothèses sur la chanteuse et sa personnalité en utilisant les amorces proposées. Cette illustration comporte également quelques informations qu’ils pourront repérer comme son nom, et quelques adjectifs (emotional, moving, fearless) qu’ils pourront utiliser pour réaliser cet exercice.

b. Exploitation La question 2 comporte deux parties. Les élèves doivent dans un premier temps lire le texte et vérifier si les hypothèses émises lors de la question d’anticipation sont avérées. La seconde partie est un right or wrong. Cet exercice de compréhension écrite se retrouve assez souvent au baccalauréat, il est donc utile que les élèves comprennent son fonctionnement dès la classe de Première. On insistera sur l’importance de la justification, et on leur demandera de citer le texte en indiquant les numéros des lignes concernées. Prendre ces bonnes habitudes leur sera utile lors de l’épreuve écrite du baccalauréat ! Dans un premier temps, l’exercice sera réalisé individuellement, ensuite on invitera les élèves à comparer leurs réponses avec celles de leur voisin. Il sera probablement nécessaire de leur donner un synonyme de pigeonholed : categorized, classified. Inviter ensuite les élèves à lire les questions 3 et 4 avant de projeter la vidéo. Il sera peut-être nécessaire de la montrer deux fois afin de leur laisser le temps de répondre à ces questions. On peut de nouveau les faire travailler en individuel ou par deux. Passer

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ensuite à la mise en commun au tableau et à la prise de notes. Dans la question 5, on demande aux élèves s’ils connaissent le terme moshing. Si c’est le cas, on peut leur demander s’ils l’ont déjà vu ou pratiqué, et à quelle occasion. Le moshing est un jeu assez brutal qui consiste, pour les spectateurs d’un concert, à se bousculer (plus ou moins fortuitement) les uns les autres en dansant. Cela se passe en général juste devant la scène. Cet espace devient donc le mosh pit. Si le terme ne semble pas familier aux élèves, évoquer la pogo dance. S’ils ne voient toujours pas de quoi on parle, leur projeter une courte video de moshing sur YouTube. Dans le Video Time, on comprend donc pourquoi la chanteuse demande aux garçons de reculer et de laisser la place aux filles pour qu’elles puissent profiter de l’espace devant la scène pour danser (ou mosher) entre elles sans repartir couvertes de bleus. La question 6 est un recap. Il s’agit ici pour les élèves de restituer ce qu’ils savent de Kathleen Hanna en utilisant leurs propres mots et en montrant en quoi elle incarne des valeurs féministes. Ce travail, qui va demander une bonne quinzaine de minutes, peut, selon l’enseignant, prendre plusieurs formes. Cela peut être le prétexte à une (courte) expression écrite, ou à une expression orale en continu.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. Well, she’s obviously a singer. She may be Kathleen Hanna, it’s written on the document. The poster advertises a documentary about her life. Judging from her looks, I’d say she plays emotional, moving music, probably rock’n’roll. She must be fearless. 2. a. Wrong: “her powerful and immediate performance style” (ll. 33-34). b. Wrong: “insisting her shows be a safe space for female fans to rock out” (ll. 7-9) c. Right: “Bikini Kill were true trailblazers who inspired a great deal of the music that sprang out of the Pacific Northwest in the 1990s” (ll. 12-17) d. Wrong: “Hanna famously asked the boys to move to the back” (ll. 9-11). e. Wrong: “Hanna’s close friend Curt Cobain” (ll. 20-21). f. Right: “Hanna’s feminism was rooted in her refusal to be put in a box.” (ll. 32-33). 3. On stage, they behaved like boys, shouting and showing anger, and for people, it was amazing. 4. They asked the girls in the audience to move to the front. It was revolutionary because nobody had done this before and boys used to dominate the room. 5. Moshing is jumping and pushing other people in front of the stage during a gig. It’s rough, but it’s a lot of fun! I tried it once and it was awesome! I have never been in the moshpit, it must be a blast. I wish I tried this once in my life!

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6. Kathleen Hanna is a punk rock musician who started her career in the 1990s. She was a friend of Kurt Cobain. On stage she sang at the top of her voice, she expressed a lot of anger. During the concerts, she asked the boys to move to the back in order to give the girls a safe space in front of the stage. At the time, everybody used to mosh and it could be dangerous for girls, who often got bruised and didn’t feel comfortable. This had never been done before, giving space to girls is definitely a feminist attitude. She didn’t want them to stand in the background.

trouverez sur le site compagnon de la méthode www. community.emdl.fr. Demander aux deux groupes de prendre des notes sur le mouvement Riot Grrrl et sur Kathleen Hanna et leur laisser 15 minutes. Puis apparier un élève du groupe A avec un élève du groupe B en vue d’échanger les informations afin d’expliquer le mouvement Riot Grrrl et ses principaux acteurs.

2 U-N-I-T-Y a. Anticipation

Pour en savoir + Kathleen Hanna (1968-) est la chanteuse principale du groupe de musique Le Tigre et la fondatrice et chanteuse du groupe Bikini Kill. Elle étudie la photographie, travaille dans une organisation contre les violences conjugales et s’implique dans la scène artistique montante d’Olympia. Elle est à l’origine du mouvement Riot Grrrl.

Script vidéo The Punk Singer, by Sini Anderson, 2013 DVD Kathleen Hanna: This is for all the fuckers! PISTE 17 Woman 1: She was just screaming at the top of her lungs. There were veins sticking out in it. (her veins sticking over her neck.) Kathleen Hanna: Don’t need you, stay inside. Woman 1: It was the first time I’d seen a woman on stage completely angry, aggressive, doing stuff that you kinda see guys do. And it was amazing. Woman 2: Somebody had to be Bikini Kill, like it had to happen, or else we would have all starved to death culturally. It had to happen and there they were. Kathleen Hanna: All girls to the front, I’m not kidding. All boys be cool for once in your lives. Go back... Back. Back. Woman 3: Girls to the front, that is the thing that never happened before. Men could be in the room but men could never dominate the room. It was a flip of the script that blew people’s minds. Woman 4: Right when Bikini Kill started, right when grunge was like going off the hook, and Nirvana was exploding, it was a wild scene and it was very physical, violent like all the moshing, all that stuff. These young women who wanted to put part of the scene, like physically wanted to go to the shows, wanted to get into this punk rock scene, well physically were getting shoved. Woman 5: I’m sick to death of going to gigs and coming back with bruises and broken ribs. It’s not fair, ‘cause lads get everything. They’re allowed to do what they want and we have to stand in the background.

c. Pour aller plus loin Si vous possédez les moyens techniques nécessaires, vous pouvez diviser votre classe en deux groupes. Groupe A : travail sur la vidéo A Feminist Icon / Groupe B : travail sur la bande-annonce d’un documentaire de Arte : « Quand les filles ont pris le pouvoir » que vous [ 194 ] Unit 9

Avant de demander aux élèves de répondre à la question 1, on pourra leur demander s’ils connaissent Queen Latifah et d’autres chanteuses de rap. On passera ensuite à la question d’anticipation. Ici encore, on leur demandera leurs impressions sur la photo proposée, et on les invitera à utiliser la Toolbox. Ils se demanderont certainement la signification de la clé qu’elle porte en pendentif. Il s’agit de la clé de la moto de son frère, qui s’est tué dans un accident.

b. Exploitation La question 2 permet de vérifier la compréhension globale de l’élève. On peut bien entendu faire cette activité en classe, mais il est plus judicieux de travailler en salle informatique afin de laisser chaque élève évoluer à son rythme. On peut cependant déjà les faire travailler en binômes. Dans ce cas, vérifier la présence de dédoubleurs pour qu’ils puissent brancher deux casques sur la même entrée. On veillera bien entendu à ce qu’ils n’aillent pas chercher les paroles de la chanson sur Internet, du moins dans un premier temps. Pour réaliser cet exercice, on leur demandera de noter des mots clés lors de la première écoute, et on leur indiquera qu’il y a trois situations à identifier. On peut proposer aux élèves qui ont plus de mal en compréhension orale de voir le clip vidéo sur YouTube, il est très explicite et leur permettra de s’en sortir. Passer à la mise en commun et à la prise de notes avant d’aborder la question 3 afin de s’assurer de la compréhension globale de tous les élèves. Pour la question 3, qui est un travail d’approfondissement, on divisera la classe en deux groupes. Chaque groupe étudiera un court extrait de chanson. Le premier extrait est un peu plus évident à comprendre, on l’attribuera donc en priorité à des élèves en difficulté. Ce travail doit être assez rapide, une dizaine de minutes devrait suffire. Passer à la mise en commun et à la prise de notes. On peut compléter ce travail en leur donnant les paroles de la chanson (disponibles sur le site : www.azlyrics.com/lyrics/queenlatifah/unity. html, lien valable en juillet 2016) et en leur fournissant quelques indications au sujet du vocabulaire : a ho is a whore, a prostitute, to jump people is to attack them. On pourra également s’attarder sur le mot bitch, qui

She est malheureusement synonyme de woman dans beaucoup de chansons de rap (my girlfriend = me bitch), fait que dénonce bien entendu Queen Latifah. Dans le deuxième extrait, on trouve une référence à une chanson d’Apache (Gangsta Bitch). Le clip vidéo montre le chanteur en train de se promener entouré de jeunes femmes visiblement armées pour le protéger. Ce clip a eu une très mauvaise influence sur de nombreuses jeunes filles qui se sont mises à imiter les gangs de garçons en marquant un territoire et en s’attaquant à d’autres filles.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. Queen Latifah is singing on stage. She looks angry and intense. She’s wearing a sport tank top and several gold necklaces like all rap singers. The key may symbolize freedom and independence. She seems to have a strong personality. 2. Well, she is obviously condemning the way women are treated by some men on the one hand, and the problem of girls who mimick “gangsta” boys on the other hand. 3. Group A: One very hot day she was walking in the street. She had shorts on. She passed a group of boys and one of them pinched her bottom. This misogynist behaviour infuriated her and she probably yelled at him. It made him laugh, he didn’t even think of apologizing. Instead he bragged about it and acted tough in front of his friends. He insulted her and called her a “bitch”. She got mad and she punched him. We don’t know how his friends reacted, but they certainly made fun of him. Group B: Gangsta girls seem to be girls who behave like “gangstas”. They form a gang and they attack other girls after school. They wear a bandana around their head. Queen Latifah is talking to one of them, she saw what she was doing. She has probably known her for a long time, they live in the same neighbourhood. She says she doesn’t understand what happened and that she’s not a real bad girl, just a nerd who can barely write or read. She warns her of the danger because the girl could be shot.

3 Rubrique « Your Task »

Avant de réaliser cette deuxième tâche intermédiaire, il serait intéressant de faire réviser les subordonnées relatives à l’aide des exercices 2 p. 154 et 3 p. 155. Ceci permettra de réaliser une production écrite plus riche. Vous pouvez également conseiller d’utiliser la fiche de méthodologie p. 152 pour relire son devoir avant de le rendre. La tâche à réaliser consiste en une expression écrite. Il s’agit ici de réaliser la couverture et la quatrième de couverture d’une biographie de Queen Latifah, Madonna ou Carrie Brownstein. Demander aux élèves de faire le travail de recherche à la maison et de dessiner un plan de leur projet. Il peut être utile de leur donner une maquette (cf. fiche vidéoprojetable disponible sur le site compagnon).

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Il est important ici de s’assurer de la compréhension de l’exercice afin de mettre les élèves en situation de réussite. Vérifier et valider les plans, puis donner le travail à compléter à la maison. On tiendra compte des critères suivants pour l’évaluation : – présence des éléments demandés, impression d’authenticité. – disposition des différents éléments, qualité artistique de la réalisation. – qualités linguistiques, utilisation du lexique.

Production possible -------------------------------------------------------

Title: “Queen Latifah, a rap diva”, “The ghetto queen” Subtitle: “The true story” Blurb: Born in Newark, New Jersey, in 1970, Dana Elaine Owens was nicknamed “Latifah” (which means “sensitive” in Arabic) by a Muslim cousin at the age of 8. She started singing in a church, and her first performance on stage was at school. She began singing rap at high school and formed an all-girl band, the Ladies Fresh. She became the executive officer of her own record company in 1991. Several years later, her single U-N-I-T-Y got her a Grammy Award in 1995. She also made her big screen debut in the nineties, acting in comedies and thrillers. Discover the life of a talented performer, actress, and businesswoman in this thorough and thrilling biography by New York Times journalist Maria Chow. Reviews: “Brilliant. A great book. One of the best bios ever written.” “Maria Chow’s Queen Latifah: the true story presents a great few hours of reading for anyone interested in music.” “This is the real story, not a glossy fairytale. Discover the woman behind the Queen.”

A New Feminism p. 148-149 Cette troisième double page a pour objectif de montrer un certain renouveau du féminisme et des formes d’engagement (cf. sous-problématique). Tout d’abord, au travers d’icônes de la scène pop mondiale, les élèves seront amenés à constater que le féminisme ne se fait plus aujourd’hui aussi vindicatif que par le passé. Ensuite, ils seront invités à réfléchir sur ce que les femmes de la jeune génération peuvent vouloir revendiquer et quels sont les progrès qu’il

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reste à accomplir. Les élèves auront pour tâche intermédiaire de réaliser l’interview d’une star de la chanson, pour le compte du magazine Rolling Stone, qu’ils pourront ainsi interroger sur la place de la femme dans l’industrie de la musique.

1 Taylor Swift Grows Up a. Anticipation L’anticipation se fait à partir de la question 1. Dans un premier temps, projeter uniquement la photographie (ou une autre similaire) et laisser les élèves s’exprimer librement sur la chanteuse. On peut, par exemple, leur demander les raisons pour lesquelles ils apprécient, ou non, cette chanteuse. Puis donner le titre de l’activité et répondre à la question 1.

b. Exploitation Questions 2, 3 et 4 : ici on permettra aux élèves de travailler en groupes afin d’élucider le vocabulaire en mettant leurs connaissances en commun. Voici le vocabulaire qui peut poser problème : accurate (l. 2), on my radar (ll. 8-9), threatening (l. 11), headlines (l. 14), oversharing or whining (l. 21), ingrained (l. 22). On veillera à la bonne compréhension des questions, notamment en orientant vers la Toolbox page 149 pour le sens de double standards. Cette expression peut toutefois s’avérer difficile à saisir pour les élèves, c’est pourquoi on leur demandera de la reformuler (the fact of treating someone unfairly / discriminating against somebody hypocritically). De même on insistera sur la consigne in your own words de la question 4 de façon à ce que les élèves ne se contentent pas de recopier le texte et se familiarisent avec cette formulation typique des épreuves du baccalauréat. Il peut être aussi utile d’apporter une précision sur les expressions à employer : to become aware that + préposition / to become aware of + groupe nominal. Leur demander de désigner un rapporteur par groupe et leur donner 10 à 15 minutes, en fonction de leur niveau, pour traiter les trois questions simultanément. Si le temps le permet, la chanson Blank Space de Taylor Swift peut faire l’objet d’une brève étude. En effet, l’artiste y reprend à son compte les clichés sexistes pour mieux dénoncer les double standards (question 3) dont les femmes sont victimes. S’attarder par exemple sur le passage : Got a long list of ex-lovers / They’ll tell you I’m insane / But I’ve got a blank space, baby / And I’ll write your name. Question 5 : cette question peut faire l’objet d’un travail à la maison. Le cas échéant, on pourra interroger les élèves sur leur attitude personnelle et leur demander Are you a feminist? en justifiant leur réponse. On peut également faire réagir aux propos tenus par le Premier

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ministre canadien Justin Trudeau en mars 2016 : I’m going to keep saying, loud and clearly, that I am a feminist. Until it is met with a shrug.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. Taylor Swift is an American singer / songwriter born in 1989. She began her career at the age of 14 when she released a successful country music a lbum. She then crossed over to pop music in 2007. Some of her greatest hit songs are Shake It Off and Blank Space (both released in 2014). She is notable for singing about her personal experiences such as her relationships and breakups. Maybe the title refers to the fact that Taylor Swift has grown into an adult woman and she can now understand what challenges women face in society. We can deduce that, as a younger singer, she didn’t use to know about feminism and its importance. 2. Indeed, in the text Taylor Swift speaks about how her attitude towards feminism has changed since she was a young girl. She now sees things from a different perspective and considers feminism and the problem of gender discrimination much more seriously than she used to. 3. Double standards apply when people are not treated according to the same standards, or rules, because of their gender, colour of skin, social background, sexual orientation and so on. Taylot Swift means that biased men judged her more severely simply because she was a woman. They felt free to write more critical headlines or articles than they would normally write about a male artist. For example, they criticized the fact that she showed her vulnerable side in her songs while they would have accepted it from a male counterpart. Other examples of double standards: A man who speaks his mind will be regarded as having leadership skills while a woman will be considered as bossy or arrogant. A man who is successful with women is admired while a woman who seduces men is amoral. A woman who has long hair is seen as perfectly normal while a man with the same will be regarded as weird or an outcast. A woman who compliments another woman on her physical appearance is acceptable while a man who compliments another man is seen as suspicious. 4. Growing up Taylor Swift was quite naïve because people would not consider her as a female individual but just as a child instead, whereas now she is treated differently. She became aware that women can be mistreated or looked down upon by men simply because of their sex. Over the years she understood why feminism is necessary as she was personally affected by discrimination. She realized that many things need to change until full equality is achieved.

She 5. I totally agree with / I am completely at one with Taylor Swift on this subject. It seems to me that feminism is a crucial fight today. Women’s rights are constantly challenged and denied all around the world and I am convinced that the struggle for equality must go on. Some people want to bury their heads in the sand, and yet it is necessary to face the problems which women still encounter. This fight concerns all of us because it is about equality for that’s why I believe women and men must unite in the feminist cause. I don’t quite agree with Taylor Swift because, to my mind, women have already achieved equality in most fields. It is no use figting for the feminist cause anymore. Instead, we should fight for equality between all human beings, regardless of gender, race or beliefs. Being a feminist may sound like you are favouring women over other categories of people.

2 Pop Stars vs Role Models a. Anticipation Nous proposons ici deux questions d’anticipation. En fonction du temps dont on dispose, on pourra décider de traiter ou non la question 2. On pourra aussi la remplacer par un questionnement tel que : Do you think pop stars can be role models? Justify your point of view. Question 1 : la première partie de la question peut se traiter en classe entière afin d’établir une définition générale de la notion de role model. Elle sera ensuite inscrite au tableau. On peut par la suite faire réfléchir les élèves par groupes de deux ou trois à la seconde question : Give your own definition with examples, en les incitant à utiliser les amorces proposées. Question 2 : libre à l’enseignant d’utiliser un autre cliché de l’artiste et de le projeter à la classe. L’apparence de garçon manqué de Rihanna ici, chanteuse que les élèves connaissent sûrement déjà bien, peut amener les élèves à évoquer son rôle de revendication pour les femmes mais il conviendra d’accepter toutes les suggestions cohérentes. Certains pourront se rappeler que Rihanna a été victime de violences conjugales lors de sa relation avec Chris Brown en 2009. Refusant de le quitter dans un premier temps, elle finit par se confier sur les épreuves endurées dans une émission de Oprah Winfrey en 2012, tout en affirmant que Brown reste « l’amour de sa vie ».

b. Exploitation Commencer par élucider la question 3. Il s’agit en premier lieu d’identifier les artistes mentionnées et de deviner les raisons pour lesquelles elles sont citées (succès populaire, célèbres et influentes). En appeler au vécu et au ressenti des élèves leur permettra de mieux s’impliquer dans la réflexion demandée. On fera d’abord écouter une fois l’enregistrement

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jusqu’à young women have been dominating pop de façon à ce que les noms des chanteuses puissent être repérés. Prévenir les élèves que tous les noms qu’ils vont entendre ne sont pas ceux d’artistes célèbres (les journalistes Robert Siegel, Melissa Block et Neda Ulaby, la jeune musicienne Piper Kaplan, la critique Ann Powers). Certains pourront reconnaître des artistes bien plus anciennes dont une brève présentation permettra une meilleure compréhension des propos de Piper Kaplan (question 4) : Joni Mitchell, chanteuse canadienne de musique folk, pop, rock et de jazz, née en 1943, la même année que Janis Joplin. Elle est considérée comme la première femme à être reconnue en tant qu’artiste à part entière par le milieu de la musique pop. Bien qu’elle ne s’identifie pas elle-même à une féministe, son indépendance de caractère et sa personnalité lui ont valu d’être particulièrement appréciée par un public féminin. Parmi ses succès principaux figurent Help Me et Free Man in Paris (1974). Janis Joplin est une chanteuse américaine de blues qui a marqué son époque par son style psychédélique et désinhibé. Sa mort prématurée à l’âge de 27 ans d’une surdose d’héroïne, seulement deux semaines après la disparition de Jimi Hendrix, a contribué à faire d’elle une icône. Question 4 : on fera écouter l’enregistrement depuis le début deux ou trois fois, en le segmentant éventuellement. Voici le vocabulaire qui peut présenter un obstacle : to look up to = to admire, to lament, to long for = to regret. On peut demander de retrouver les équivalents de ces deux synonymes pendant l’écoute. La réponse à la question Do they agree or disagree with each other? ne sera pas forcément tranchée. On pourra s’attacher à faire noter cette nuance aux élèves. Si Ann Powers n’est pas du tout d’accord pour dire qu’il n’y a plus d’exemples vers lesquels se tourner, elle comprend aisément pourquoi des jeunes femmes comme Piper en ont l’impression. Question 5 : cet exercice, tout comme le suivant, se prête bien à un travail personnel à la maison. Les élèves sont incités à inférer le sens des propos de Ann Powers : les artistes féminines se cantonnent à des paroles politiquement correctes, ne souhaitant pas créer la polémique mais plutôt rassembler et obtenir l’adhésion du plus grand nombre. Il peut être intéressant de demander aux élèves ce qu’ils pensent : Do you think female artists who don’t go feminist publicly are right to do so? Question 6 : on peut aborder cet exercice de différentes manières : en travail individuel écrit à la maison ou sous forme de débat en classe. On pourra dans ce cas utiliser les pages de méthodologie 7, 56 et 136 en demandant aux élèves de préparer leurs arguments au préalable par groupes de quatre ou cinq.

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Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. A role model is someone who people want to imitate because they think they are a good example to follow./ If you ask me, role models are those who set an example because of their courage, tolerance and open-mindedness. They have outstanding qualities which people should try to acquire. / For me, a role model is someone who behaves in an admirable way, who helps other people, who fights injustice. 2. From the photograph, we get the impression that Rihanna is a self-assured woman who dares defy codes by dressing the way she wants. She looks self-confident. She wears men’s clothes on stage (a cap, a tank top) yet she manages to stay feminine and stylish. I believe Rihanna can be a role model because she embodies modernity, an independent woman who does whatever she wants. She represents a powerful woman who is a survivor of domestic abuse. I don’t think Rihanna can be chosen as a role model. She just looks like an empowered woman but she has never stood up for feminism. She doesn’t send any clear message about women’s emancipation. 3. Lady Gaga, Beyoncé, Kesha, Rihanna, Taylor Swift have become household names. I got into Lady Gaga when I was 12 years old. To me, she is both talented and eccentric that’s why she stands for a modern free woman. No other musician has impacted my life the way Taylor Swift has. She sings about her successes and failures. She shows that it is possible to overcome obstacles and grow stronger. It is very empowering to hear such a message from a woman. I’ve never heard of Kesha. Has she ever released any hit song? (Tik Tok, 2009) The name of Beyoncé doesn’t ring a bell. I have no idea who she is. 4. Piper Kaplan believes that there are not many female singers who stand as role models nowadays. She says that no one compares to Janis Joplin or Joni Mitchell anymore. She feels nostalgic (“it doesn’t seem like there’s too much to look up to these days”). On the other hand, Ann Powers has a totally different point of view. She justifies herself by saying that fema le musicia ns a nd song writers have never been so successful.  According to her, they are in control of their own careers. As a consequence, they project an image of independence and success even though their message is not openly feminist. Piper Kaplan can’t seem to agree with Ann Powers, she is “unconvinced” by her arguments. However Ann Powers understands why young people may be disappointed in these artists: they never take a clear stand for women, they don’t want to commit themselves too much, they don’t take any risks. 5. Artists today don’t want to offend / antagonize anyone. They seem to put commercial success before anything else. They may believe that they will get their feminist message across in a more effective way if they use subtlety and hints.

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The more people listen to their music, the more influential they will become. They may believe that the more subtle their message is, the more people it will reach. 6. On the one hand, I think that pop stars should be role models since they are the most inf luential public figures of our time. Indeed they are immensely popular with the younger generation who watch their every move and listen to everything they have to say. When they speak out or make a commitment, it ha s a globa l impact that ’s why they shou ld weigh their words and behave reasonably. On the other hand, one should not forget that pop stars are entertainers first and foremost. Their primary goal is to entertain people and not educate them. We should not turn to them for guidance. If they convey a positive message of tolerance or empowerment, so much the better, but they should be expected to provide a model to follow. There are other people who can do that more effectively such as Nobel Peace Prize recipients or charity workers for instance.

Script audio Robert Siegel (host): From NPR News, this is ALL THINGS CD CONSIDERED. I’m Robert Siegel. PISTE 107 Melissa Block (host): And I’m Melissa Block. When NPR began our series on what it’s like to be a woman musician today, we surveyed over 700 women about their experiences and inspirations. Among them was 23-year-old Piper Kaplan. Ms. Piper Kaplan (musician): I don’t know, it doesn’t seem like there’s too much to look up to these days. Melissa Block: Kaplan is a singer and bass player, and she laments an absence of female role models in pop and rock. She says she longs for the days of Joni Mitchell and Janis Joplin. And that got NPR’s Neda Ulaby thinking about American music’s newest female icons. Neda Ulaby: Ann Powers, chief pop critic of the Los Angeles Times, thinks Piper Kaplan is exactly wrong. Ms. Ann Powers (chief pop music critic): This era is an amazing time for young women musicians, young women songwriters, young women who, to me, seem to be very involved, if not completely in charge of their own careers. Neda Ulaby: Look at the charts. Lady Gaga, Beyoncé, Kesha, Rihanna, Taylor Swift – young women have been dominating pop. Powers says she cannot imagine why a young musician would not want a career like Gaga’s or Swift’s. But Piper Kaplan remains unconvinced. Ms. Piper Kaplan: You don’t really know who’s pulling the strings until way later, right ? You know, until the biography comes out. Neda Ulaby: Nevertheless, there are more female mainstream musicians with chart-topping careers than we’ve seen in a long time, says critic Ann Powers, even if their messages sometimes seem less self-actualized than some people would prefer. Ms. Ann Powers: They are not necessarily making strong, overt statements about being a feminist, or about standing up for anyone’s liberation but their own. And I think that’s where sometimes, some women can feel disappointed in this younger generation of artists.

She 3 Speaking Out! a. Anticipation Pour cette question d’anticipation, les élèves sont invités à lire la rubrique A Touch of Culture et à formuler des avis sur cette chanteuse en se basant sur cette rubrique associée à la photo de l’artiste. Il est préférable ici de mettre les élèves en binôme pour tout l’exercice, qui doit prendre environ 10 minutes.

b. Exploitation L’exploitation de ce texte va prendre une séance et demie ou deux séances, selon les niveaux. Cet exercice va, dans un premier temps, permettre aux élèves d’aller trouver, si possible, des justifications à leurs hypothèses et de formuler des phrases un peu plus complexes. Il leur faudra ensuite faire une synthèse du message de Grimes. Il serait bon ici de leur demander un résumé en une cinquantaine de mots. Procéder au partage et à la mise en commun en interrogeant plusieurs binômes. Il pourra être utile de noter au tableau un des résumés pour aider les élèves en difficulté. Pour ces questions 1 et 2, il faut donc compter une bonne trentaine de minutes. Pour la question 3, commencer par leur faire lire le paragraphe 10 page 201 du précis grammatical qui porte sur les modaux avec V + have -en. Cela leur sera fort utile car la question les invite à formuler des hypothèses sur le passé. Circuler dans la classe pour s’assurer de la compréhension de ce paragraphe et, le cas échéant, proposer un « temps mort » pour faire une petite mise au point au tableau. Cela prend dix minutes. Procéder ensuite à la réalisation de l’exercice. Dans un premier temps (qui peut être préparé à la maison car on attaque la seconde séance), chaque élève va essayer de formuler une hypothèse sur le passé de Grimes. Ensuite ils échangent leurs idées avec leur binôme. La structure avec les modaux en have -en est assez complexe et mérite qu’on s’y attarde un peu. Il sera donc nécessaire de procéder à une prise de notes après avoir noté quelques-unes de leurs propositions au tableau. La question 4 peut faire l’objet d’un pair work. Demander à chaque élève de choisir deux idées exprimées par Grimes et d’échanger avec son binôme. Insister sur le fait qu’ils ne doivent pas seulement dire en quoi ils sont d’accord mais aussi pourquoi. La question 5 permettra aux élèves d’enrichir leur vocabulaire en utilisant des expressions du texte. Commencer par leur faire relever toutes les expressions utilisées par Grimes pour exprimer son désaccord. Leur demander s’ils en connaissent d’autres et noter le tout au tableau. Les élèves devront ensuite réfléchir à un fait ou une situation qui les énerve et réutiliser une ou deux de ces expressions pour s’exprimer. Pour mettre un peu de piquant dans

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l’exercice, leur faire rédiger leur phrase sur un bout de papier anonyme. Le professeur ramasse les papiers et les distribue au hasard. Chaque élève lit donc un message qui n'est pas le sien et les autres doivent deviner qui en est l’auteur. La deuxième partie de la question 3 et les questions 4 et 5 vont donc occuper cette deuxième séance.

Productions possibles -------------------------------------------------------

1. She seems to be a very eclectic artist, because she mixes a lot of different styles and she’s influenced by very different artists. Her multicoloured hairstyle is a bit peculiar too. She seems to be a nonconformist person. 2. She’s obviously targeting the people who don’t respect her both as a woman and as an artist. She says she’s done with being infantilized and disrespected by men who always give her advice just because she’s a woman. She doesn’t want people to say she hates men just because she wants them to treat her as an equal. She’s fed up with people who think she’s superficial just because she likes pop music and fashion. 3. She must have been attacked or insulted on shows or on the street. She must have been offered help just as if being a woman makes her unable to use technology. People must have said she hates men just because she wants to be respected. 4. I agree with her when she says she’s tired of being congratulated for being thin, just as if it was an absolute necessity for a woman. Women come in all shapes and sizes! I think she has a point when she says she doesn’t want her words to be taken out of context. It often happens in newspapers or on TV and it can give her a bad reputation. 5. I’m sick and tired of having to do my homework every night. It should be forbidden. I’m done telling my little sister to keep off my room, she’s always rummaging through my stuff. I have enough of trying to please everyone, that’s it! From now on I will do as I please.

4 Rubrique « Your task »

Avant de réaliser cette troisième tâche intermédiaire, il serait intéressant d’inviter les élèves à lire le paragraphe sur les énoncés interrogatifs page 155, puis à réaliser les exercices 4 et 5 de la même page. La tâche à réaliser consiste en une production écrite. Les élèves doivent préparer l’interview d’un chanteur ou d’une chanteuse célèbre. Le travail de préparation et de recherche peut être effectué à la maison, chaque élève devant chercher des infos sur la carrière, le style musical, etc. de l’artiste choisi. On peut aussi les envoyer consulter des articles dont ils peuvent s’inspirer pour la présentation sur le site de Rolling Stone. Il faudra ensuite leur laisser du temps en classe pour partager leurs informations, répartir les rôles et préparer des questions / réponses. Compter une séance avec la préparation faite à la maison, deux Unit 9 [ 199 ]

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séances si la préparation est faite en classe (dans ce cas elle peut être faite en salle informatique). Les critères d’évaluations sont les suivants : – réalisation de la tâche : présence de tous les éléments demandés, effort d’authenticité dans la présentation de l’article de presse (titre, sous-titre, photo...). – cohérence : organisation de l’interview, introduction et conclusion. – compétences linguistiques : maîtrise des structures interrogatives, au passé, au présent, et au futur ; richesse du vocabulaire et présence d’expressions idiomatiques (inviter les élèves à aller en chercher quelques-unes sur Internet au préalable).

Production possible -------------------------------------------------------

“This is M.E.” An exclusive interview with Melissa Etheridge, by Steven Duncan, who visited the American rock and roll icon at her home in Southern California where they sat down to talk about her music. S.D.: Well, Melissa, thank you very much for doing this, your fans have been expecting this interview for a long time. M.E.: My pleasure. S.D.: There are so many questions I want to ask you! But first, let’s talk about your latest album, “This is M.E.”. How many songs have you recorded for it and which is your favourite? ...

Your Final Task 1 Présentation

p. 150-151

Cette tâche finale représente l’aboutissement des trois leçons de l’unité. Les élèves sont amenés à écrire une chanson pour promouvoir l’égalité des genres et à la présenter devant la classe. Cette tâche pourra être réalisée par groupe de deux ou trois. Objectifs communicationnels : production orale en continu et expression écrite ; développer une courte présentation soulignant les points importants et les détails pertinents ; exprimer une opinion personnelle sur un sujet donné Objectif culturel : la lutte pour l’égalité des droits hommes femmes Objectifs lexicaux : lexique de l’égalité, lexique contre la discrimination, les collocations Objectifs grammaticaux : l’article the ou l’article zéro, les subordonnées relatives Objectifs phonologiques : l’intonation de l’anglais, le rythme et le souffle

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2 Mise en œuvre

Dans un premier temps, lire les consignes avec les élèves et les expliciter. Préciser aux élèves, si besoin, qu’ils peuvent télécharger une bande sonore sur le site compagnon ou bien composer leur propre mélodie. Étape 1. Demander aux élèves de choisir le thème de leur chanson et de noter les mots-clés qu’ils vont utiliser dans les paroles ainsi que l’idée principale qu’ils souhaitent véhiculer. Vous pouvez leur demander de faire les exercices de lexique Common collocations et Against discrimination p. 157 du manuel pour enrichir leur vocabulaire. Bien insister sur l’importance de structurer les paroles de leur chanson pour faire passer le message aussi clairement que possible. Étape 2. Demander aux élèves de choisir le rythme de la chanson. Bien insister sur le fait que le message de la chanson doit être clair et structuré, et si possible avec des rimes (ce que l’on valorisera). À ce stade, il serait utile que les élèves prennent connaissance de la grille d’évaluation proposée p. 151 pour s’assurer qu’ils mettent toutes les chances de réussite de leur côté, notamment en ce qui concerne les attentes lexicales (réutilisation des structures étudiées dans l’unité). Étape 3. Une fois les paroles écrites, les élèves pourront rédiger la présentation de la chanson. Pour cela, ils pourront s’aider des amorces de la Toolbox p. 150. Les étapes 2 et 3 pourront être effectuées en cours ou à la maison, en fonction du temps. Étape 4. Une fois le script de la chanson et de la présentation rédigé vient le travail sur la prononciation et le rythme. En effet, c’est l’intonation et la fluidité de leur présentation qui en détermineront la qualité. Si cela n’a pas déjà été fait, vous pouvez faire ensemble un rapide travail sur les syllabes accentuées et nonaccentuées d’une phrase à l’aide de l’exercice 5 p. 92.

Production possible -------------------------------------------------------

Ladies and gentlemen, we are delighted to present our song about gender equality. We chose this particular issue to raise awareness and to make things change. We strongly believe that we all deserve to live in a world where women and men stand on an equal footing. Don’t you want to break the glass ceiling? And now, we are going to rock your world. Let me introduce you to the terrific group called No more! (rythme country) Na na na na… When we are kids we believe in equality We’re just kids, boys and girls with the same potential

She There are girls and boys who just want to discover the world There is so much they can learn and do Let them learn men and women are the same Stop discrimination, stop gender violence Let’s us stand on equal footing The world would be better place Every woman, every man must have the same rights Refrain: Stand together, hand in hand. He for she, she for he. We need equal rights and gender equality So the world can see prosperity

3 Évaluation

Afin d’évaluer cette tâche orale, vous pouvez préparer des photocopies de la grille p. 151 en petit format et cocher les cases correspondant aux critères de réussite de chaque élève.

Test Your Skills

p. 152-153

1 Let’s read

" Fiche d’évaluation dans cet ouvrage p. 206-207

a. Documents Ces deux textes critiquent le sexisme perceptible dans l’industrie musicale d’aujourd’hui. Le premier est un extrait du quotidien britannique The Independent écrit au lendemain de la cérémonie des Video Music Awards de la chaîne américaine MTV, qui s'est tenue à Los Angeles le 24 août 2014. Beyoncé Knowles s’y était produite pour chanter un pot pourri de ses chansons devant un panneau géant sur lequel était inscrit le mot feminist. L’article s’en prend avec virulence et ironie à l’image féministe de la star qu’il juge complètement galvaudée. Le second est écrit par la chanteuse canadienne Alanis Morissette qui évoque les difficultés qu’elle a rencontrées pour percer dans un monde musical régi par les hommes. Elle s’interroge sur le côté superficiel et sexiste qui est, selon elle, mis en avant dans cette industrie.

b. Exploitation Avant de réaliser cette évaluation, demander aux élèves de relire la méthodologie pour comprendre un texte qui se trouve p. 72 du manuel. Les élèves disposent d’une heure à deux heures de cours, selon les niveaux, pour exécuter l’ensemble de l’exercice. Ils reçoivent les textes et le questionnaire en même temps.

Rocks!

Corrigés et barème -------------------------------------------------------

1. (1,5 pts) Beyoncé Knowles is not considered as a feminist artist at all because she decided to call her tour after her husband’s name “The Mrs. Carter Show World Tour”. It tends to show that she believes her husband is more important than she is. 2. (2 pts) Unlike old singers like Billie Holiday who expressed their “personal frustrations” and “bared their souls”, Beyoncé tries to hide anything that is not perfect in her life. She isn’t sincere or truthful so she can’t be a feminist who denounces the problems that women face today. 3. (1,5 pts) It was initially difficult for Alanis Morissette to have her songs broadcast on the radio because stations had a quota of female singers. Once they decided they had enough of them, they refused to put more of them on air. 4. (1,5 pts) The music industry changed their mind when they realized that they could make a lot of money out of female artists: “women were bankable” (l. 7). 5. (1,5 pts) Ne pas accorder de point si aucune justification n’est proposée. Accorder le ½ point pour RIGHT ou WRONG si la citation est incorrecte mais ne contredit pas le choix. a. WRONG. “There’s this erroneous message that” (l. 11) "It would be easy then to think, falsely” (l. 12) (1,5 pts) b. RIGHT. “women’s power lies singularly in our sexuality / the main aspect of our power is our sexuality and the ornamental aspect of our physicality.” (ll. 11-13) (1,5 pts) c. RIGHT. “we’re in a context of patriarchy” (ll. 13-14) (1,5 pts) d. WRONG. “The natural easy go-to is to hypersexualize ourselves to get instant power.” (l. 15) (1,5 pts) e. WRONG. “it’s one percent of what we have within us as women” (l. 15) “this one-dimensionalized aspect of ourselves.” (l. 17) 6. (2 pts) In text A, we learn that Beyoncé wants to conform to the criteria of outer beauty that men have. She dresses and behaves according to the way men want her to be: “In Beyoncé, it is the male idea of female beauty that finds its highest and most perfect expression. She is what men demand of her” (ll. 8-9) In text B, female singers comply with the sexualized image that men have of them in order to gain more power. They submit to male codes in order to succeed, and give up fighting against discrimination. 7. (4 pts) Both texts show that physical appearance prevails over any other consideration when it comes to female artists. They are expected to look sexy and to dress provocatively. They have to convey an image of someone who is beautiful, young, rich and famous. Any other aspect is regarded as irrelevant.

Unit 9 [ 201 ]

9

9

She

Rocks!

2 Let’s write

" Critères d’évaluation dans cet ouvrage p. 205

a. Documents Deux citations sont proposées aux élèves pour s’exprimer sur le rôle des femmes dans la société et le pouvoir de leur voix.

b. Exploitation Prévoir une heure de cours pour cette évaluation en fonction de la rapidité des élèves et de la longueur attendue. Dans un premier temps, lire les consignes avec les élèves et clarifier les attentes de contenu : il s’agit d’un commentaire personnel sur l’une des deux citations au choix. Les élèves pourront se baser sur les connaissances acquises dans l’unité, mais également sur leur expérience personnelle. On attendra des élèves une production entre 200 et 250 mots. Il est tout à fait envisageable d’utiliser la grille proposée p. 205 de cet ouvrage pour évaluer cette tâche écrite.

Production possible -------------------------------------------------------

Quotation a (Diana Ross) Diana Ross explains that things can never be taken for granted for women. If they want to achieve full equality with men and make their dreams of success and recognition come true, they will have to fight for it. These words ring particularly true to me as we have seen that women have always been discriminated against. Indeed they have been considered as wives who should support their husbands no matter what, as sexual objects who are supposed to look pretty and remain quiet, as shallow people who are unimportant and can be overlooked. Even such huge stars of today as Rihanna and Taylor Swift have been faced with misogyny and have had to fight back. It has been made clear that commercial success doesn’t ensure that people treat you with respect. This proves to us that the struggle is not over yet. Naturally not all men are sexist, far from it, but it has always been up to women to take matters into their own hands. It was through the commitment of such artists as Loretta Lynn, Queen Latifah or the Riot Grrrls that progress was made in the world of music. Women can’t just sit there waiting passively for the situation to improve. Prejudices will remain as long as there is no one to prove them wrong. That’s why I fully embrace Diana Ross’s words and encourage every woman to follow in her footsteps. (236 words)

3 Let’s watch a video

" Fiche d’évaluation dans cet ouvrage p. 208

a. Document Cet extrait vidéo est tiré d’une bande-annonce explicative de l’association The Rock’n’Roll Camp for Girls tournée en 2011. Deux monitrices expliquent quel est l’impact positif de cette colonie de vacances sur les jeunes filles et leur confiance en elles. [ 202 ] Unit 9

b. Exploitation Deux exploitations sont possibles ici en fonction du niveau de la classe et de la période de l’année. Possiblité 1 : compréhension orale type baccalauréat : 3 écoutes + 10 mn pour faire un résumé en français des informations comprises. Possiblité 2 : 3 écoutes + guidage pour le repérage des informations (voir fiche d’évaluation dans ce guide p. 208). Les élèves ne sont pas obligés de faire des phrases pour répondre aux questions, ils peuvent se contenter de citer ce qu’ils ont entendu.

Corrigés et barème -------------------------------------------------------

Possibilité 1 : Utilisation de la grille d’évaluation du baccalauréat pour la LV2 (niveau B1) en début d’année puis glissement vers le B2 (barème de LV1) en milieu / fin d’année. Notation sur 20 points. Hors Cadre. L’élève n’a pas vraiment compris le document. Il n’en a repéré que des éléments isolés, sans parvenir à établir de liens entre eux. g rock’n’ roll / camp / filles / communauté / groupe / musique / apprendre / semaine / enfants / erreurs (B1 4pts / B2 2pts) A1. L’élève est parvenu à relever des mots isolés, des expressions courantes et à les mettre en relation pour construire une amorce de compréhension du document. L’élève a compris les phrases et les idées les plus simples. g Ce reportage traite d’un camp (d’une colonie) spécifiquement destiné aux filles qui a pour vocation de leur apprendre la musique. Des instructrices ainsi qu’une pensionnaire expliquent ce que cela leur apporte. (B1 8 pts / B2 6 pts) A2. Certaines informations ont été comprises mais le relevé est incomplet, conduisant à une compréhension encore lacunaire / partielle. Informations de A1 + g La colonie de rock’n’ roll pour filles enseigne la création et la pratique de la musique grâce à une communauté de monitrices. En l’espace d’une semaine, les élèves apprennent un instrument de leur choix, forment des groupes musicaux et créent une chanson originale qu’elles interprètent ensuite en public. (B1 14 pts / B2 10 pts) B1. Les informations principales ont été relevées. L’essentiel a été compris. Compréhension satisfaisante. Informations de A1 et A2 + g C’est une association à but non lucratif dont l’objectif est de redonner confiance à des jeunes filles de façon à ce qu’elles puissent faire entendre leur voix et progresser dans la société. L’association leur fournit tout le matériel nécessaire (batterie, amplis). Le but est de les faire évoluer dans un cadre où elles se sentent à l’aise et libres d’expérimenter sans avoir peur de faire des erreurs. Ceci est précieux car difficile à trouver dans le milieu musical. On leur apprend à s’exprimer au travers de la musique, à devenir autonomes Elles finissent leur stage en se produisant devant un public constitué habituellement de 500 personnes dont leurs parents. (B1 20 pts / B2 16 pts) B2. Des détails significatifs du document ont été relevés et restitués conformément à sa logique interne. Le contenu informatif a été compris, ainsi que l’attitude du locuteur (ton, humour, points de vue, etc.). Compréhension fine. Le camp mise davantage sur l’entraide que

She sur la compétition, ce qui est primordial pour rendre les jeunes plus autonomes et solidaires tout au long de leur vie. L’instructrice se rappelle qu’enfant tous les instructeurs qu’elle essayait de trouver étaient des hommes. Les élèves ont le sentiment de pouvoir s’immerger complètement et se laisser aller pendant toute une semaine. L’élève interviewée à la fin pense qu’il est important d’être entourée de femmes en position de force. Elle a le sentiment d’en ressortir complètement changée. (B2 20 pts). Possibilité 2 : Barème sur 10 pts. 1. (1 pt) This is a rock’n’ roll camp which is exlusively meant for girls. 2. (1,5 pts) They form bands, learn an instrument of their choice, create a song. 3. (1 pt) The training is one week long and ends with each band performing in front of a live audience, usually their parents and other camp members. 4. (1,5 pts) They are provided with gear, drum sets, amplifiers and female-only instructors. 5. (1 pt) The girls there feel comfortable to find their voice and to try new things, to make mistakes. They don’t feel judged. 6. (2 pts) The camp stresses collaboration over competition in order to make students more autonomous and help each other for the rest of their lives. 7. (2 pts) She is enthusiastic about it. She believes it is easier to express yourself through music when you have female instructors. She feels like a totally different person at the end of the week.

Script vidéo Rock’n’roll Camp for Girls DVD Caley Murray: The Rock’n’Roll Camp for Girls is a 501c3* nonPISTE 18 profit that builds girls’ self-esteem through music creation and performance and we also provide technical training, and we cultivate a community of mentors and peers for girls and women throughout the community and we believe that girls’ voices need to be amplified to create social change. Laura Daegling: In one week, campers form bands, they learn an instrument of their choice and then, by the end of the week,

Rebellious: - emancipation of women (excerpt of the songs “The Pill” and “You Don’t Own Me” p. 144) - anti-conformist and strongly feminist (“The Punk Poet” p. 145 and “A Feminist Icon” p. 146) - strong women capable of defending themselves (excerpt of the song “U-N-I-T-Y” p. 147)

Rocks!

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they have created an original song and they perform it for the Rock Camp community, parents and there are like around 500 people usually at the performance. Caley Murray: We provide gear, drum sets, amplifiers, things that a lot of kids don’t have access to, but I think the biggest thing we provide too is female instructors. I know that when I was a kid I didn’t know any adult female drummers and any instructor I tried to find was a male. One of our biggest goals at Rock Camp is to create an environment where girls feel comfortable to find their voice, to experiment, you know, to make mistakes, and that’s really valuable for them, ‘cause it’s not always available especially in the music scene. Laura Daegling: Rock’n’Roll Camp for Girls focuses on collaboration over competition and that’s a huge aspect of building autonomy and agency in young women and that really carries on as they get a lot older. Sophia: I think Rock Camp is important for women because they are surrounded by other strong women that can teach them how to express themselves through music. You can completely immerge yourself into the experience and you can just let go of yourself for a couple of… for a week and you are a whole different person afterwards. * Le paragraphe 501 (c) 3 régit le statut des organisations à but non lucratif qui sont exemptées d’impôts aux États-Unis.

4 Méthodologie

Dès la première leçon et tout au long de l’unité, les élèves sont amenés à rédiger. La lecture de la méthodologie peut ainsi être effectuée en amont à la maison avant le travail sur l’activité « Your Task » p. 147 ou bien l’évaluation.

5 Let’s recap the notion!

Avant de réaliser cet oral sur la notion, les élèves auront retravaillé le lexique de l’unité, notamment à l’aide des exercices 3, 6 et 9 pp. 156-157. Voici une ébauche de mind map qui reprend les informations principales de l’unité. Bien évidemment, les élèves pourront y ajouter toute idée personnelle supplémentaire.

How do female American musicians portray women in their songs?

Submissive: - weak women, dependent on men (excerpt of the songs “Stand by Your Man” p. 144) - women submitting to male standards (‘‘Why Beyoncé shouldn’t inspire feminists, despite her VMAs performance’’ Let’s read p. 152)

Feminist: - false feminist (audio “Pop Star vs Role Models” p. 148) - modern feminist, role model (“Taylor Swift Grows Up” p. 148) - outspoken struggle for gender equality in the music industry (“Speaking Out!” p. 149)

Unit 9 [ 203 ]

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She Grammar

Rocks! p. 154-155

Corrigés -------------------------------------------------------

1 a. It is normal that women get the same wages as men for the same work. b. The women I saw yesterday told me they wanted to march / demonstrate. c. The singers who fought for women’s rights in the 70s had a huge impact on their time. d. Artists can influence society in a profound way. e. The associations for women’s rights are non-profit organizations. f. The associations for women’s rights that send those letters will be received by the president tomorrow. 2 1 a / 2 a / 3 c / 4 a / 5 c 3 Kathleen Hanna: the woman who started the Riot

Grrrl movement. Lady Gaga: the female artist that created a sensation in pop music. Taylor Swift’s 1989: the album which sold 6 million copies. 4  a. What are your main musical influences? b. Who taught you to sing? c. Don’t you like to perform in front of large audiences? d. Wouldn’t you like to write a song which shows that women can change the world? 5 What defines your own musical style?

What message does your music convey? What do you think about the glass ceiling in the music industry? Don’t you t hin k t hat f ig hting for fem inism is overrated? Aren’t you going to release a new studio album soon? Do you see yourself as a role model?

Pronunciation

p. 155

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1 Quand les hommes courtisaient les femmes, Walt

savait que les femmes seraient courtisées. Il courtisa une femme et gagna son cœur. 2 Proposez à vos élèves d’écouter l’audio en devoir

à la maison pour améliorer leur prononciation. Vous pouvez également leur demander de créer un virelangue (tongue twister) à partir de ces sons. 3 Proposer aux élèves de faire les activités 3 et 4 avant de réaliser la tâche intermédiaire de la leçon 2.

[ 204 ] Unit 9

4 What kind of music do you like? (intonation descendante) Is there a musical style which you like more than the others? (intonation montante) Do you enjoy listening to Beyoncé? (intonation montante) W hy a re so fond of Taylor Sw i f t? (intonation descendante)

Vocabulary

p. 156-157

Corrigés et productions possibles ------------------------------------------------------1 Praise: a / d / f / g / i Encourage: b / c / e / h / j

2  La formulation de l’énoncé peut prêter à

confusion. Il s’agit bien ici de trouver un synonyme aux trois autres mots ou expressions. Odd word 1. passionate

Other word despondent, mournful

2. to make no waves to protest, to demonstrate 3. weak

determined, resolute, steadfast

4. to give up sth

to stop doing something

3 1 f / 2 e / 3 d / 4 a / 5 c / 6 b Sexist connotation: 1, 3, 5, 6, a, e Gender equal alternative: 2, 4, b, c, d, f 4 1 d / 2 a/ 3 b / 4 c / 5 f / 6 e 5 1 e / 2 c / 3 a / 4 d / 5 b / 6 f

She did everything to fulfill her goals and be a successful singer. Women will soon rule the world. Men and women should stand on an equal footing. Women should break free from male domination. We should all take action to break the glass ceiling and fight for gender equality. Each one of us can make a difference. 6 1 f / 2 h / 3 b / 4 d / 5 a / 6 c / 7 g / 8 e 7 a. Her successful musical carrer makes her blissfully happy. b. She felt increasingly anxious as the moment of getting on stage approached. c. She was bitterly disappointed when she didn’t find Queen Latifah’s CD at the shop. d. It was a highly emotional performance.

She

Rocks!

8 Proposer aux élèves d’utiliser un logiciel en ligne pour créer leur nuage de mots. Vous pouvez leur demander un minimum de 10 mots.

Beyoncé: female / 34 years-old / pop-music / strongwilled / feminist / diva / courageous / engaged / star / role model / young women and men / put a ring on it / great dancer / great performer / Destiny’s Child 9 1 b / 2 e / 3 a / 4 d / 5 c

Let's write Critères d’évaluation

Réalisation de la tâche

Niveau 1

Niveau 2

Le thème (commenter une citation) est partiellement traité et/ ou de manière trop brève pour vraiment répondre à la question posée.

La question est traitée même si le texte est bref et élémentaire.

Les idées présentées sont pertinentes pour répondre à la question posée. Des efforts pour illustrer les arguments avec des exemples.

Le sujet est traité de manière personnelle et pertinente, les exemples sont nombreux et bien choisis.

Les idées sont juxtaposées. A1

Les idées sont présentées de façon organisée et liées entre elles par des mots de liaison simples (and, but, because…), même si elles sont peu élaborées. A2

Des efforts pour enrichir le texte avec des structures complexes (relatives en who, which, that, mots de liaison variés…). B1

Les idées sont articulées de façon très cohérente et fluide. B2

Les phrases sont très brèves. Les formes grammaticales sont assez intelligibles mais limitées et répétitives. A1/A1+

Les phrases sont simples mais généralement correctes. Des erreurs élementaires sont possibles (confusion des temps, conjugaisons approximatives…). Des efforts pour utiliser certains des faits de langue de l’unité (comparatifs, superlatifs…). A2

Usage avec une correction suffisante d’un répertoire de tournures et expressions fréquemment utilisées. Comparatifs et/ou superlatifs bien employés. B1

Les structures et formes employées montrent une prise de risque pour étoffer le propos et construire un discours plus complexe. Des erreurs sont possibles, mais le texte reste toujours intelligible. B2

Répertoire très restreint de mots simples. A1

Exploitation d’une partie des mots et expressions vus en cours, mais le répertoire est encore restreint. A2

Bonne maîtrise du lexique élémentaire. Beaucoup d’éléments du cours sont ré-exploités. B1

Le texte va au-delà du lexique étudié pour enrichir le propos. De la variété et une assez grande précision. B2

De 1 à 5/20

De 6 à 10/20

De 11 à 15/20

Cohérence et organisation

Maîtrise de la grammaire

Maîtrise du vocabulaire Valeur chiffrée

Niveau 3

Niveau 4

De 16 à 20/20

Unit 9 [ 205 ]

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She

Rocks!

Let's read Fiche d'évaluation

Read the texts, watch the image and answer the questions.

Text A Why Beyoncé shouldn’t inspire feminists, despite her VMAs1 performance

5

Does Beyoncé know what a “feminist” is? Because the Texan Methodist gospel girl who grew up to be a star, and whose last tour was named “The Mrs. Carter2 Show World Tour,” in honour of her husband, is surely the last person today’s independently-minded, socially liberal, stridently atheist feminists are likely to choose as an inspiration. (...)

10

Pyrotechnics, sexual titillation for men and ego boosts for the sisterhood are perhaps the least effective route to female empowerment imaginable. In Beyoncé, it is the male idea of female beauty that finds its highest and most perfect expression. She is what men demand of her, less than the sum of her body parts. Living art, but art that says nothing. (...)

15

Beyoncé’s mistake has been thinking that her personal frustrations should be hidden from the public, rather than marshalled as a creative force. We crave authenticity from our celebrities, to the point that reality stars are afforded endless column inches, no matter how odious they appear, if they will only bare their souls to us. (...) There is no agony in a Beyoncé record; only ecstasy. What separates her music from the greats of the past—compare her frivolous riffs with the exquisite torture of late Billie Holiday album Lady in Satin—is the impression that she’s never known pain, and that her heart’s not really in it. (...) www.independent.co.uk, August 2014 1 2

[ 206 ] Unit 9

Video Music Awards Beyoncé’s husband is singer Jay-Z, whose real name is Shawn Carter.

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Rocks!

Text B Alanis Morissette: The Changing Roles of Women in the Music Industry When “Jagged Little Pill” was released in 1995, people from the record company would call radio stations and say, “Would you be willing to play ‘You Oughta Know’?” Before a certain time, the response was, “We’re already playing two female artists. We’re playing Tori Amos and Sinead O’Connor, so we have plenty of females. We’re good.” 5

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There was a quota for a very small amount of female artists. With “Jagged Little Pill”, the business aspect of things made it evident that there was money to be made with female artists. The industry shifted around that era. And I don’t take credit for singularly changing the industry, but I do feel that I was riding the crest of the wave. So the idea became, crassly, that women were bankable. That was lovely, but it’s unfortunate that the idea of women’s music being relevant came from the Almighty Dollar. There were millions of women before, during and after me that created some unbelievable art. It became a financially viable undertaking. So, I was happy to be part of that.  In terms of how it’s changed in the past couple of decades, my general sense is that the culture of North America and the West is wildly sexually traumatized. There’s this erroneous message that women’s power lies singularly in our sexuality. It would be easy then to think, falsely, that the main aspect of our power is our sexuality and the ornamental aspect of our physicality. What often winds up happening is that, as women, we’re in a context of patriarchy (whether in the music industry or otherwise), and we understandably want to find a sense of empowerment within it. The natural easy go-to is to hypersexualize ourselves to get instant power. However, it’s one percent of what we have within us as women, in terms of contributing to society and to the world and to art. So it’s a sad state of affairs when we rely solely on this one-dimensionalized aspect of ourselves. And it feels extreme. And it feels incomplete, and it’s unfortunate that this is what we rely on — our aesthetic.  We live in a culture where our three top priorities in terms of value system are: looking twenty forever, being a billionaire (it used to be hip to be millionaire and now it seems it’s hip to be a billionaire) and being famous. And these three value systems have superseded everything, as I see it. And that’s at the cost of relationships, at the cost of connectivity, at the cost of feeling, at the cost of community, evolution, servicefulness, at the cost of inclusivity, at the cost of connection with God. The only real priorities are those three priorities and everything else is a distant fourth, fifth, sixth and seventh. These days more than ever, in the music industry, the pressure is on how we look and how sexual we appear. And then it’s how famous we are. All external and presentational and a moving target. It’s a dangerous era we find ourselves in as artists… where our personal worth and “relevance”—as one manager called it—is measured by these standards. www.thefashionspot.com, December 2013

1. According to this article, is Beyoncé Knowles to be considered as a feminist artist? Pick one argument in paragraph 1 to justify your answer. 1,5 pts 2. Why can’t Beyoncé compare to singers of older generations in terms of feminism? 2 pts Text B 3. Why was it initially difficult for Alanis Morissette to have her songs broadcast on the radio? 1,5 pts 4. What made the music industry change their mind about female artists? 1,5 pts 5. Are the following statements right or wrong? Justify by quoting the text. a. Alanis Morissette agrees with the general perception of women in the entertainment business. 1,5 pts

industry is their physical appearance. 1,5 pts c. Female artists have a difficult time because the industry is dominated by men. 1,5 pts d. The easiest response for women is to resist the influence of men. 1,5 pts e. Physical beauty is the main advantage that female artists have. 1,5 pts Both texts 6. Find one example in each text which shows that female artists tend to become what men expect them to be, and not who they really are. 2 pts 7. Why can we say that the music industry wants women to have an image of superficiality? 4 pts

b. What matters most for women in the music

Unit 9 [ 207 ]

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Let's watch a video Fiche d’évaluation

Watch the video and answer these questions. 1. What is the main theme of this camp? Who is it for? 1 pt 2. What are the specific things which girls learn there? 1,5 pts 3. How long is the training and what does it end with? 1 pt 4. What kind of help do people get there? 1,5 pts 5. What is the atmosphere like there? 1 pt 6. What is the teaching philosophy at the camp and why? 2 pts 7. How does the camp-goer feel about the whole experience? 2 pts

Dossier LVA

p. 190-191

L’unité She Rocks! s’inscrit dans les notions « L’idée de progrès » et « Lieux et formes de pouvoir ». Cette double page permettra aux élèves de découvrir comment les femmes utilisent la littérature pour exprimer leurs revendications. Ils seront ici amenés à lire un extrait de Jane Eyre de Charlote Brontë (1847) et un extrait de How to Be a Woman de Caitling Moran (2012).

1 A Free Spirit a. Anticipation L’anticipation se fait avec la question 1. Projeter la photographie au tableau et, livres fermés, laisser les élèves s’exprimer librement. Ils repéreront qu’il s’agit d’une photographie de l’époque victorienne / du XIXe siècle. Vous pourrez alors les amener à décrire la photo et leur demander de parler de la condition de la femme à cette époque.

b. Exploitation Les questions 2 et 3 pourront être réalisées en travail individuel avec mise en commun en classe. Orienter les élèves vers la Toolbox pour enrichir leurs réponses. La question 6 pourra être effectuée en travail à la maison ou en laboratoire multimédia. Proposer de faire une mise en commun en cours afin de garder une trace écrite.

[ 208 ] Unit 9

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. The photograph clearly shows that the father is the patriarch. He is standing in an upright position, holding his wife’s arm protectively, at the top of a triangle formed by the whole family. He looks much taller than his wife as if he were standing on a podium. His wife therefore seems to be in a submissive position right next to him. So are their children who look obedient. Clearly, women were submitted to their husband’s authority and were not the ones who made decisions. 2. Jane is walking up and down the corridor because she is restless. She can’t sleep, she needs action. She feels imprisoned and wants to break free. 3. According to men women are supposed to be obedient and stay at home. They are expected to confine themselves to doing the household chores such as cooking, knitting, playing the piano and embroidering bags (ll. 26-28). They were not to have a job or to have intellectual activities. 4. Jane completely disagrees with this view. She claims that women need exercise for their faculties, and a field for their efforts as men need (ll. 20-22). 5. No doubt that women couldn’t do sport or have a job. They were condemned to stay at home and raise the children. 6. My hypotheses were right / wrong because…

2 A Step Backwards? a. Anticipation et exploitation Donner aux élèves 20 minutes pour lire le texte. Si vous pouvez leur fournir une photocopie du texte, leur demander de souligner dans une couleur lors

She de leur deuxième lecture les éléments relatifs au old sexism et dans une autre couleur ceux relatifs au modern sexism. Le texte peut faire l’objet d’une étude plus approfondie en raison de la richesse de ses références et de ses tournures idiomatiques. Par exemple, en anticipation, on pourra présenter au vidéoprojecteur une série de photographies de Meryl Streep dans différents rôles où elle est souvent méconnaissable (Margaret Thatcher, en rabbin pour Angels in America, en nonne dans Doubt, en reine de la mode dans The Devil Wears Prada, plus récemment en Donald Trump). On demandera aux élèves What do these characters have in common? pour les amener à se rendre compte qu’ils sont une seule et même personne, tout comme le sexisme peut prendre une multitude de formes. On pourra également faire noter et expliquer les remarques ironiques et humoristiques : la comparaison sexisme-Meryl Streep et leurs nombreux visages, le parallèle sexisme-vieilles pierres (half-timbered buildings, and Stonehenge, l. 10), la référence au rocher géant des Aventuriers de l’arche perdue (l. 19), ou des images incongrues (like trying to combat a mouldy, mildew smell in the hallway, using only a breadknife, l. 25). Pour terminer, on pourra faire réfléchir à l’effet produit par cette apparente dérision : dénoncer le sexisme avec encore plus d’efficacité. Il sera intéressant d’expliquer certains termes: political correctness et Mace, une marque de bombe lacrymogène (l. 6), gasp (l. 16), chauvinist pigs (ll. 21-22), cunning et closet racist (l. 26), being made redundant (l. 33).

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. While old-style sexism is about making disparaging remarks to women openly and in public, modern sexism consists in criticizing women in a less perceptible way. On the one hand, old-fashioned sexism treats women with obvious condescension: “Make us a cup of tea, love”, “Look at the rack on THAT”, “wolf-whistles” (ll. 8-9), “A guy jumped out of a car and stuck his hand up my skirt to see if I was wearing stocking or tights,” (ll. 16-17), “I once worked in a Ford garage where the rest of the staff would shout TITTIES as I walked across the workshop” (ll. 17-18). On the other hand, modern sexism doesn’t say its name and is harder to identify: such as “ironic sexism” when calling someone “Tits McGee” (l. 22), or asking someone “to go and make us a fried egg sandwich” (ll. 22-23) 2. According to the author, modern sexism is the most dangerous kind since it is more difficult to recognize straightaway / immediately. When sexism is “diffuse” (l.  24), it becomes much more difficult to combat

Rocks!

because the person who said these things will be able to deny making sexist comments, or will explain that he was only joking. Sometimes these sexist words will be disguised as false compliments “at least you still have great legs” (l. 34).

3 Rubrique « Recap the notion »

Cette courte rubrique a pour but de guider les élèves dans leur réflexion sur la notion à l’aide de quelques questions reprenant le contenu de la double page. Elle pourra donner lieu à un travail d’expression orale en classe ou écrite en préparation à la maison.

Corrigés et productions possibles -------------------------------------------------------

1. Gender equality is a human right, but our world faces a persistent gap in access to opportunities and decisionmaking power for women and men. This issue is not new as we can see it in the excerpt of Jane Eyre that we have studied and the article about the role of women in the Victorian age. If things have changed, we can’t say that women stand on an equal footing with men. Surely, women are becoming more independent but there is still a long way to go, as shown by the last campaign launched by Emma Watson “He for She”. 2. On the one hand literature can allow women to raise awareness about their condition and shake people. On the other hand, deeds have a more direct impact on people as shown by the suffragettes’ protests to obtain the right to vote. 3. First of all we have seen that female singers in English-speaking countries started to rebel against men’s domination in the 1960s. They decided to denounce sexism and question men’s so-called superiority, in other words, they dared to express themselves freely regardless of the social conventions of the time. They sang about their conception of marriage and motherhood, redefining their roles as wives and mothers according to new standards. Then things went even further in the 1990s when female artists claimed the right to do exactly as they pleased and to take center stage. Thanks to such movements as the Riot Grrrl, they encouraged women to rebel against any form of abuse or sexism. Eventually we have been made aware that the fight for equality is in no way over today. Indeed current pop stars gradually realize the importance of feminism and how crucial it is to keep on fighting for equal rights and fair treatment. Some even claim the status of role models, aware that they have a part to play. As public figures, female singers have reflected the condition of women over time and stood at the forefront of the struggle. They have tried to lead the way to a better society thanks to their art, that’s why we can say that they definitely have rocked our world.

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